مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از یک هفته بحث و بررسی درباره لایحه حمایت از خانواده و انتظار عموم در کنار اعتراض‌های جسته گریخته به مواد 22 و 23 این لایحه، دیروز مجلس این دوماده را برای بررسی‌های بیشتر باردیگر به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع داد.

مجلس شورای اسلامی

این در حالی است که در جلسه علنی روز یکشنبه نمایندگان حدود 3ساعت روی ماده22 بحث و بررسی کرده و رای‌گیری این ماده را به دیروز موکول کرده بودند.ماده 22 لایحه حمایت از خانواده ثبت نکاح موقت یا انقضای مدت یا بذل آن را درصورت باردار شدن زوجه الزامی می‌داند. ماده 23 این لایحه نیز همان ماده‌ای است که در افکار عمومی به تعدد زوجات معروف است.

از هفته گذشته که موضوع بررسی لایحه حمایت از خانواده در صحن علنی شروع به بررسی شد، جمعی از نمایندگان زن ادوار مجلس در اعتراض به مواد 22 و 23 لایحه حمایت از خانواده رایزنی‌های خود را برای حذف این مواد با هیات رئیسه شروع کرده بودند.

روز یکشنبه 30 نماینده از جمله نمایندگان زن مجلس در نامه‌ای از علی لاریجانی خواسته بودند تا ماده 22 را به‌دلیل حساسیت‌هایی که دارد به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع کند. از سوی دیگر زهره الهیان، محمد حسن ابوترابی فرد وموسی قربانی نیز در تذکرهای مکرر از رئیس مجلس خواسته بودند که ماده 22 را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تخصصی‌اش ارجاع کند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی بعدازظهر اظهار داشت: براساس تذکرات و اخطارهای نمایندگان و مشورت مجلس درخصوص مواد 22، 23 و 24 لایحه حمایت از خانواده با قوه قضاییه، این مواد برای بررسی بیشتر به کمیسیون قضایی ارجاع شد تا اشکالات آن برطرف شده و به‌صورت آراسته‌تری به صحن ارائه شود. مجلس بلافاصله پس از این اظهارات، وارد دستور بعدی که ماده 25 لایحه حمایت از خانواده بود، شد. ماده 25 در رابطه با دستورات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت تعیین آزمایش‌های پیش از ازدواج است.

اخطار رئیس مجلس

اظهارات لاریجانی درباره بازگرداندن 3 ماده از لایحه حمایت از خانواده کافی بود تا حمید رسایی و در کنار وی مهدی کوچک‌زاده 2 نماینده تهران از طیف حامیان دولت با فریادهای مکرر درخواست تذکر کنند که در نهایت از سوی رئیس مجلس پذیرفته شد.

رسایی از رئیس مجلس پرسید که شما براساس چه ماده‌ای از آیین‌نامه، این 3ماده از لایحه را به کمیسیون ارجاع داده‌اید درحالی‌که ماده 155 می‌گوید باید ابتدا در مجلس رای‌گیری صورت بگیرد و چنانچه نمایندگان به نتیجه نرسیدند رئیس مجلس حق دارد قسمت‌هایی را به کمیسیون ارجاع دهد. رسایی در پایان سخنان خود خطاب به رئیس مجلس گفت: شما نمی‌خواستید ماده 22 تصویب شود.

لاریجانی نیز در پاسخ با اشاره به تذکرات روز گذشته نمایندگان مجلس گفت: با بررسی‌هایی که ما با اعضای کمیسیون مربوطه در رابطه با تذکرات داشته‌ایم متوجه شدیم که این موضوع با مشکلات جدی مواجه است و براساس همین تذکرات، بنده صلاح دانستم که این مواد در کمیسیون با دقت بیشتری مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد.

اصرار رسایی برای تذکر و همراهی کوچک‌زاده با وی با اخطار رئیس مجلس روبه‌رو شد و خطاب به رسایی گفت: به‌عنوان رئیس جلسه به شما اخطار قانونی می‌دهم که از سخنان توهین‌آمیز در صحن بپرهیزید. وی همچنین در پاسخ به اظهارات کوچک‌زاده مبنی بر اینکه اخطار شما غیرقانونی است، افزود: شما در این حد هم اطلاع ندارید که من به‌عنوان رئیس جلسه می‌توانم اخطار قانونی بدهم. این درگیری با فریاد دو به دو نمایندگان در مخالفت با اظهارات رسایی و کوچک‌زاده همراه شد و در نهایت این دونماینده به نشانه اعتراض صحن علنی را ترک کردند.

افزایش تعطیلی عید فطر هفته آینده در صحن

شاید برای عموم در این برهه بررسی موضوع تعطیلی عید فطر در صحن علنی، بیشتر از موضوع لایحه حمایت از خانواده اهمیت داشته باشد اما هیات‌رئیسه مجلس تصمیم گرفت این موضوع را در جلسه علنی آینده که یکشنبه هفته بعد است بررسی کند.
حسین سبحانی‌نیا گفت: در جلسه دیروز هیات رئیسه طرح افزایش تعطیلی عید فطر از یک روز به 3روز و مواد 22، 23 و 24 لایحه حمایت از خانواده بررسی و مقرر شد طرح افزایش تعطیلی عید فطر، هفته آینده در صحن بررسی شود.

بحث افزایش تعطیلات عید فطر از یک روز به 3 روز، در کمیسیون‌های اصلی و فرعی از جمله کمیسیون فرهنگی مجلس با رای اکثریت اعضا به تصویب رسیده است. 50 نفر از نمایندگان مجلس درخواست کرده‌اند این طرح قبل از عید فطر امسال در صحن علنی مطرح شود. به موجب این طرح، تعطیلی 29 اسفند و 15 خرداد حذف و 2 روز به تعطیلات عید فطر افزوده می‌شود. ولی کمیسیون به‌جای 15خرداد، 12فروردین را پیشنهاد کرد.

به موجب ماده واحده این طرح هیات وزیران می‌تواند در ماه مبارک رمضان ساعات کاری کارکنان دولت را متناسب با فصل و شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناطق مختلف کشور، حداکثر به میزان 15ساعت در هفته کاهش دهد؛ به‌نحوی که منجر به تعطیلی یک یا چند روز کاری یا اخلال در انجام وظایف قانونی و ارائه‌ خدمات به ارباب رجوع و عدم‌هماهنگی بین دستگاه‌ها و کاهش بهره‌وری نشود.

کد خبر 115136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز