همشهری‌آنلاین: نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر برای زنان به 25 درصد رسید و نرخ بیکاری جمعیت زنان 15 ساله و بیشتر برابر است با 2/25 درصد که این آمار برای مردان به 9/11 درصد می‌رسد.

کشاورز زن

به گزارش ایونا، رشد روز افزون عرضه نیروی کار، طی سال های اخیر یکی از ویژگی های بازار کار کشور بوده است و بروز این مساله به رشد قابل توجه نرخ بیکاری، به ویژه در میان جوانان، زنان و افراد تحصیلکرده منجر شده است.

اشتغال و بیکاری از جمله موضوعات اساسی اقتصاد هر کشور است به طوری که افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

اگرچه افزایش جمعیت به عنوان عامل اصلی در بالا رفتن نرخ بیکاری مطرح است با این حال افزایش سطح تحصیلات زنان و ورود آنان به بازار کار نیز عامل موثر دیگری به شمار می‌رود.

نرخ بیکاری یکی از شاخص هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورد استفاده قرار می گیرد. بررسی نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 10 ساله و بیشتر توسط مرکز آمار ایران نشان می دهد که 39 درصد از جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند.

نتایج بررسی های مرکز آمار ایران در زمینه بیکاری و اشتغال نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به روستایی کم تر بوده است.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور، حاکی از کاهش 5/1 درصدی این نرخ نسبت به بهار سال گذشته و افزایش 2/2 درصدی آن نسبت به زمستان سال گذشته است.

نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می دهد که 6/14 درصد از جمعیت فعال ، بیکار بوده اند. براساس این نتایج ، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر فعال بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می دهد که این شاخص نسبت به بهار سال گذشته 5/3 درصد و زمستان سال گذشته 5/0 درصد افزایش داشته است . بررسی نرخ جمعیت 15 ساله و بیشتر نشان می دهد که 6/14 درصد از جمعیت فعال ، بیکار بوده اند .

بر اساس این نتایج نیز نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

همچنین سهم اشتغال ناقص نشان می دهد که 5/9 درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده اند که این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

بررسی نرخ بیکاری جوانان 24 - 15 سال حاکی از آن است که 6/29 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

لازم به ذکر است که نرخ جمعیت 10 ساله و بیشتر در کل کشور در زمستان 88 ، 1/14 درصد بوده است و نرخ بیکاری زنان در همان زمستان 88، 19 درصد بوده است . این آمار در حالی است که نرخ بیکاری جمعیت زنان در بهار 88 حدود 2/16 درصد بوده است.

کد خبر 114333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز