دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: مرکز آمار ایران پس از گذشت بیش از 2 ماه از تابستان هنوز نرخ رسمی بیکاری در تابستان را اعلام نکرده‌است.

employment

تاخیر زمانی 70 روزه مرکز آمار ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که نرخ بیکاری در بهار امسال از زمستان سال گذشته روند افزایشی پیدا کرده است. نرخ بیکاری در ایران در زمستان سال 1388، 14.1 درصد و در بهار امسال14.6 درصد اعلام شده است. ایسنا گزارش داد، درحالی‌که در 2 سال گذشته حداکثر تاخیر در اعلام نرخ بیکاری فصلی 30 روز بوده است، در 2 دوره اخیر این عدد به 56 روز رسیده و این در حالی است که نرخ بیکاری فصل تابستان سال‌جاری هنوز با گذشت 68 روز از پایان فصل، اعلام نشده است.

عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران چندی پیش در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود گذشت حدود 2 ماه از تابستان هنوز نرخ بیکاری اعلام نشده است، گفت: ‌اطلاعات مربوط به محاسبه نرخ بیکاری تقریبا نهایی شده و تنها اطلاعات مربوط به یک استان نیاز به بازبینی داشت که این کار در حال انجام است و به‌زودی اعلام خواهد شد. وی در پاسخ به اینکه آیا پیش‌بینی می‌کنید نرخ بیکاری تابستان افزایشی باشد؟ گفت:‌ تا زمانی که اطلاعات مربوط به محاسبه نرخ بیکاری نهایی نشود هیچ نظری درباره افزایش یا کاهش آن نمی‌توان اعلام کرد.

به گزارش همشهری، شیخ‌الاسلامی وزیر کار، پیش‌تر و همزمان با اعلام نرخ بیکاری در بهار امسال در اظهارنظری، نسبت به صحت و میزان محاسبه نرخ بیکاری ابراز تردید کرد. مشخص نیست آیا تاخیر مرکز آمار ایران در اعلام نرخ بیکاری فصل تابستان برای بازنگری در روش محاسبه نرخ بیکاری صورت گرفته است یا اینکه مرکز آمار و وزارت کار بر سر جمعیت آماری مورد محاسبه و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات نرخ بیکاری در برخی استان‌ها تردید دارند؛ اختلافی که مشابه آن بین بانک مرکزی و وزارت صنایع و معادن بر سر محاسبه نرخ رشد بخش صنعت باعث شده تا از نیمه دوم سال 1387 نرخ رشد اقتصادی ایران اعلام نشود.

کد خبر 121944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز