همشهری آنلاین: سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها برای ورود اطلاعات جدید یا اصلاح اطلاعات از امروز دوشنبه به مدت 45 روز آغاز شد.

مرکز آمار ایران

به گزارش واحد مرکزی خبر، مرکز آمار ایران اعلام کرده است؛ کسانی که به اصلاح اطلاعات یا ثبت نام جدید برای دریافت یارانه های نقدی نیاز داشته باشد می‌توانند از امروز اقدام کنند.

تاکنون مرکز آمار در سه نوبت اطلاعات خانوارهای ایرانی را دریافت و به سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها ارائه کرده است.

در مرحله جدیدی که آغاز شده است مردم می توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی YARANEH.AMAR.ORG.IR برای ارائه یا اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار اقدام کنند.

کسانی که در سال 87 فرم‌های مکتوب این مرکز را تکمیل کرده‌اند برای ورود به سامانه باید ابتدا شماره ملی و بعد از طریق کد رهگیری وارد شوند اما کسانی که به صورت الکترونیکی ثبت نام کرده‌اند باید پس از درج شماره ملی رمز عبور را وارد کنند.

همچنین سامانه پیامک این مرکز به شماره 300000 فعال شده است و هر ایرانی می تواند با ارسال شماره ملی نام و نام خانوادگی سرپرست خانوار را دریافت کند.

تلفن گویای مرکز آمار ایران به شماره 0218587 به صورت 24 ساعته فعال است.

در صورتی که سرپرست خانوار کد رهگیری یا رمز عبور خود را فراموش کرده باشد می‌تواند از 15 آذر به بعد به این سامانه مراجعه کند.

تاکنون اطلاعات 68 میلیون و 482 هزار نفر در قالب 20 میلیون خانوار دریافت و به سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها ارائه شده است.

در مرحله سوم دریافت اطلاعات که مهرامسال انجام شد در بخش تولد ،اطلاعات 2 میلیون و 272 هزار نفر، فوت - 509 هزار نفر، ازدواج و طلاق 1 میلیون و 566 هزار مورد دریافت شد.

در مرحله جدید اطلاعات خانوارها بر مبنای خوداظهاری دریافت می‌شود و هیچ مدرک و سندی خواسته نمی‌شود.

این اطلاعات دریافت شده در زمان بندی که مرکز آمار در نظر دارد راستی آزمایی خواهد شد.

اطلاعات 99 و نیم درصد از خانوارهایی که درخواست یارانه نقدی کرده اند تاکنون راستی آزمایی شده است و پس از این اطلاعات اقتصادی و موقعیت جغرافیایی خانواده‌ها راستی آزمایی و به سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها اعلام خواهد شد.

این راستی آزمایی بر اساس اطلاعات 14 پایگاه پشتیبان انجام می‌شود.

راهور ناجا، ثبت احوال، وزارت علوم، بانک کارکنان دولت، بیمه خدمات درمانی، بیمه تأمین اجتماعی، پست، بانک مرکزی، سازمان خصوصی سازی، وزارت رفاه، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، مرکز املاک و مستغلات وزارت بازرگانی و بنیاد شهید از این 14 پایگاه پشتیبان هستند.

زمانی که راستی آزمایی مربوط به همه اطلاعات خانوارها به سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها اعلام شد دولت بر اساس قانون، پرداخت یارانه‌ها را انجام خواهد داد.

راستی آزمایی اطلاعات اقتصادی و جغرافیایی خانوارها در مدت 9 ماه انجام می‌شود.

در این مرحله خانوارهایی که نیازمند دریافت یارانه نقدی بر اساس آنچه که به حساب‌ها واریز شده است 45 روز از ابتدای آذر مهلت ورود به سامانه این مرکز را دارند.

خانوارهایی که قصد دارند از طریق کافی نت‌ها یا مراکز غیرشخصی اقدام به اصلاح اطلاعات کنند راهنمای تکمیل پرسش نامه در سامانه ارائه شده است.

کسانی که نخستین بار برای دریافت سامانه ثبت نام می‌کنند باید رمز جدید در سامانه ایجاد و آنرا برای مراحل بعدی یادداشت کنند.

آخر هر هفته این 45 روز مرکز آمار اطلاعات دریافت شده را به سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها ارایه خواهد کرد و پرداخت یارانه های نقدی به این دسته از خانوارها در زمان مقرر بستگی به تصمیم این سازمان دارد.

کسانی هم که به تازگی ازدواج می‌کنند زمانی که به این سامانه مراجعه می‌کنند باید اسم خود را در خانواده‌های قبلی حذف و در قالب خانواده جدید ثبت نام کنند.

به کسانی که تاکنون یارانه نقدی دریافت نکرده اند توصیه شده است ابتدا اطلاعات خود را در سامانه مرکز آمار ایران کنترل و در صورت اطمینان از درستی اطلاعات به سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها مراجعه کنند.

کد خبر 121327
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز