گروه اقتصادی: مرکز آمار ایران نرخ تورم در تیرماه را 19.6درصد اعلام کرد؛ آن هم 3روز پس از اعلام نرخ تورم 16.3 درصدی از سوی بانک مرکزی.

اما ورای اختلاف3.3 درصدی بر سر نرخ تورم در نخستین ماه تابستان 90 به‌دلیل اختلاف در مبنای محاسبه تغییر سطح عمومی قیمت‌ها، نکته مهم این است که گزارش بانک مرکزی نشان از کند شدن شتاب نرخ تورم به0.9درصد دارد و گزارش مرکز آمار از تندتر شدن شتاب افزایش تورم با رشدی1.4درصدی.

به گزارش همشهری، هرچند جزئیات محاسبه و تغییرات شاخص تورم و البته افزایش ناشی از هدفمندی یارانه‌ها از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی به‌صورت مستند منتشرنشده، چندی پیش دبیرکارگروه طرح تحول اقتصادی در تحلیلی عنوان کرد که تنها3.8درصد از نرخ تورم ناشی از اثرات مستقیم قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

رمزگشایی از نرخ تورم در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس دست‌کم نشان می‌دهد که پافشاری وکلای مردم در مجلس می‌تواند قفل آماری کشور را بازکند؛ چه اینکه خبرها حکایت از آن دارد که بهارستان‌نشینان مصمم هستند با تفسیر قانون برنامه پنجم توسعه، باردیگر به بانک مرکزی اجازه دهند تا گزارش خود از شاخص‌های کلان اقتصادی و نوسان‌های قیمتی را به‌طور منظم منتشر کند؛ چرا که مسئولان مرکز آمار ایران بر این نظر هستند که انتشار عمومی آمارهای اقتصادی ضرورت ندارد و آنها گزارش خود را تنها به نهادهای مسئول از جمله مجلس و دولت ارائه خواهند کرد.

یک عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس از تدوین طرحی توسط نمایندگان برای اعلام دوباره نرخ تورم و رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی خبرداد و گفت: مرکز آمار نرخ تورم تیرماه امسال را19.6 درصد اعلام کرد.

به گزارش مهر، موسی‌الرضا ثروتی افزود: نرخ تورم اعلامی مرکز آمار به مسئولان، دولت و مجلس در فروردین ماه امسال 15.3 درصد براساس محاسبه قیمت 451 قلم کالا بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.5 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

البته عباسعلی نورا عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هم اظهار کرد: براساس گزارش رئیس مرکز آمار ایران نرخ تورم هر ماه یک‌ تا1.5 درصد اضافه شده است. وی گفت: نکته جالب توجه این است که نرخ تورم رو به تزاید و افزایش است و گرچه مرکز آمار در چند جلسه قبل نسبت به نرخ بیکاری گزارش داده اما گزارش‌های آنها در مورد بیکاری خیلی مستند نیست. او در مورد تورم ناشی از هدفمندی یارانه‌ها گفت: در این باره گزارشی ارائه نشده است.

اصرار مجلس بر انتشار عمومی آمار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: مرکز آمار ایران هم برای ارائه آمار محدود شده است و به این دلیل تعدادی از نمایندگان اعتراض کردند و گفتند مرکز آمار ایران موظف به ارائه اطلاعات و آمار است. موسی‌الرضا ثروتی گفت: در این جلسه به رئیس مرکز آمار ایران تاکید شد که مشکل و ابهام قانونی برای مرکز آمار در ارائه و انتشار اطلاعات و آمار وجود ندارد و این مرکز باید این اطلاعات را در اختیار عموم قرار دهد. وی اظهار داشت: رئیس مرکز آمار گفت که این مرکز سالنامه ارائه می‌کند اما نمایندگان گفتند این کفایت نمی‌کند و مرکز آمار باید همانند نهادهای آماری و اقتصادی هر سه ماه یک‌بار آمار متغیرهای اقتصادی را ارائه کند.

جدول

کد خبر 143493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز