گروه اقتصادی: تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت هزینه و درآمد خانوارهای روستایی و شهری کشور در سال 1389 نشان می‌دهد که 41.1درصد از خانوارهای شهری ایران از خود خانه ندارند، به‌نحوی که 23.5 درصد از خانوارهای شهری به‌صورت رهن و اجاره برای خود سرپناه تامین می‌کنند و10.6 درصد به اشکال مختلف شب تا صبح را زیر یک سقف می‌گذرانند.

مسکن

 به گزارش همشهری، این آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته دست‌کم 3.7 درصد بر تعداد خانوارهای دارای خانه به‌صورت ملکی افزوده شده است. آمارهای رسمی تایید می‌کند که وضعیت خانوارهای روستایی از حیث تملک واحد مسکونی به‌مراتب بهتر و امیدوارکننده‌تر از خانوارهای شهری است چرا که از هر 100 خانوار روستایی حدود 85 خانوار دارای مسکن ملکی هستند و تنها 5.3درصد از آنها اجاره نشین هستند و بقیه هم شامل8.9درصد به اشکال مختلف برای خود سرپناه جمع و جور کرده‌اند. آیا برنامه دولت در روی آوردن به عرضه مسکن ارزان‌قیمت می‌تواند از تعداد خانوارهای فاقد مسکن بکاهد یا ورود خانوارهای جدید، وضعیت را بدتر خواهد کرد؟

مرکز آمار ایران در گزارش خود تاکید می‌کند در سال گذشته متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری در ایران نسبت به سال 1389 حدود14.6 درصد افزایش یافته در حالی که درآمد متوسط خانوار شهری در این مدت یک درصد کمتر یعنی13.6 درصد برآورد شده است. نکته مهم اینکه 42 درصد از هزینه خانوارهای شهری به هزینه‌های مسکن اختصاص دارد.همچنین در سال 1389 متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار روستایی نسبت به سال ماقبل آن15.55 درصد بیشتر شده در حالی که درآمد خانوارهای روستایی از13.16درصد بیشتر نشده است و هزینه‌های مربوط به مسکن در سبد هزینه خانوار روستایی در سال گذشته26.25درصد برآورد شده است.

کد خبر 156458
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز