همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور از همه دستگاه‌ها ‌خواست که مرکز آمار ایران را برای آماده‌سازی پایگاه اطلاعات جامع بیشتر کمک کنند و آخرین دستاوردها و آخرین آمارهای حوزه کاری خود را به مرکز آمار ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در مراسم بزرگداشت آمار و برنامه‌ریزی با بیان این‌که هر اقدامی که انجام می‌شود باید مبتنی بر برنامه منسجم باشد، تصریح کرد: بدون برنامه‌ریزی، انسان حتی در زندگی شخصی خود نیز زندگی مطلوبی نخواهد داشت. چنان‌که با گسترده‌تر شدن ارتباطات اجتماعی نیاز به برنامه‌ریزی در زندگی بیشتر هم می‌شود.

 وی با بیان این‌که باید بدانیم که هیچ برنامه‌ای بدون آمار درست منجر به موفقیت نخواهد شد، افزود: هر چه اطلاعات دقیق‌تر، شفاف‌تر و منسجم‌تر باشد امکان برنامه‌ریزی بهتر را نیز بیشتر فراهم می‌کند. برای اداره جامعه نیازمند اطلاعات جامع هستیم و پایگاه اطلاعات جامع کشور نیز که به زودی آماده خواهد شد در این راستا می‌باشد.

 احمدی‌نژاد گفت: به نظر من انجام چنین کاری شدنی است و می‌تواند مرکز آمار را در بدست آوردن آمارهای دقیق‌تر از کشور یاری کند.

 رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: آحاد مردم باید عنایت داشته باشند که مسئولین برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بهتر باید اطلاعات شفاف‌تری داشته باشند. وقتی وزارت اقتصاد اظهارنامه برای مالیات می‌دهد این کار تنها برای مالیات دادن نیست، گرچه دادن مالیات هم یک امر مقدس و ضروری و یک وظیفه اجتماعی است و کسی که تلاش کند با پنهان‌کاری مالیات کمتری دهد خود را مدیون 75 میلیون نفر کرده است.

 وی افزود: کسانی که اطلاعات را آن‌طور که باید و شاید ندهند و پنهان‌کاری کنند باید بدانند که این کار به ضرر خودشان است. اگر کشور پیشرفت کند و برنامه‌ها دقیق‌تر باشد همه با هم سود می‌بریم، چراکه مردم و مسئولان همه یک خانواده هستند و همگان در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر برنامه‌ها درست نباشد همه مشکل پیدا خواهند کرد، پنهان‌کاری در دادن اطلاعات اقتصادی به ضرر همه است.

 احمدی‌نژاد گفت: البته در کشور ما به دلیل بی‌اعتمادی به حاکمیت فاسدی که در 150سال گذشته وجود داشته است، حاکمیتی که درهم کوبنده شخصیت ملت بود، روند دادن اطلاعات مردم به دولت خدشه‌دار شده است؛ اما امروز مسوولان تمام هم و غم‌شان خدمت به مردم است. به همین دلیل همه مردم اعم از کشاورز و کارمند و تاجر باید با دولت همکاری کنند.

 وی در ادامه سخنان خود به اطلاعاتی که برای هدفمند کردن یارانه‌ها از مردم دریافت شده بود، اشاره کرد و گفت: این طرح جزو موفق‌ترین طرح‌های جمع‌آوری آمار و اطلاعات نه تنها در ایران بلکه در دنیا بود و موفقیت این طرح از نظر مشارکت و جمع‌آوری اطلاعات درست بود و البته انتظار هم از مردم ما همین بود که به خدمت‌گزاران خود اعتماد کنند و امیدوارم این اعتماد گسترش یابد و به روزی برسیم که هر تحولی در کشور در مرکز آمار ثبت شود.

 احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: بدون برنامه هدفمند، جمع‌آوری آمار بی‌هدف خواهد بود. ما باید بدانیم که اطلاعاتی که در حال جمع‌آوری است با چه هدفی انجام می‌شود. به عبارتی نظام آماری باید تابع برنامه‌ریزی باشد. درباره برنامه هم باید بگویم که ما باید به دنبال برنامه‌ای اسلامی - ایرانی باشیم.

 وی درباره علت تاکید بر برنامه‌ریزی ایرانی - اسلامی، گفت: علت تاکید بر دو وجه است، یکی به برداشت ایرانی از پدیده‌ها برمی‌گردد. در نگاه ایرانی سعادتمندی، پیشرفت، زندگی اجتماعی و روابط اجتماعی متفاوت از نگاه‌ها در سایر کشورها می‌باشد و ما می‌خواهیم برای هویت و فرهنگ ایرانی تصمیم‌گیری کنیم. ممکن است برخی بگویند برنامه اسلامی کافیست، اما به نظر من معلوم است که اسلامی که در ایران وجود دارد با سایر جاها تفاوت‌هایی دارد. بر همین اساس باید برنامه‌ریزی با ویژگی‌های اسلامی و ایرانی انجام شود. وجه بعدی نیز تاکید بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشورمان است.

 احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به مثالی، گفت: مثلا برای مدیریت آب کشور ما در 30 سال گذشته راهی را رفته‌ایم که نکات مثبت و منفی دارد. از جمله توانستیم 40 میلیارد متر مکعب آب را ذخیره‌سازی و شبکه‌های آبیاری ایجاد کنیم، اما آیا این امکان وجود داشت که با این هزینه‌ای که انجام شد همین اهداف را خیلی بهتر بدست آوریم. به نظر من می‌شد با همین هزینه‌ها در این بخش فعال شد و تنها 25 درصد از هزینه‌های انجام شده را به بهینه‌سازی مصرف و احداث آب‌بندهای کوچک اختصاص داد. با این کار شاید احداث سدهای بزرگ با روند کندتری پیش می‌رفت، اما وضع ما الان خیلی بهتر بود.

 رئیس‌جمهورادامه داد: امروز متوسط بازدهی آب در کشور ما 35 درصد است و این نشان می‌دهد که باید شیوه مصرف آب اصلاح شود. حالا من ایرادهایی که از نظر زیست‌محیطی برای احداث سدهای بزرگ عنوان می‌شود را کنار می‌گذارم و به آنها نمی‌پردازم.

 رئیس‌جمهور در مثالی دیگر، گفت: در بحث تولید لبنیات و گوشت نیز اگر به جای تاسیس گاوداری‌های بزرگ با هزینه‌های بالا تلاش کنیم که به هر خانوار روستایی یک راس گاو بدهیم تولید شیر و لبنیات در کشور با هزینه‌های کمتری افزایش خواهد یافت.

 وی افزود: معتقدم اقتباس‌های قالبی منابع زیادی از کشور ما هدر داده است. در حالی که برنامه‌ریزی ایرانی - اسلامی که ما بر آن تاکید داریم به مفهوم تکیه بر توانمندی‌های بومی و فعال کردن آن است. به عنوان مثالی دیگر به نظر شما چرا باید قیمت کالا در صنایع ما بالا باشد. این به خاطر آن است که ما در صنایع خود به ظرفیت‌ها توجه نمی‌کنیم و بی‌توجه به این مسائل صدها میلیون تومان هزینه می‌کنیم.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مدیریت مصرف انرژی در کشور، گفت: چرا ما باید دو شبکه انتقال انرژی به منازل داشته باشیم. یعنی باید هم گاز به خانه‌ها لوله‌کشی شده است و هم برق. در حالی که می‌توانستیم با یکی از این‌ها انرژی را به درون خانه‌ها منتقل کنیم.

 احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، تاکید کرد: به عنوان مثال ما در زمینه معماری، معماری‌های خود را کنار گذاشتیم و در معماری اقتباس کردیم و این باعث شد که اتلاف انرژی در منازل بالا برود. این در حالی است که در کشور ما با وجود اقلیم‌های گوناگون در گذشته مردم به بهترین نحو از انرژی‌ها بهره می‌بردند.

 رئیس‌جمهور گفت: در نظام سرمایه‌داری اساس متکی بر مصرف بیشتر است. حتی تولید بیشتر نیز در راستای مصرف بیشتر است که ما این مسئله را قبول نداریم. نظامی که بر اساس مصرف تولید کند، در سراشیبی سقوط قرار خواهد گرفت. تولید و مصرف دو مقوله جدا از هم هستند و از نظر ما پذیرفته شده نیست که برای تولید یک کالا مصرف مصنوعی ایجاد شود.

 وی خاطرنشان کرد: در 150 سال گذشته در کشور ما اتفاقات بدی افتاد و اگر شما عصر صفوی و خاطرات جهانگردانی که در آن سال‌ها از کشور ما خاطره نوشته‌اند را بخوانید می‌بینید که مردم چگونه در مصرف انرژی رفتار می‌کردند.

 احمدی‌نژاد در ادامه با تاکید بر برنامه‌ریزی بومی، گفت: باید بررسی کنیم چرا وقتی به ازای هر نفر 150 میلیون سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا اشتغال ایجاد شود باز هم بیکاری در کشور وجود دارد. ما باید عیوب این برنامه‌ها را بشناسیم و برای اصلاح آن تلاش کنیم.

 رئیس‌جمهور در ادامه گفت: 50 سال است که در دنیا موج برنامه‌ریزی توسعه‌ای راه انداخته‌اند و هر سال حلقه جدیدی به دنیا می‌دهند و همه از جمله کشور ما منابع خود را بر اساس این برنامه‌ها هزینه می‌کنیم و نتیجه‌اش هم می‌بینید که امروز چیست. برخی فکر می‌کنند این برنامه‌ها در شرق آسیا نتیجه داشته است اما اینطور نیست. خوب است شما به آنجا بروید و وضعیت حاشیه‌نشینان آنجا را ببینید.

 رئیس‌جمهور در ادامه گفت: ظرفیت‌ها برای پیشرفت در ایران عظیم است و ما باید بر اساس برنامه‌ریزی بومی عمل کنیم. به عنوان مثال وقتی یک کارمند ظرفیت تولید دانش دارد این ظلم است که از او در حد یک ماشین حساب استفاده شود.

 احمدی‌نژاد همچنین در ادامه سخنان خود، گفت: دستگاه‌های دولتی وقتی آمار می‌دهند با هم هماهنگ باشند. ما سه دستگاه دولتی داریم که آمار می‌دهند. این سه با هم هماهنگ باشند و یک آمار متحد بدهند. همچنین درباره سطح اطلاع‌رسانی هم می‌خواهم بگویم که هر اطلاعاتی به درد هر کسی نمی‌خورد. گاهی برخی اطلاعات گمراه‌کننده و گاهی باعث می‌شود که تقاضای اضافی درست شود. دادن اطلاعات باید سطح‌بندی شود. برخی آمارها منتشر می‌شود که اصلا اهمیتی ندارد و باعث می‌شود که مردم تنها احساس بدبختی کنند. در حالی که زندگی‌شان با روز گذشته فرقی نکرده است اما باز هم چنین حسی به آنها دست می‌دهد. معتقدم اطلاعات و آمار باید در جهت برنامه‌ها داده شود و انگیزاننده باشد نه رکودآفرین. امیدوارم با کمک شما برنامه ایرانی - اسلامی تدوین شده و همه آمارها هم در خدمت آن باشد.

احمدی‌نژاد در این مراسم از تمبر یادبود روز آمار رونمایی کرد و آن را امضا کرد. همچنین رئیس‌جمهور در این مراسم به تعدادی از برگزیدگان فعال آمار تقدیرنامه اهدا کرد.

 پیش از رئیس‌جمهور، عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران و عزیزی رئیس معاونت برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهور سخنرانی کردند.

 در حاشیه این همایش نمایشگاهی از فعالیت‌های مراکز آمار تشکیل شده بود که حاضران می‌توانستند از آن بازدید کنند.

کد خبر 118984
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز