همشهری آنلاین: ریس‌جمهور مرز و نقطه اصلی تلاقی و تقابل با نظام سلطه را نبرد اندیشه و فرهنگ دانست و گفت: وارد شدن در این نبرد نیازمند انقلاب رهایی‌بخش است به گونه‌ای که باید مراکز علمی اعم از حوزه و دانشگاه با اقدام انقلابی خود را از قالب‌های موجود رها کنند

سخنرانی احمدی نژاد در همایش ملی جنگ نرم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی‌نژاد که در همایش ملی جنگ نرم در دانشگاه تهران سخن می‌گفت، افزود: نظام سلطه در سه سطح نظریه، برنامه و عملیات ملت‌ها و اندیشه‌ها را تحت سیطره درآورده است. بدون وجود نظریه، تنظیم برنامه منسجم و هدفمند ناممکن است و بدون برنامه هدفمند نیز عملیات هدفمندی قابل اجرا نیست.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: غرب در سطح نظریه تعریف ساده و تقریبا همه فهمی را از انسان و جامعه و نیز غایت انسان و جامعه ارایه کرده است براساس این نظریه انسان در محدوده زندگی مادی و غرایز نفسانی محدود می‌شود و روابط بین انسان‌ها نیز بر مبنای تنازع برای بقاء است و انسان باید برای باقی ماندن بر دیگران غلبه کند. جامعه هدف را نیز لیبرال و حاکمیت را دمکراسی لیبرال تعریف کرده اند.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: غرب بر اساس چنین تعریفی از انسان و جامعه، ادبیات وسیعی را تولید و منتشر کرده و این موضوع را بستر همه طراحی‌های بعدی خود قرار داده است به‌طوری که نظام اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مبتنی بر آن تعاریف طراحی کرده و سپس در عرصه عملیات و اقدام وارد شده است.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: مطالبی که در عرصه مقابله با جنگ نرم مطرح می‌شود سطح سوم یعنی (سطح عملیات دشمن) را مد نظر قرار می‌دهد در حالی که با هر سه سطح مواجه هستیم. اگر در سطح اول (نظریه) پیام روشن و دقیقی برای جامعه بشری نداشته باشیم و یا از نظریه قابل پذیرشی برای ملت‌ها برخوردار نباشیم در برخورد با سطح دوم و سوم راه به جایی نخواهیم برد. از این‌رو برای مواجهه با نظام سلطه باید در گام اول نظریه روشن و غنی ارایه داد، سپس برنامه جامعی برای آن تنظیم و متناسب با برنامه عملیات انجام شود.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: اگر چنین تصور شود که در بستر تئوری‌های لیبرال و اندیشه‌های مادی، می‌توان با برنامه و عملیات غیر مادی بر نظام سلطه غلبه کرد، اشتباه بزرگ و ناممکن است بنابراین باید در نقطه مقابل مبانی بومی را طراحی و معرفی کرد.

رییس‌جمهور افزود: امروز تقریبا همه دانشگاه‌ها و مراکز علمی جهان از نظریات و مطالبی استفاده می‌کنند که در غرب تولید شده است هنوز غرب مرکز تولید اندیشه محسوب می‌شود حتی در کشورمان نیز از تولیدات فکری نظام غرب استفاده می‌شود لذا ضرورت دارد که در این عرصه جابجایی اتفاق بیفتد و این اتفاق نیازمند ارایه تعریف روشنی از انسان، جامعه و غایت جامعه است و این تعریف را باید مراکز علمی و دانشگاهی به طور روشن و همه فهم عرضه کنند.

رییس‌جمهور افزود: برخلاف نظام مادی، معتقدیم انسان موجودی در حال حرکت و کمال‌جوست و تجلی خدا و خلیفه خدا بر روی زمین به شمار می‌رود و دارای اسماء و صفات الهی است. ماموریت انسان در زمین حرکت به سمت کمال است و رابطه انسان‌ها باید بر اساس عشق، محبت، ایثار، فداکاری و تعاون باشد. انسان‌ها در مسیر کمال مزاحم هم نیستند بلکه باید یار و کمک کار هم باشند و کمال انسان از مسیر خدمت به دیگران و برداشتن موانع از مسیر کمال و تلاش برای برپایی سعادت و امنیت بر جامعه عبور می‌کند.

دکتر احمدی‌نژاد گفت: جامعه‌ای که در انتظار آن هستیم جامعه ای است که در آن آحاد مردم احساس مسئولیت می‌کنند و کرامت انسانی و حرمت انسانی در آن محفوظ باشد و مانند رودخانه زلالی مردم را به سمت قله‌های معرفت، کمال و انسانیت هدایت کند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: امروز نیازمند انسان تراز جامعه مهدوی هستیم و باید ویژگی‌های این جامعه را به گونه‌ای تعریف و عرضه کنیم که قابل رقابت بوده و بتواند جایگزین مناسبی برای نظام حاکم باشد بنابراین باید در سطح نظریه، تعریفی از انسان و جامعه جهانشمول و جهانی معرفی کرد.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: نظام سلطه در سطح دوم، برنامه ریزی توسعه را تعریف و ارایه کرده است. بی‌تردید برنامه ریزی توسعه نمی‌تواند کشور ما را به نقطه مطلوب برساند. چرا که مبتنی بر ادبیات و نظام اندیشه‌ای و ارزشی ملت ایران نیست.

رییس‌جمهور تصریح کرد: برای نظام برنامه ریزی توسعه می‌توان با تدوین و معرفی برنامه‌ریزی اسلامی - ایرانی جایگزین جامع و مناسبی ارائه کرد.

وی افزود: اگر مبانی به خوبی تعریف و تنظیم شود اما در عرصه و سطح برنامه‌ریزی وارد نشویم باز هم در معرض آسیب و ضربه پذیری خواهیم بود.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: عده ای بخاطر تاکید بر کلمه ایرانی حساسیت نشان می‌دهند و تصور می‌کنند مقصود نوعی قوم گرایی و ناسیونالیسم است در حالی که حقیقتا چنین نیست. اینکه بر برنامه‌ریزی ایرانی - اسلامی تاکید می‌شود یعنی باید برنامه ریزی‌ها مبتنی بر نظام ارزشی و توانمندی‌های ایرانی - اسلامی باشد و در این مسیر دریافت ایرانی از اسلام مبنای عمل است.

 

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: دریافت‌های فراوانی از اسلام در دنیا وجود دارد اما برداشتی از اسلام برای ما ملاک عمل است که ایرانی است. تجربه تاریخی نشان داده است که فرهنگ و برداشت ایرانی از حقیقت، نزدیک ترین برداشت به حقیقت است از این رو باید با فهم ایرانی از اسلام، متناسب با توانمندی‌های ایرانی مبانی و برنامه ریزی‌های خود را تنظیم کنیم.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: با گذشت بیش از 50 سال از اجرای برنامه ریزی توسعه در کشور اما هنوز در هیچ یک از بخش‌های اجتماعی - اقتصادی به نقطه آرامش بخشی دست پیدا نکرده ایم و بی تردید با ادامه این روند نیز هرگز به چنین جایگاهی نخواهیم رسید و علت آن این است که این برنامه مبتنی بر فرهنگ ایرانی - اسلامی و نیز مبتنی بر توانمندی‌های ایرانی تنظیم نشده و صرفا برنامه‌ای اقتباسی است.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: نظام سلطه با تعریف و ارایه برنامه ریزی توسعه مبتنی بر اندیشه خود به اقدام و عملیات دست می‌زند که برای مثال می‌توان به داستان تاسیس رژیم صهیونیستی اشاره کرد، آنها ابتدا اندیشه خود را در جهان همگانی کردند و مبتنی بر آن برنامه ریزی انجام داده و نتیجه آن عملیاتی به نام تاسیس رژیم صهیونیستی شد. موضوعاتی مانند 11 سپتامبر و مدیریت اقتصادی نیز از جمله نتایج اندیشه و برنامه‌ریزی نظام سلطه است.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: ‌زمانی که نظام سلطه مرجع تئوری پردازی اقتصادی می‌شود هر آنچه آنها تولید می‌کنند دنیا مطالبه می‌کند. آنان سی سال قبل این تئوری را که ضرورتی ندارد انتشار اسکناس، پشتوانه طلا داشته باشد مطرح کرده و تولید ملی را پشتوانه پول ملی قرار دادند که در کشور ما نیز عده ای از آن به عنوان تئوری جدید استقبال کردند و سپس نتیجه این تئوری آن شد که کسری بودجه دولت آمریکا به دیگر کشورها و در مقابل تولیدات کشورها به آمریکا منتقل شود.

الگوی برنامه ریزی باید مدل بومی باشد

رییس‌جمهور با اشاره به تئوری‌های غرب برای سلطه بر جهان تصریح کرد: باید در عرصه مواجهه با نظام سلطه، تئوری‌ها، برنامه ریزی‌ها و عملیات بومی خود را تدوین و معرفی کنیم و اگر فقط در سطح عملیات و یا برنامه ریزی درگیر شویم بی تردید به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.

 

رییس‌جمهور گفت: ایران باید به کانون تئوری پردازی و مرجع اندیشمندان جهان تبدیل شود و این کار نیازمند فعالیت و نظریه پردازی در عرصه علوم انسانی است اگر در این عرصه به مرجعیت جهانی نایل نشویم بی تردید همین شرایط کنونی ادامه خواهد داشت.

دکتر احمدی‌نژاد گفت: امروز تئوری و اندیشه‌ای در مقابل نظام حاکم پاسخگو بوده و می‌تواند در جهان عرضه شود، که بر مبنای انسان تراز جامعه مهدوی و ویژگی‌های جامعه مهدوی ارایه شود و غیر از این، هیچ جایگزینی برای نظام حاکم وجود ندارد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: امروز زمان آن است که بستر نگرش‌ها، و باورها و اندیشه‌ها را تغییر داده و در عرصه تولید اندیشه و تئوری پردازی بر مبنای اندیشه ایرانی - اسلامی وارد شد.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: بدون ارایه اندیشه، معرفت، معارف، عرفان و فلسفه که بر مبنای حقیقت دین باشد، موفقیت در نبرد برای حیات امکان‌پذیر نیست.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد:‌امروز به فضل الهی نظام سلطه به لحاظ تئوریک و در سطوح برنامه ریزی و اقدام به سرعت به بن بست نزدیک می‌شود و در مدیریت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سخن و اندیشه جدیدی برای ارایه ندارد در چنین شرایطی ملت ایران تنها ملتی است که توانمند ارایه جایگزینی را برای نظام حاکم دارد.

دکتر احمدی‌نژاد تاکید کرد: ورود به صحنه مدیریت جهانی اقدامی دفاعی از ایران و ملت ایران نیست.

رییس‌جمهور افزود: امروز توده‌های مردم دنیا متوجه هستند که فرهنگی که از ایران منتشر می‌شود به حقیقت نزدیک تر است البته این موضوع خودستایی نیست بلکه بیان مسئولیت و وظایف است و هیچ کس از بیان نظریه جهانی اسلامی - ایرانی ناراحت نمی‌شود.

دکتر احمدی‌نژاد گفت: ذخیره فرهنگی و توانمندی برنامه ریزی و عملیاتی ملت ایران بی نظیر است و در هر عرصه ای که فارغ از نظام سلطه عمل کرده به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه ملت ایران می‌تواند در سه سطح تئوری، برنامه ریزی وعمل، الگویی برای جهان ارایه دهد، خاطر نشان کرد: امروز دنیا به شدت نیازمند الگوی جایگزین نظام حاکم است. بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به ناچار محصولات نظام سلطه را استفاده می‌کنند از این‌رو باید دست در دست هم، ایران به عنوان الگوی متعالی در تئوری‌پردازی، برنامه ریزی انسانی و عمل انقلابی تبدیل شود.

 

اسلام ایرانی همان اسلام ناب مبتنی بر امامت و ولایت است

دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه اسلام ایرانی همان اسلام ناب مبتنی بر امامت و ولایت است اظهار داشت: برداشت ایرانی از اسلام یعنی اسلام نابی که توسط پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت دریافت شده است.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد:‌باید خودمان را در تراز جهانی ارتقاء دهیم در غیر این صورت اگر در سطح پایین وارد عرصه مقابله شویم بی تردید انرژی و توان مان مستهلک و فرسوده خواهد شد از این رو مدیریت جهانی مطرح شده است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: امروز نیازمند مدیریت جهانی بر پایه اصول انسانی هستیم بی‌تردید هراس نظام سلطه از ملت ایران به خاطر انرژی هسته‌ای و اقتصاد نیست بلکه می‌دانند که ایران از توانمندی و ظرفیت‌های تئوریک و فرهنگ غنی برخوردار است که می‌تواند جهانی شود نگران و هراسناک هستند.

ملت ایران همواره به‌ دنبال برپایی حکومت علوی بوده است

دکتر احمدی‌نژاد افزود: بایستی فهم ایرانی از اسلام که همان اندیشه امامت و ولایت است را در مقابل اسلام آمریکایی و متحجر عرضه کرد و بدون تردید این اندیشه با اقبال عمومی مردم دنیا مواجه خواهد شد و وحدت‌آفرین است. ملت ایران در طول تاریخ هرگاه فرصت پیدا کرده است به دنبال ایجاد و برقراری حکومت علوی بوده است.

رییس‌جمهور افزود: باید به جایی برسیم که ایران مرجع نظریه پردازی، اندیشه و مدیریت جهانی شود.

دکتر احمدی‌نژاد در این مراسم از سامانه اینترنتی دانشنامه آزاد جنگ نرم رونمایی کرد.

کد خبر 119155
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز