همشهری آنلاین: رئیس جمهور تاکید کرد هدفمند کردن یارانه‌ها بهترین فرصت است تا مجموعه اقتصاد ما از تنبلی 150 ساله به طور کامل رها شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی‌نژاد در گردهمایی سراسری مدیران وزارت صنایع و معادن گفت: فشار زیاد است و فشار نیاز بازار، تقاضای بازار، فشار اشتغال نیز زیاد است، به طوری که دایما بنگاه‌ها تاسیس می‌شود.

وی افزود: من از آقای محرابیان و همه شما خواهش می‌کنم نشست‌های تخصصی با حضور استادان و صاحبنظران درباره چشم‌انداز چگونگی تولید کالا، چرخش کالا، فناوری در کالا، تاثیر کالا در فرهنگ برگزار کنید.

رئیس جمهور گفت: ما قطعا نمی‌توانیم راهی را که دیگران رفته‌اند، عینا برویم؛ زیرا هم نقطه نهایی و هم راه‌مان متفاوت است.

آقای احمدی‌نژاد با بیان این که الگوی توسعه صنعتی باید خوب و شفاف تدوین شود، افزود: هر شخص در هر نقطه کشور قدمی در صنعت و معدن بردارد، باید در نقشه شما باشد.

وی ادامه داد: کارهایی انجام داده‌اید؛ اینها را تکمیل و معرفی کنید. همه در قالب نقشه کار کنید.

رئیس جمهور بخش دیگری از سخنان خود را به موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها اختصاص داد و گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها فرصتی تاریخی برای اقتصاد ما و به خصوص بخش صنعتی است.

آقای احمدی‌نژاد تصریح کرد:‌ چه بخواهیم، چه نخواهیم در حال مسابقه و درگیر رقابتی سنگین هستیم و نمی‌توان و درست هم نیست که درهای کشور را بست.

وی با بیان این که معنای این حرف این نیست که اجازه دهیم هر کالایی وارد کشور شود، افزود: تبادل دو طرفه است، هم باید صادر و هم وارد کنیم. بعضی از مفهوم مدیریت واردات و صادرات برداشت غلطی کرده‌اند که می‌گویند ممنوعیت واردات.

رئیس جمهور ادامه داد: در اقتصاد باید تبادل انجام داد و نمی‌توانیم بگوییم که یک طرفه صادر می‌کنیم.

آقای احمدی‌نژاد گفت: بعضی‌ها در ذهن‌شان است که درآمد ارزی حاصل از این صادرات یک طرفه در همان خارج از کشور سرمایه‌گذاری شود، خوب حتی اگر درآمد این سرمایه‌گذاری ظرف پنج سال به100میلیارد دلار رسید، به چه درد مردم ما می‌خورد و انعکاس در اقتصاد چیست؟ این جز واردات کالا نیست.

وی افزود: فرض کنید تا50 سال تجهیزات وارد و کارخانه تاسیس کردیم و در همه ایران سرمایه‌گذاری صورت گرفت؛ تولید10و صادرات ما60برابر شد؛ پس از این چه اتفاقی باید بیفتد؟

آقای احمدی‌نژاد گفت: الان قیمت بعضی کالاهای ما تقریبا معادل یا حتی بالاتر از قیمت یارانه انرژی است که اگر این یارانه را برداریم، چیزی از آن نمی‌ماند.

وی افزود: این معادله معیوب است و باید آن را تغییر داد. یک فرصت پیش آمده است. بعضی کشورها برای ایجاد تحرک در صنعت در جهت بهینه‌سازی و کاهش هزینه تولید، با قیمت انرژی بازی کرده‌اند.

رئیس جمهور گفت: بعضی‌ها گفته‌اند حتی همان داستان اوپک در سال51 و52 برای آن بود که صنعت آمریکا خود را جوان و به روز کند و مصارف خود را پایین آورد؛ البته نمی‌گویم این گفته درست است یا غلط.

آقای احمدی‌نژاد افزود: این مثل خون دادن است، کسی که خون می‌دهد، خونش جوان می‌شود.

کد خبر 118867
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز