گروه اقتصادی: چالش بر سر افزایش یا کاهش نرخ بیکاری در تابستان امسال بین مرکز آمار ایران و وزارت کار و امور اجتماعی آشکار شده‌است.

از یک سو مرکز آمار ایران می‌گوید هنوز به جمع‌بندی لازم نرسیده است و از سوی دیگر معاون وزیر کار مدعی شده است که پیش‌بینی‌های وزارت کار نشان از کاهش نرخ بیکاری می‌دهد. اختلاف این دو نهاد دولتی زمانی شروع شد که مرکز آمار با تایید افزایش نرخ بیکاری به14.6درصد در بهار امسال از تداوم رشد نرخ بیکاری خبر داد اما چند روز پس از آن وزیر کار و امور اجتماعی در چند اظهارنظر جداگانه نسبت به نرخ بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران ابراز تردید کرد.

تردید ضمنی وزارت کار و امور اجتماعی از یک سو و تاخیر بی‌سابقه مرکز آمار ایران از سوی دیگر نه تنها انتقادهای رسانه‌ای و کارشناسان را به همراه داشته است بلکه این نگرانی را تشدید می‌کند که احتمالا مبانی محاسبه نرخ بیکاری دستخوش دگرگونی خواهد شد؛ چراکه معاون وزیر کار از احتمال اعلام نرخ بیکاری پس از ارائه گزارشی به شورای‌عالی اشتغال خبر داده است.

نرخ بیکاری تابستان نزولی خواهد بود

معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار اظهار کرد:‌ با توجه به آمار اشتغال ایجاد شده طی سال‌جاری تحلیل این وزارتخانه این است که نرخ بیکاری تابستان سیر نزولی خواهد داشت. به گزارش فارس، محمدحسین فروزان‌مهر، با بیان اینکه نرخ بیکاری تابستان تاکنون از سوی مرکز آمار اعلام نشده است، اظهارداشت: در جلسه بعدی شورای‌عالی اشتغال راجع به این موضوع گزارشی ارائه خواهد شد و امیدواریم که نرخ بیکاری نیز اعلام شود.

به گفته فروزان‌مهر، با توجه به اشتغال ایجاد شده در بخش‌های مختلف و نیز آمارهای ارائه شده از سوی استانداری‌ها تحلیل وزارت کار و امور اجتماعی این است که نرخ بیکاری تابستان سیر نزولی داشته باشد اما مرکز آمار براساس تعاریف خاص خود این نرخ را اعلام می‌کند که ملاک اصلی مرکز آمار است.

به گزارش همشهری، اظهار معاون وزیر کار این شائبه را ایجاد می‌کند که آیا ملاک بررسی و محاسبه و نیز اعلام نرخ بیکاری از این پس گزارش استانداران خواهد بود یا بررسی‌های کارشناسی مرکز آمار ایران و آیا شورای‌عالی اشتغال تعریف جدیدی از اشتغال و بیکاری ارائه خواهد کرد؟

مرکز آمار: منتظر بمانید

خبر دیگر اینکه مدیر روابط‌عمومی مرکز آمار ایران موضوع تلفیق نرخ بیکاری تابستان و پاییز را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، فرشاد گلستان دیروز در واکنش به انتشار خبری درباره تلفیق نرخ بیکاری تابستان و پاییز و اعلام آن به‌صورت واحد گفت: این موضوع صحت ندارد و تا جایی که من مطلع هستم نرخ بیکاری تابستان در حال نهایی شدن است.

او درباره زمان اعلام نرخ بیکاری تابستان اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: مشخص نیست که این موضوع چه زمانی اطلاع رسانی می‌شود و هنوز درباره چگونگی اعلام آن تصمیمی گرفته نشده است. روز قبل خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام مسئول در مرکز آمار ایران، از احتمال اعلام نرخ بیکاری در تابستان و پاییز به‌طور همزمان خبر داده بود.

کد خبر 123178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز