گروه اقتصادی: بانک مرکزی روز گذشته متن کامل گزارش معاون اقتصادی این بانک درباره آخرین تحولات اقتصادی کشور در سال 89 را منتشر و تایید کرد که نرخ بیکاری در کشور در سال 89 به نسبت سال 88 با فرض ایجاد 6.1میلیون شغل ایجاد شده از سوی دولت، بازهم افزایش یافته است.

بیکاری اجتماع

به گزارش همشهری حسین قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی در گزارش خود تاکید کرد: در سال 1389 به‌ویژه از نیمه دوم سال ایجاد 1.1 میلیون فرصت شغلی توسط استانداران به تصویب شورای‌عالی اشتغال رسیده که براساس آخرین گزارش از عملکرد اجرای این مصوبه میزان اشتغال ایجاد شده بیش از1.6 میلیون فرصت شغلی برآورد می‌شود که بخش قابل ملاحظه‌ای از این اشتغال یعنی حدود 500 هزار مربوط به مسکن مهر می‌شود.

او افزود: با توجه به رشد آمار دانشجویان در سال‌های قبل به میزان 120 درصد و فارغ التحصیل شدن آنها انتظار می‌رود حتی درصورت تحقق 1.6 میلیون شغل توسط دولت نرخ بیکاری در پایان سال 1389 نسبت به سال 1388 کاهش نیابد. به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی با توجه به میزان رشد جمعیت فعال کشور درصورت عدم‌اشتغال، نرخ بیکاری5.2 درصد دیگر افزایش خواهد یافت. البته برای سال 90 ایجاد 5.2 میلیون شغل هدفگذاری شده که درصورت تحقق این هدف امید می‌رود نرخ بیکاری به نحو چشمگیری بهبود یابد. قضاوی با اشاره به تغییرات ساختارجمعیتی کشور و شوک ناشی از عرضه نیروی کار هشدار داد: با سیاستگذاری‌های معمولی اقتصادی نمی‌توان تعادل در بازار کار را فراهم کرد.

ادعای کاهش نرخ بیکاری

معاون وزیر کار با اعلام ورود ظرفیت‎های خالی اقتصاد به اشتغال‎زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی، ادعا کرد: در شرایط فعلی نرخ بیکاری روند کاهنده‌ای را طی می‎کند. محمدحسین فروزان مهر در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه متولی اعلام نرخ بیکاری در کشور مرکز آمار ایران است، گفت: براساس آخرین آماری که این مرکز در مورد نرخ بیکاری ارائه کرد مربوط به بهار سال 89 است که در آن مقطع نرخ بیکاری معادل14.6درصد بود. او اظهار داشت: در حال حاضر تعریف اشتغال به کار به‌صورت هفته‌ای یک‌ساعت، یک تعریف بین‌المللی از شاغلان است که وجود دارد و با این حال متوسط نرخ بیکاری سال 88 معادل11.9 درصد بوده است.

کد خبر 135395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز