همشهری آنلاین: دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان با بیان اینکه، مسئولین قضاوت کنند که در کدام خانواده بیکار وجود ندارد و آیا هفته‌ای دو ساعت اشتغال، مشکل بیکاری را حل می‌کند، گفت: اعطای وامهای سه، پنج و ده میلیون تومانی در قالب طرح‌های ضربتی اشتغال بر آمار بیکاران بدهکار اضافه کرده است.

رنج کارگر دست

 

 محمد یعقوبی در گفتگو با ایلنا افزود: اعطای این وام‌ها سرانجام خوبی ندارد و با از دست رفتن شغل موقت و به جا ماندن بدهی بازپرداخت وام برای کارگر، این طرح هم به بیراهه خواهد رفت.

 او در خصوص توزیع منابع مالی گفت: باید بجای توزیع منابع مالی و اعتبارات، این منابع را به ابزار کار و تولید تبدیل کرد تا طرح‌های صنعتی اشتغال پایدار ایجاد شود.

 او ضمن اشاره به این مطلب که دولت نباید به طرح‌های زود بازده و اشتغال موقت دلخوش کند، تصریح کرد: در حال حاضر نه تنها این وام‌ها باعث ایجاد اشتغال نمی‌شود بلکه باعث بدهکار شدن افراد بیکار نیز شده است.

 یعقوبی ضمن رد آمار ارائه شده نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال از سوی بعضی وزارت خانه‌ها، گفت: مسئولین قضاوت کنند که در کدام خانواده بیکار وجود ندارد و آیا هفته‌ای دو ساعت اشتغال، مشکل بیکاری را حل می‌کند.

 دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان در بخش دیگری از گفتگوی خود در خصوص ساختار اقتصادی و افزایش بی‌رویه جمعیت بیکار افزود: گسترش فعالیت‌های غیر مولد به جای فعالیت‌های مولد و اشتغال زا و افزایش بی‌رویه جمعیت، ساختار اقتصادی، نرخ بالای بیکاری، قراردادهای موقت کار، اخراج بی‌ضابطه کارگران و عدم تامین اجتماعی مناسب برای کارگران نشان از وجود شرایطی دشوار برای کارگران دارد.

 یعقوبی با اشاره به اینکه این شرایط دشوار گریبان‌گیر بسیاری از کارگران از جمله کارگران استان گیلان شده است، افزود: همزمان با راه افتادن موج خصوصی سازی بسیاری از کارخانجات گیلان بدون بررسی اصولی و نظارت دقیق به بخشهای خصوصی واگذار شدند که در ‌‌نهایت به بیکاری بسیاری از این کارگران و از مدار تولید خارج شدن بسیاری از کارخانه‌های مهم و با سابقه استان منجر شد.

کد خبر 153382
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز