یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

به گزارش همشهری، وزیر کار و امور اجتماعی در روایتی معکوس از تحولات بازار کار به جای اشاره به افزایش بیکاری از رسیدن منحنی جویندگان کار به اوج خود خبر داد و درباره افزایش تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در ماه‌های اخیر گفت: این سؤال را باید از سازمان تامین اجتماعی پرسید.

از سوی دیگر شورای‌عالی اشتغال به ریاست محمود احمدی‌نژاد روز گذشته به بانک‌ها دستور داد تا تسهیلات ویژه‌ای برای بنگاه‌های زودبازده جدید در نظر بگیرند تا بلکه 600 هزار شغل جدید در سال‌جاری ایجاد شود.

البته عبدالرضا شیخ‌الاسلامی از ارسال لایحه اصلاح قانون کار به مجلس هم خبر داد و گفت: این تغییرات در قانون بسیار ریز و جزئی است و نزدیک به 100 مورد تغییر لفظی و محتوایی وجود دارد. به گزارش واحد مرکزی خبر،  وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر کشور در اوج منحنی جویندگان کار قرار دارد، اظهار داشت: لایحه اصلاح قانون کار تا یک ماه آینده تقدیم مجلس خواهد شد.

به گزارش همشهری، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی بدون اشاره به جزئیات لایحه دولت برای اصلاح قانون کار افزود: این قانون تفاوت‌هایی با اصلاح قانون دوره گذشته دارد، در حال حاضر در مراحل پایانی کار است و کمتر از یک ماه آینده به مجلس ارائه می‌شود. شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه ماخذ نرخ بیکاری مرکز آمار است، گفت: هنوز آمار بهار امسال اعلام نشده و تا زمانی که این نرخ اعلام نشود، تعداد بیکاران نیز مشخص نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، از سال گذشته تاکنون 20 هزار نفر به مقرری‌بگیران بیمه بیکاری افزوده شده و به 180 هزار نفر افزایش یافته است. اما شیخ‌الاسلامی گفت: طی 3 ماه اخیر سال در گمانه‌زنی‌هایی گفته می‌شد تعداد مقرری‌بگیران افزایش بسیاری خواهد داشت اما میزان فعلی خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که افزایش مقرری‌بگیران در حالی است که سال گذشته آمار ایجاد اشتغال بسیار ناچیز بوده، خاطرنشان کرد: اینطور نیست که اشتغالی ایجاد نشده و بنده این موضوع را قبول ندارم. وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه اطلاعی از ایجاد اشتغال در سال گذشته ندارم، تصریح کرد: وزارت کار این آمار را ندارد و ارائه آمار مستلزم کار میدانی است.

دوپینگ 11 هزار میلیارد تومانی

معاون وزیر کار گفت: در جلسه روز گذشته شورای‌عالی اشتغال با حضور رئیس‌جمهور 11 هزار میلیارد تومان اعتبار به بنگا‌ه‌ها اختصاص یافت که پیش‌بینی می‌شود 600 هزار شغل از طریق زودبازده‌ها ایجاد شود.  به‌گزارش فارس، حمید حاجی عبدالوهاب اظهار داشت: برای طرح‌های بنگاه‌های زودبازده جدید قرار شد در جلسه آینده با توجه به پیش‌بینی ایجاد یک میلیون و 100 هزار شغل در سال جدید، بانک مرکزی نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهم اعتباری هر کدام از این بانک‌ها اقدام کند.

افزایش1.5درصدی نرخ بیکاری در سال 1388

مرکز آمار ایران اخیرا از افزایش 1.5درصدی نرخ بیکاری در سال 1388 نسبت به سال قبل خبر داده بود. براساس گزارش رسمی مرکز آمار، بررسی نرخ بیکاری نشان می‌دهد که 9/11 درصد از جمعیت فعال ایران در سال گذشته،  بیکار بوده‌اند.

براساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. این گزارش می‌افزاید: البته براساس تعریف مرکز آمار تمام افراد 10 ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنابه دلایلی به‌طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند. براساس این تعریف مرکز آمار ایران کارکنان فامیلی بدون مزد، کارآموزان، دانش‌آموزان شاغل و سربازان وظیفه شاغل محسوب می‌شوند.

کد خبر 111867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز