گروه سیاسی: نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه پرسروصدای حمایت از خانواده روز گذشته باز هم در ماده 22 ماندند؛ پس از بررسی پیشنهادهای متعددی که درباره این لایحه در صحن مطرح شد، رای‌گیری نهایی به امروز موکول شد.

در ماده 22 لایحه حمایت از خانواده آمده است: ثبت نکاح موقت یا انقضای مدت یا بذل آن در صورت باردار شدن زوجه الزامی است و انقضای مدت یا بذل آن مانع ثبت واقعه نکاح منتفی شده نیست. در سایر موارد، ثبت نکاح موقت با توافق زوجین انجام می‌گیرد. همچنین براساس این ماده درصورت توافق زوجین برای ثبت ازدواج موقت، مراتب در اسناد سجلی آنان درج نمی‌شود مگر اینکه طرفین نسبت به ثبت آن در اسناد مذکور نیز توافق کنند.

پیش از شروع بررسی این لایحه برخی نمایندگان خواستار حذف این ماده شدند، محمد حسن ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و موسی قربانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خواستار بازگشت کل لایحه به کمیسیون شدند، زهره الهیان نماینده مردم تهران از نامه‌ای صحبت کرد که به امضای 30 نفر از نمایندگان رسیده است و در آن خواسته‌اند مجلس این ماده را مراعی بگذارد.

ایدز گسترش می‌یابد

نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با حمایت از حذف ماده 22 لایحه حمایت از خانواده اعلام کرد: درصورت تصویب ماده 22 لایحه حمایت از خانواده، ازدواج‌های پنهان و ایدز گسترش پیدا خواهد کرد.

عیسی جعفری، با این اعتقاد که اگر ازدواج مجدد ثبت نشود یا ثبت آن به شرط باردار شدن موکول شود، مشکلاتی برای کشور به‌وجود می‌آید، گفت: اگر ماده 22 تصویب شود پنهان‌کاری در ازدواج‌های موقت افزایش یافته و استحکام بنیان خانواده از بین می‌رود.

پیشنهاد حذف ماده 22 لایحه حمایت از سوی نمایندگان دیگر هم مطرح شد و البته مخالف‌هایی نیز مثل علی مطهری داشت.مطهری قانون ازدواج موقت را راه حل یک معضل اجتماعی دانست و تصریح کرد: الزام ثبت ازدواج موقت درصورت باردارشدن زوجه راه سوءاستفاده را می‌بندد و تاکید بر ثبت ازدواج موقت ابتدا زمینه محدودیت ازدواج موقت را فراهم می‌کند و این موضوع با ماهیت ازدواج موقت که قرار است ازدواجی آسان باشد همخوانی ندارد.پیشنهاد حذف لایحه حمایت از خانواده در ادامه به رای نمایندگان گذاشته شد. نمایندگان با 37 رای موافق و 138 رای مخالف و 13 رای ممتنع مخالفت خود را با حذف ماده 22 اعلام کردند.

در خلاف جهت هر چه رادیوهای بیگانه می‌گویند

در این میان البته نمایندگانی چون حمید رسایی پیشنهادهای خود را نه در چارچوب نظر کارشناسی بلکه بنا به موجی که در جامعه و بیرون از مجلس درباره لایحه حمایت از خانواده وجود دارد مطرح کردند.رسایی در مخالفت با حذف ماده 22 حمایت از خانواده گفت: چرا باید این ماده حذف شود وقتی کسانی معتقد به حذف آن هستند که دشمنی خود را بارها و بارها ثابت کرده‌اند؟وی با اشاره به نمایندگان زن ادوار مجلس که در جایگاه میهمانان نشسته بودند،

افزود: مجلس باید شان خود را حفظ کند و همسو با کسانی که دشمنی خود را با نظام ثابت کرده‌اند حرکت نکند و به حذف این ماده و یا بررسی آن رای ندهد.مصطفی کواکبیان نیز در پاسخ به این اظهارات گفت: برخی از نمایندگان مراعی شدن این ماده قانونی را همصدا شدن با رادیوهای خارجی می‌دانند این در حالی است که آقای ابوترابی نظر دیگری داشته‌اند.آیا ایشان همصدا با رادیوهای خارجی است؟

در کنار این پیشنهادها زهره الهیان نماینده مردم تهران نیز از مراعی ماندن ماده 22 لایحه حمایت از خانواده صحبت کرد و گفت: در رابطه با ماده 22 لایحه حمایت از خانواده، حمایت از مادران در دوران بارداری در ماده 22 دیده نشده و ثبت ازدواج موکول شده است به پس از بارداری زن.

وی متذکر شد: در سازمان نظام پزشکی شکایات زیادی در این مورد وجود دارد و زنانی که صیغه می‌شوند و یا ازدواج مجدد می‌کنند پس از باردارشدن نمی‌توانند نسب فرزند خود را اثبات کنند.الهیان در پایان پیشنهاد داد: این لایحه مراعی بماند تا پیشنهادهای نمایندگان جمع‌بندی و بررسی بیشتر شود تا از تصویب یک قانون که موجب بروز مشکلات برای جامعه است، مانع شویم.پیشنهاد مراعی ماندن ماده 22 نیز به رای گذاشته شد و با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد.

بحث روی این ماده چندان بود که محمدرضا خباز و برخی نمایندگان دیگر نسبت به طولانی شدن مباحث روی این ماده گلایه کرده و از علی لاریجانی ایراد گرفتند.به هر صورت دیروز پس از نزدیک به 3 ساعت بحث و بررسی، نه نظر موافقان ماده 22 که عدم‌ثبت ازدواج موقت را موجب پنهان کاری و رواج فساد می‌خوانند و نه نظر مخالفان که ثبت ازدواج موقت را موجب محدود شدن ازدواج موقت و مغایر شرع می‌دانند هیچکدام به کرسی ننشست و مجلس امروز در کنار رای‌گیری برای ماده 22، ماده 23 را هم که پرسروصداترین ماده لایحه حمایت از خانواده است بررسی می‌کند.لازم به ذکر است جلسه صبح روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی به امروز بعدازظهر موکول شده است.

کد خبر 115033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز