همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از احتمال بحران کم‌ آبی در پاییز امسال خبر داد.

آب

به گزارش ایسنا، خسرو ارتقایی درباره آخرین وضعیت بارندگی‌ها و آب موجود در مخازن سدها نیز گفت: بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته 11 درصد بالاتر است و در مقایسه با متوسط درازمدت کاهشی یک درصدی را نشان می‌دهد.

 به گفته وی، میزان بارندگی در استان تهران تاکنون به 328 میلی‌متر رسیده است و امیدواریم که سال آبی آینده سال خوبی باشد، هرچند که سازمان هواشناسی برای پاییز در نیمه غربی کشور شرایطی زیرنرمال پیش‌بینی کرده است.

 ارتقایی تصریح کرد: اگر در تهران بارندگی زیر حد نرمال داشته باشیم، باید نگران تامین آب شرب باشیم که از همین‌جا از شهروندان می‌خواهیم که در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشند.

 وی درخصوص آخرین وضعیت سدهای تامین‌کننده اب تهران نیز گفت: آب موجود در مخازن سد کرج به 177 میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به سال گذشته در همین‌موقع 17 درصد کاهش داشته است. در سد لتیان آب موجود در مخزن از 90 میلیون متر مکعب در سال گذشته به 74 میلیون متر مکعب درحال حاضر رسیده است که کاهش 17 درصدی را پشت سرگذاشته است.

 به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، سد لار با افزایش 9 درصدی آب موجود در مخازن، اکنون 97 میلیون متر مکعب آب را در خود جای داده‌است و سد طالقان نیز با افزایش 32 درصدی ذخایر آبی، اکنون دارای 340 میلیون متر مکعب آب در ذخایر است و در مجموع آب ذهیره شده در سدهای تامین‌کننده آب تهران اکنون 689 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته 7 میلیون متر مکعب افزایش داشته است

ارتقایی با بیان این‌که طبق برنامه‌های پیشین سد ماملو در یک ماه آینده آماده بهره‌برداری است، گفت: حتی می‌توانستیم این طرح را در هفته دولت بهره‌برداری کنیم، ولی باوجود آبگیری سد، به دلیل برخی مسایل جزیی بهره‌برداری کامل این سد استراتژیک در مهرماه صورت می‌گیرد.

 به گفته ارتقایی، افزایش ثبات و پایداری لازم در تامین و توزیع آب تهران، تامین 120 میلیون متر مکعب آب شرب در سال برای جنوب تهران (90 میلیون متر مکعب) و شهرهای جنوب شرقی استان تهران (30 میلیون متر مکعب)، ارتقای بهداشت عمومی از طریق جایگزینی آب چاه های جنوب تهران با آب تصفیه شده سد ماملو، کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از افت سطح آب چاه ها، کاهش خسارت‌های ناشی از فرونشست زمین در جنوب تهران و همچنین کاهش مصرف انرژی ناشی از توقف استحصال آب از چاه های جنوب تهران از مهم ترین اهداف این طرح خواهد بود.

ساخت تصفیه‌خانه ششم آب تهران آغاز شده است

 مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران همچنین از آغاز عملیات اجرایی ساخت تصفیه‌خانه ششم آب تهران خبر داد و گفت: به زودی مراسم رسمی کلنگ‌زنی این پروژه برگزار خواهد شد.

 به گفته وی، این تصفیه‌خانه آبی که از سد کرج توسط پروژه‌ای که در دست اجراست به تهران می‌رسد را تصفیه خواهد کرد و این درحالی است که پروژه انتقال آب سد کرج به تهران نیز از پیشرفت مناسبی برخوردار است و درحالی که در این پروژه ساخت 30 کیلومتر تونل از سد تنظیمی کرج به منطقه 22 تهران را در برنامه دارد، تاکنون بیش از 19 کیلومتر از این تونل اجرا شده و امیدواریم که پایان سال 1390 آب سد کرج را به تهران منتقل کنیم. وی ظرفیت تصفیه‌خانه ششم آب تهران را در فاز نخست 7.5 متر مکعب در ثانیه اعلام کرد.

طرح انتقال آب جنوب تهران دوماه دیگر افتتاح می‌شود

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران یکی دیگر از طرح‌های مهم آب تهران را انتقال آب از جنوب تهران به رباط‌کریم اعلام کرد که تاکنون 450 میلیارد ریال در این طرح هزینه شده است.

 به گفته وی این طرح درحالی که هنوز به‌طور کامل به بهره‌برداری نرسیده است، در دو سال گذشته بیش از 50 میلیون متر مکعب از آب زراعی اسلامشهر، رباط‌کریم و شهریار را تامین کرده است و با هدف جایگزینی آب سد کرج و برای حل مشکل دشت شهریار و رباط‌کریم به اجرا می‌رسد که افتتاح رسمی این طرح نیز تا دوماه آینده انجام خواهد شد که با افتتاح این طرح، 11 هزار هکتار از اراضی این سه‌منطقه زیر کشت خواهند رفت و باعث ایجاد تحول چشمگیری در این مناطق خواهد بود.

 به گفته ارتقایی، از سوی دیگر درحالی که هدف اولیه این طرح تنها تامین آب زراعی بوده است، اکنون باتوجه به افزایش تقاضایی که در منطقه مشاهده می‌شود، مجبوریم بخشی از آب را به بخش غیر کشاورزی اختصاص دهیم.

30 درصد آب‌ تهران از چاه تامین می‌شود

 به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، اجرای طرح کانال ساحل شرقی رودخانه کردان، بند انحرافی شهرستان فیروزکوه، اجرایی شدن پروژه‌های طرح ساماندهی آب جنوب تهران و پایش آبهای زیرزمینی به صورت آنلاین از راه دور از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط شرکت آب تهران در این مدت بوده است.

 وی در ادامه بابیان این‌که شرکت آب منطقه‌ای تهران بیش از 400 حلقه چاه را در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان قرار داده است، گفت: حجم برداشت آب شرب از این 400 حلقه چاه نزدیک به 30 درصد مجموع آب شرب تهران است، به‌گونه‌ای که بالغ بر 750 میلیون متر مکعب در سال از منابع آب سطحی و حدود 300 میلیون متر مکعب نیز از چاه‌ها برداشت می‌شود که مجموع آب مصرفی را به یک میلیارد و 50 میلیون متر معب می‌رساند.

 500 میلیارد  ریال به پیمانکاران بدهکاریم

 وی درخصوص بدهی این شرکت به پیمانکاران نیز از بدهی بالغ بر 500 میلیارد ریالی شرکت آب منطقه‌ای تهران خبر داد و گفت: باوجود آن که تاکنون در سال جاری 40 درصد از تخصیص اعتبار طرح‌های ملی و استانی را داشته‌ایم و از این طریق مطالبات پروژه‌های بزرگ را پرداخت کرده‌ایم، بالغ بر 500 میلیارد ریال به پیمانکاران بدهکاریم که این مساله گاهی اوقات لطماتی به روند اجرای کار وارد می‌کند؛ به‌ویژه در عملیات اجرایی که ما تنها تا پیش از فصل سرما زمان داریم، نباید مطالبات پیمانکاران در این بخش به مخاطره بیافتد.

کد خبر 115102
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز