کاملیا مافی: هنوز گوشی تلفن را درست و حسابی برنداشته‌ام که شروع می‌کند به درد دل کردن؛ بی‌آن‌که خودش را معرفی کند.

تصفیه آب


می‌گوید: «خسته‌ام خانم؛ این هفته دومی است که آب از صبح تا شب قطع است. تا کی باید این بی‌آبی را تحمل کرد؟»
از نخستین سفر استانی دولت به کهگیلویه و بویراحمد قرار بود دیگر کمبود و قطعی آب در شهرستان بهمئی وجود نداشته باشد. رئیس دولت گفته بود که تأمین آب آشامیدنی و آب کشاورزی را در دستور کار دولت قرار می‌دهد و با حمایت مالی، کمک به سرمایه‌گذاری و پشتیبانی فنی و مهندسی، این مشکل را رفع می‌کند.

10 درصد از منابع آبی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، اما با این حال ساکنان شهرستان بهمئی از کمبود آب گله‌مندند. سعید خازنی، یکی از ساکنان شهرک «سیاه شیر» در این باره می‌گوید: «یک ماهی می‌شود که با قطعی‌های مکرر آب دست و پنجه نرم می‌کنیم. در این مدت فقط از ساعت 2 تا 5 صبح آب داشته‌ایم و بعد از آن دوباره آب قطع می‌شود.» وی همچنین خاطر نشان می‌کند، در بهمئی اگر برق برود آب هم قطع می‌شود.

لیلا. ج، یکی از شهروندان ساکن لیکک (مرکز شهرستان بهمئی) نیز در پاسخ تلفنی به این سؤال که آیا از کیفیت کنونی آب شهری راضی است، می‌گوید: «تعریفی ندارد، به‌طوری که اگر یک پارچ آب را به‌مدت 30 دقیقه ساکن نگاه دارید، خواهید دید که چقدر املاح ته‌نشین شده است.»

وی همچنین ادامه می‌دهد: «برادرم به همین دلیل دچار بیماری کلیوی شد و چند روز در بیمارستان شیراز بستری بود.»
ساعد جمشیدی، ساکن خیابان کشاورز نیز با بیان این‌که چند ماهی است هر هفته 3 تا 4بار آب قطع می‌شود، درباره کیفیت آن می‌گوید: «چند وقت پیش مسئولان در روزنامه‌ها و تلویزیون اعلام کردند با نصب دستگاه تصفیه، کیفیت آب بهبود می‌یابد و کمبود آب نیز برطرف می‌شود، اما بعد از نصب این دستگاه مشکلات ما به‌طور کامل رفع نشد و همچنان آب بوی گوگرد می‌دهد.» معاون مهندسی توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: «سفره‌‌های آب زیر زمینی شهرستان بهمئی غنی و باکیفیت نیست و در روزهای گرم تابستان که از میزان سطح آب کاسته می‌شود، در برخی از ساعت‌های روز با قطعی آب روبه‌رو هستیم.»

رسول بهزادیان در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که مردم آبی صاف و زلال همچون آب یاسوج که از چشمه‌ها به دست می‌آید، می‌خواهند، می‌افزاید: «به همین دلیل دستگاه تصفیه نصب کردیم تا آب مصرفی اهالی با کیفیت مطلوب تامین شود.» وی همچنین در مورد گوگرد موجود در آب می‌گوید: «مقداری گوگرد و املاح در آب وجود دارد، با این حال قابل شرب است ونوشیدن این آب کسی را بیمار نمی‌کند.یعنی از نظر کیفیت در مرز استاندارد قرار دارد.»

به گفته بهزادیان، قطعی آب در برخی از روزهای هفته به‌دلیل پر مصرف بودن دستگاه تصفیه خانه و در پی آن قطع برق روی می‌دهد و ارتباطی با میزان گوگرد و املاح آب ندارد.

وی همچنین با تاکید بر این‌که اکنون در شهر لیکک 15 هزار نفر زندگی می‌کنند، می‌گوید: «آب مصرفی اهالی اکنون از طریق 5 حلقه چاه تامین می‌شود و حفر یک حلقه چاه دیگر نیز در دست اجراست.»

وزیر نیرو در اردیبهشت امسال در مراسم اجرای طرح آب رسانی از سد کوثر به شهر لیکک و روستاهای حومه شرکت کرد. بر این اساس قرار بود با توجه به آماده بودن زیرساخت‌ها پس از 18 ماه به شهرستان بهمئی آبرسانی شود، با این حال، معاون مهندسی توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: «تازه مطالعات این طرح به پایان رسیده است»

و اظهار امیدواری می‌کند ظرف چند ماه آینده عملیات اجرایی طرح آغاز شود. این خط انتقال 55 کیلومتری، سالانه
7‌میلیون مترمکعب آب را از طریق خط لوله کوثر به شهرستان بهمئی منتقل خواهد کرد. هزینه اجرای این طرح 25‌میلیارد تومان بر آورد شده است که با اجرای آن 90 درصد جمعیت شهرستان بهمئی از آب آشامیدنی بهره‌مند خواهند شد.

کد خبر 118208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز