دوشنبه ۷ آذر ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

در حالی اهالی 6 روستای پلدختر عنوان می‌کنند آب آشامیدنی آنها تلخ و دارای بوی گوگرد است که متولیان امر معتقدند که آزمایش‌ها هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه را تأیید نمی‌کند.

آب

به گزارش مهر، 6روستای واقع در جنوب شهر پلدختر با مشکلات عدیده‌ای در زمینه آب آشامیدنی از جمله تلخی و شوری آب دست به گریبانند و از این لحاظ سخت در مضیقه هستند. رئیس شورای اسلامی روستای چم‌گز ضمن انتقاد شدید از این موضوع گفت: 2سال پیش برای تأمین آب 6روستای دره‌خزینه، جلوگیر، چم‌گز، برج کبود، آهور رخش و چم‌گرداب از محل روستای دره‌خزینه مطالعات لازم انجام شد تا با حفر چاه، مشکل آب آشامیدنی این روستاها که با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند، حل شود.نادعلی چراغی افزود: اهالی این روستاها هر تانکر آب آشامیدنی را به مبلغ گزافی خریداری می‌کنند که این مشکل به مشکلات آنها افزوده شده است. چراغی افزود: مشکلات تلخی و شوری و طعم بد آب آشامیدنی این روستاها را بارها به مسئولان ذی‌ربط منعکس کرده‌ایم ولی متأسفانه تاکنون اقدام عملی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.

بوی گوگرد درآب آشامیدنی

عضو شورای اسلامی روستای چم‌گرداب پلدختر نیز در این باره گفت: آب آشامیدنی روستای چم‌گرداب پلدختر در سال 61 از طریق دهستان ماژین استان ایلام تأمین می‌شد اما پس از گذشت 7ماه آب آشامیدنی روستا را قطع کردند. سپهدار کرم‌پور، تصریح کرد: در سال 66 چاه آبی در روستایی که 15کیلومتر با روستای چم‌گرداب فاصله داشت حفر و برای انتقال آب از دره نقی تا روستای چم گرداب لوله‌کشی شد و مردم روستا از آب آشامیدنی استفاده کردند. وی گفت: آب آشامیدنی روستا که از دره‌خزینه تأمین می‌شود قابل آشامیدن نیست و بوی گوگرد می‌دهد و اهالی را سخت نگران کرده است.

گلایه مردم از هزینه تأمین آب با تانکر

رئیس شورای اسلامی روستای چم‌گرداب پلدختر نیز در رابطه با هزینه خریداری آب گفت: مردم و مالکان روستاهای منطقه تنگ فنی در سال1380 آب آشامیدنی را از محل قطع کردند و مردم روستای چم‌گرداب را در بی‌آبی کامل قرار دادند.
نورالله حسین‌زاده افزود: با درخواست‌های مکرر و اعلام نداشتن آب آشامیدنی، کار آبرسانی توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان با تانکر سیار انجام می‌شود. وی اظهار داشت: اهالی روستای چم‌گرداب یک‌تانکر 12هزار لیتری آب آشامیدنی را به قیمت 200هزار ریال از شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان پلدختر خریداری می‌کنند.

گزارش آزمایشگاه شرکت آبفار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان در این زمینه گفت: برای رفع مشکل 5روستای جنوب پلدختر از سوی شرکت آبفار اقدام به حفر چاه عمیق اول کردیم که به آب نرسید و چاه دوم در روستای دره‌خزینه حفر شد. علیرضا کاکاوند افزود: این چاه از آبدهی خوبی برخوردار است و طبق نظر کارشناسان بیش از 60لیتر در ثانیه آبدهی دارد و برای بهره‌برداری از مجتمع آبرسانی 6 روستای منطقه چم‌گرداب پلدختر 7میلیارد و 500میلیون ریال هزینه شده است.

گزارش آزمایشگاه وزارت بهداشت

کاکاوند افزود: وزارت بهداشت را حَکَم قرار داده‌ایم و در واقع قضاوت را برعهده آنها گذاشته‌ایم. جواب نمونه‌های آزمایش شده توسط شبکه بهداشت هم برای ما ارسال شده که در این گزارش نیز به مشکلی برخورد نکرده‌اند. وی تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان تابع تصمیم وزارت بهداشت در خصوص نتیجه آزمایش آب آشامیدنی است. اگر نتیجه و جواب آزمایش مشکل آب را نشان می‌داد این شرکت موظف به حل مشکل آب آشامیدنی اهالی 6 روستا بود.وی افزود: از زمان بهره‌برداری این چاه عمیق که موجب اعتراض اهالی 6روستا شده حدود 4ماه می‌گذرد و اهالی در این زمینه مراتب اعتراض و نارضایتی خود را به فرمانداری منعکس کرده‌اند.

با کیفیت‌تر از این آب وجود ندارد

کاکاوند با بیان اینکه تاکنون چندین بار برای بررسی موضوع به پلدختر رفته است، گفت: آب شرب این روستاها هیچ‌گونه مشکل بهداشتی ندارد ولی به لحاظ کیفیت نیز مانند آب معدنی نیست. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان با تأکید بر اینکه کیفیت همین آب موجود در پلدختر 2برابر کیفیت آب خوزستان است، بیان داشت: ما در این شهرستان آب شیرین با استانداردهای آب معدنی نداریم و تنها آب آشامیدنی موجود در منطقه همین آبی است که از طریق چاه استحصال می‌شود.

در منطقه اصلا آب شیرین نداریم

مدیر کنترل کیفی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان نیز در این رابطه گفت: مطابق آزمایش‌های صورت گرفته در آزمایشگاه این شرکت و مرکز بهداشت استان آب روستاهای یاد‌شده به لحاظ بهداشتی هیچ مشکلی ندارد. سعیدرضا حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه همه پارامترهای آب در میانگین استاندارد قرار دارند، یادآور شد: در حال حاضر با بارندگی‌های صورت گرفته کیفیت آب این چاه نیز بهبود یافته است.

مسئله بیماری‌های پوستی

وی همچنین با اشاره به مشکل روستاییان مبنی بر ایجاد بیماری‌های پوستی در میان اهالی گفت: در این زمینه اگر روستاییان مستنداتی در اختیار دارند که به تأیید مرکز بهداشت رسیده است ارائه کنند. با وجود این، وی تصریح کرد: با این تفاسیر کار آبرسانی سیار برای آب شرب به منظور تأمین رضایت مردم در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 152400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز