همشهری آنلاین: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه "ر‍ژیم صهیونیستی از طریق یکی از مزدوران خود به حزب‌الله تهمت زد که درصدد ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان بوده است" با ارائه اسناد از جمله اعترافات مزدوران و جاسوسان رژیم صهیونیستی و فیلم‌هایی که توسط هواپیماهای شناسایی اسراییلی از مسیرهای تردد حریری تهیه شده بودند، نقش این رژیم را در ترور حریری برملا کرد

nasrollah

به گزارش ایرنا ، سید حسن نصرالله دوشنبه شب در نشستی خبری خود که از طریق ویدئو کنفرانس با حضور خبرنگاران لبنانی و غیرلبنانی در سالن مدرسه شاهد در حومه جنوبی بیروت برگزار شد، افزود:

پس از توافقنامه اوسلو در سال 1993 حزب‌الله تظاهراتی در ضاحیه جنوب بیروت تشکیل داد که در آن زمان رفیق حریری نخست وزیر لبنان در صدر کار بود و در جریان آن نظامیان لبنانی به سوی تظاهر کنندگان آتش گشودند که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از افراد شد.

وی خاطرنشان کرد: "احمد نصرالله" مزدور اسراییلی با نزدیک شدن به یک مسوول امنیتی به وی القاء کرد که حزب الله درصدد ترور رفیق حریری است و توانست آنها را اقناع کند که "عماد مغنیه" از فرماندهان ارشد و دو تن دیگر از مسوولان نظامی حزب الله درصدد ترور حریری هستند.

سید حسن نصرالله ادامه داد: به دنبال این امر سازمان مخابرات سوریه در عنجر در شرق لبنان نتوانست به مغنیه دست پیدا کند اما "علی دیب" از مسوولان حزب الله ساکن صیدا را بازدشت کرد و به دمشق انتقال داد که در آن زمان نامه به "حافظ اسد" ریس جمهوری سابق سوریه نوشتم.

دبیرکل حزب الله گفت: البته پس از بازجویی از وی اثبات شد که بی گناه است و تهمت یادشده بی اساس است.

"احمد نصرالله" مزدور رژیم صهیونیستی پس از چندی به فلسطین اشغالی پناهنده شد.

 طرح ترور میشل سلیمان و سعدحریری توسط رژیم اسرائیل صهیونیستی

سید حسن نصرالله با تاکید بر سخنان قبلی خود مبنی بر نقش رژیم اسرائیل در ترور رفیق حریری گفت: رژیم صهیونیستی طرح ترور "میشل سلیمان" و "سعدحریری" را از طریق جاسوسان خود در دست اجرا داشته است.

Israeli reconnaissance aircraft footage

دبیرکل حزب الله لبنان در این نشست خبری که بیش از دو ساعت به طول خواهد انجامید ، ادامه داد: رژیم اسراییل از آغاز ترور حریری در سال 2005 به سرعت و با شتاب حزب الله را به ترور حریری متهم کرد و این تهمت در سالهای گذشته از طریق روزنامه دیر اشپگل و بقیه روزنامه ها ادامه پیدا کرد.

وی افزود: رژیم اسراییل قدرت انجام عملیات ترورها را دارد و این نیازی به دلیل ندارد چراکه تاریخ رژیم اسراییل مملو از اینگونه عملیاتها است؛ دشمنی رژیم اسراییل با مقاومت باعث شده از هر فرصتی برای نابودی مقاومت و خلع سلاح حزب الله استفاده کند.

سید حسن نصرالله افزود: بشار اسد رییس جمهوری سوریه پیش از صدور قطعنامه 1559 شورای امنیت به من گفت که یکی از مسوولان آمریکایی گفت مانعی در مورد بقایای نیروهای سوریه در لبنان حتی در مرز فلسطین اشغالی وجود ندارد به شرط آن که مقاومت خلع سلاح شود اما او پاسخ داده که مقاومت جزئی از امنیت استراتژیک سوریه است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای قطعنامه 1559 نیاز به زلزله بود که آن با ترور حریری محقق شد ادامه داد: شیوه رژیم اسراییل در ترور و انجام عملیات مبتنی بر شناسایی از طریق هواپیماهای شناسایی، مزدوران، شنود ، دوربین ها و وارد کردن مواد منفجره به داخل لبنان است.

سید حسن نصرالله افزود: به عنوان مثال مزدور اسراییلی "فیلیبوس حنا" تحرکات میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان و "جان قهوجی" فرمانده ارتش لبنان را با هدف ترور این دو زیر نظر گرفت و هدف او تنها کسب اطلاعات نبود.

وی تصریح کرد: در حالی که برخی لبنانی ها فعالیت های رژیم اسراییل را اطلاعاتی ندانسته و آن را بی ارتباط با ترورها می دانند، رژیم اسراییل با زیر نظر گرفتن اعضای گروه 14 مارس مانند سعدالدین حریری و سمیر جعجع دنبال این بود که آنان را ترور کند و سپس انگشت اتهام را متوجه سوریه و حزب الله کند.

دادگاه جنایی بین‌المللی مسئول رسیدگی به ترور حریری قرار است در سپتامبر آینده (اوایل پاییز) حکم اولیه خود را اعلام کند.

انتظار می‌ر‌ود که این حکم تحت نفوذ لابی رژیم صهیونیستی برخی از عناصر حزب الله را متهم در این پرونده معرفی کند تا موجبات لوز فتنه و اختلاف داخلی در لبنان فراهم شود.

  ورود عوامل اجرایی اسرائیل ازراه دریابه لبنان برای انجام عملیات تروریستی

دبیرکل حزب الله، "فیصل مقلد"را یکی از مزدوران رژیم اسرائیل خواند که اعتراف کرده ، سلاح و مواد منفجره و عوامل اجرایی رژیم اسرائیل را از طریق دریا برای انجام عملیات تروریستی به لبنان منتقل کرده است.

سید حسن نصرالله اظهارداشت: محمود رافع جاسوس دیگر اسرائیلی در اعترافات خود اذعان کرده که در 4 عملیات ترور نقش داشته و فعالیتش در زمینه کار گذاشتن بمب ها و استقبال از اسرائیلی ها در داخل لبنان بوده است.

وی ادامه داد: رافع که در ترور دو تن از افراد مقاومت دست داشته و دادگاه حکم اعدام وی را صادر کرده است ، در سال 2005 کوشید با بمب گذاری در منطقه "زهرانی" در جنوب لبنان ،"نبیه بری" رییس مجلس لبنان را با بمبی اسرائیلی ترور کند و این امر نشان می دهد که اسرائیل برای ایجاد فتنه حریری را ترور کرد اما موفق به ایجاد فتنه نشد چنانچه در تلاش برای ایجاد فتنه بین شیعه و سنی با ترور بری ناکام ماند.

سید حسن نصرالله افزود: مزدور دیگر اسرائیلی "ناصرنادر" است که شخصی شیعه بود و به دستور رژیم اسرائیل در منطقه جل الدیب ساکن شد و در ترور"غالب عوالی" از مقامات مقاومت نقش اصلی را داشت اما پس از شهادت عوالی بیانیه ای به اسم گروه "جند الشام" صادر و تلاش شد تا این ترور به جای رژیم اسرائیل متوجه این گروهک شود.

وی "ادیب العمل" را دیگر جاسوس اسرائیلی دانست که در ترور برادران مجذوب از اعضای جنبش جهاد اسلامی نقش داشته است.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: در جلسه‌ای که قبلا برگزار شد گفته شد که برای ترور من برنامه‌ریزی شده بود و حتی گفتند که صهیونیست‌ها برای ترور شما یعنی بنده کمین نصب کردند. این مطالب مواردی است که نمی‌توان نسبت به آنها سکوت کرد. ترور رفیق الحریری هم برای ما بسیار مهم است و نمی‌توان از کنار آن به راحتی گذشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال 1997 موفق شدیم با نفوذ در برخی از اطلاعات ارسالی جاسوسی اسرائیلی ها نسخه ای از آن را به دست آوریم به تشریح این تصاویر و فیلم ها در خلال کنفرانس مطبوعاتی خود پرداخت.

 رژیم اسرائیل از مسیر حرکت حریری و قصرش در بیروت فیلمبرداری کرده بود

دبیرکل حزب الله گفت: شناسایی مسیرحرکت رفیق حریری و قصر وی در قریطم و تمرکز عکسبرداری آنان از منطقه ترور حریری در سان جرج در غرب بیروت نشان می دهد که رژیم اسراییل در ترور حریری نقش داشته است.

سید حسن نصرالله در ادامه نشست خبری دوشنبه شب خود به ترور "علی دیب" از مسوولان مقاومت که توسط هواپیمای شناسایی اسراییلی زیر نظر گرفته شده بود اشاره کرد و گفت: هدف از عملیات شناسایی هوایی اسراییلی توسط هواپیماهای شناسایی انجام عملیات امنیتی بوده است.

بین سخنان سید حست نصرالله تلویزیون المنار با پخش مسیر حرکت هواپیماهای شناسایی اسراییلی نشان داد که چگونه این هواپیماها با پرواز بر فراز بیروت قصر حریری در قریطم و مقر دولت لبنان و مسیر حرکت رفیق حریری و برادرش حتی در شهر صیدا در جنوب لبنان را زیر نظر گرفته اند.

سید حسن نصرالله افزود: پس از ترور حریری برای ابراز تسلیت نزد خانواده حریری رفتم و خانواده وی از من خواستند که حزب الله در عملیات تحقیق کمک کند و به دنبال آن کمیته مشترکی تشکیل شد که برخی از مسوولان حزب الله نیز در آن شرکت کردند و از سوی خانواده حریری نیز "وسام الحسن" مسوول مخابرات پلیس لبنان در آن کمیته شرکت داشت که این کمیته موفق به تهیه گزارش در این باره شد اما تحولات سیاسی در لبنان مسیر امور را تغییر داد و انگشت اتهام به سوی سوریه نشانه گرفته شد.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: از جمله افکاری که مطرح کردم این بود که ما دارای آرشیوی هستم و می توان به‌ آن مراجعه کرد .

 عوامل رژیم اسراییل قبل از ترور حریری در منطقه انفجار حضور داشتند

سید حسن نصرالله" گفت: بر اساس اطلاعات حزب الله یکی از مزدوران اسراییلی یک روز قبل از ترور رفیق حریری در منطقه انفجار حضور داشته است.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: "غسان الجد" یکی از مزدوران اسراییلی از جمله کسانی بود که قبل از ترور حریری در منطقه سن جرج مکان ترور حریری در غرب بیروت حضور داشته و وی مرتبط به مجموعه ای است که در ترور عالب عوالی از مسوولان حزب الله نیز نقش داشت.

وی تاکید کرد:کارشناسان فنی ما نیز این موضوع را تایید کرده‌اند که بمبی که با آن حریری ترور شد، ساخت تل‌آویو بوده است چون هیچ دولت دیگری توانایی ساخت اینگونه بمب را نداشته است و واضح است که صهیونیست‌ها از طریق این جاسوسان مواد منفجره را به داخل لبنان منتقل کرده است.

سید حسن نصرالله با اشاره به فیلم ویدئویی از تحرکات هوایی اسراییل در 14 مارس سال 2005 بر فراز بیروت و مسیر حرکت رفیق حریری گفت: این تحرکات که حتی در روز ترور حریری هم رخ داده است، از روی تصادف نبوده و برای انجام عملیات صورت پذیرفته است زیرا در بیشتر این مناطق مراکز حزب الله وجود نداشت.

دبیرکل حزب الله افزود: برای هر کسی که می خواهد به حقیقت دست یابد این اطلاعات مهم است و در تصیم و رای نهایی باید همه این اطلاعات را در نظر گرفت چرا که این اطلاعات راه را برای تحقیق از رژیم اسراییل به طور جدی باز می کند.

سید حسن نصرالله با اعلام اینکه به کمیته بین المللی تحقیق درباره ترور حریری اطمینان نداریم، گفت: اگر دولت لبنان کمیته ای در این خصوص تشکیل دهد حاضر به دادن اطلاعات و دلایل خود به آنها هستیم

کد خبر 113567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز