جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل حزب الله با بیان اینکه در نزدیک‌ترین فاصله به بیت المقدس قرار داریم گفت: در روز قدس احساس می‌کنیم که در جایگاه درستی از مقاومت قرار داریم. فکر می‌کنیم که در نزدیک‌ترین فاصله به بیت المقدس قرار داریم و تاریخ نشان می‌دهد که سرنوشت اسرائیل نابودی است.

nassrollah

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحسن نصرالله اجمعه 12 شهریور در سخنانی در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت گفت: امام خمینی (ره) 30 سال پیش آخرین جمعه روز ماه مبارک که بهترین روز در بهترین ماه سال است را روز قدس نام نهاد. با افزایش چالش‌ها و خطراتی که قدس با آن مواجه می‌شود اهمیت این روز بیشتر مشخص می‌شود.

دبیرکل حزب الله افزود: برخی اوقات در این مسائل ما از گذشت زمان نگران هستیم اما در این مسئله ما در برابر موضوع بزرگ فلسطین قرار داریم که قابل فراموشی و نادیده گرفتن نیست چون جزئی از فرهنگ، تمدن، تاریخ و گذشته و حال و آینده ماست و این هدف امام در نامگذاری قدس بود.

روز قدس، روز تاکید بر اصول است

نصرالله گفت: روز قدس، روز تاکید بر اصول است و اعلام آن که به جهانیان بگوییم که تمامی تحولاتی که رخ می‌دهد خدشه‌ای بر این اصول وارد نمی‌کند. اصولی که می‌گوید فلسطین حق ملت فلسطین و مسلمانان است و هیچ کس نمی‌تواند دست به ذره ای از خاک و آب فلسطین بزند.

وی اضافه کرد: روز قدس روز اعلام این مسئله است که قدس پایتخت فلسطین است. این روز جهانی برای اشاره به این مسئله است که هم اکنون در فلسطین چه می‌گذرد. آنچه در مسجد الاقصی، یهودی سازی بیت المقدس، اخراج فلسطینیان و مصادره اراضی می‌گذرد و آنچه در کرانه باختری در تداوم شهرک سازی‌ها و همچنین آنچه در غزه می‌گذرد و مسئله آوارگان فلسطینی. این روز در واقع یادآوری تمامی این مسائل است.

nassrollah

مذاکرات سازش از ابتدا مرده به دنیا آمده است

دبیرکل حزب الله اضافه کرد: امسال با دو اتفاق مهم روبرو بوده‌ایم. نخست مذاکرات مستقیم سازش و دوم عقب نشینی آمریکا از عراق. درباره مسئله مذاکرات باید بگویم این مذاکرات از ابتدا مرده به دنیا آمده است. تعاملات آمریکا و اسرائیل در آن کاملا مشخص است و متاسفانه تمایل برخی از اعراب نیز قابل تشخیص است. برای این می‌گویم مرده به دنیا آمده چون فلسطین برای آنها آخرین مسئله‌ای است که مهم است. همچنین این مذاکرات از سوی گروه‌های فلسطینی به شدت رد شده و مردم فلسطین نیز آن را در نظرسنجی‌ها رد کرده‌اند.

وی ادامه داد: مذاکرات با دشمن صهیونیستی از جایگاه ضعف چیزی جز مشروع کردن حیات بیشتر برای رژیم صهیونیستی نیست.

تمام سخنرانی‌ها در آمریکا سخنرانی شکست است

نصرالله افزود: اما درباره مسئله عقب نشینی آمریکا از عراق که من آن را شکست بزرگی برای آمریکا می‌دانم. هم اکنون در دولت آمریکا کسی جرات ندارد از پیروزی سخن بگوید و تمام سخنرانی‌ها سخنرانی شکست است.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم آنها برای باقیماندن در عراق این کشور را اشغال کردند اما با مقاومتی که در برابر آن قرار گرفتند در وضعیت کنونی هستند. منظورم از این مقاومت مقاومتی است که در برابر اشغالگران آمریکایی وجود دارد نه مقاومتی که به مردم عراق ضربه وارد می‌کند. حجم خسارات این مقاومت برای دولت آمریکا قابل تحمل نبود. مسئله‌ای که آنها را مجبور به عقب نشینی تدریجی کرده است.

دبیرکل حزب الله به دومین عامل در مسئله عقب نشینی آمریکا از عراق اشاره کرد و گفت: دومین عامل در مسئله عقب نشینی آمریکا، صبر مردم عراق بود که در سال‌های اخیر تحت تاثیر فتنه‌های گروه‌های جاسوسی که خواستار جنگ مذهبی در این کشور بودند قرار نگرفتند. همه می‌دانند که دستگاه جاسوسی آمریکا و موساد کاملا به انفجارها و عوامل گروه‌های تروریستی که در عراق رخ می‌دهد ارتباط دارند. به واقع اگر در لبنان حجم جاسوسی اسرائیل به این اندازه است در عراقی که همه ما میزان دخالت آمریکا در آن را می‌دانیم جاسوسی اسرائیل چگونه است؟

آنچه در عراق می گذرد پیروزی بزرگی برای مقاومت محسوب می‌شود

وی ادامه داد: رژیم اسرائیل همواره این را به عنوان خط قرمز خود می‌داند که عراق کشوری بزرگ و قدرتمند شود. اما طی سال‌های اخیر با صبر مردم عراق طرح اشغالگران بر ملا شد و آنها چاره‌ای جز عقب نشینی ندارند. البته آن چه در عراق می‌گذرد پیروزی بزرگی برای مقاومت محسوب می‌شود.

نصرالله افزود: کسانی که در عراق عملیات انتحاری انجام می‌دهند به سازمان‌های جاسوسی مرتبط هستند. همانطوری که امروز در انفجاری که در کشور سیل زده پاکستان و در شهر کویته در روز قدس رخ داد و در آن 41 نفر به شهادت رسیدند. اینها همه تاکیدی بر دخالت سازمان‌های جاسوسی در عملیات‌های تروریستی در کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: در تحولات اخیر در خاورمیانه با این مسئله مواجه شدیم که محور مقاومت در لبنان، فلسطین، عراق و منطقه توانسته است شکست بزرگی را بر محور آمریکایی - غربی وارد کند و من این پیروزی را پیروزی تاریخی بزرگ می‌دانم.

دبیرکل حزب الله افزود: پس از 11 سپتامبر آمریکایی‌ها با طرح بزرگی به خاورمیانه آمدند. آنها همه کشورها را رها کرده و به خاورمیانه نیروهای خود را گسیل داشتند. با طرحی به نام خاورمیانه جدید که هدف آن پایداری ابدی اسرائیل در منطقه بود.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها با طرح ریشه کنی مقاومت از هر نوع سیاسی و نظامی آن به منطقه آمدند تا مقاومت در لبنان و دولت مقاومت در سوریه تحت تاثیر قرار گیرند و از طرفی بر عراق سیطره داشته باشند و ایران را با فشارها و فتنه تخریب کرده و در نهایت به این کشور حمله نظامی کنند. اما تمام طرح‌های آنها با شکست روبرو شد. من ادعا می‌کنم که این طرح در 10 سال گذشته از امکاناتی بهره برد که هیچ طرح استعماری در تاریخ آن را در اختیار نداشته است. امکاناتی شامل ارتش، رسانه، پول، قدرت و دستگاه‌های جاسوسی.

امروز آمریکا قادر به جنگ نیست

نصرالله افزود: در سال‌های اخیر در واقع آنها در برابر مقاومت فلسطین، سوریه، لبنان، عراق و ایران شکست خوردند. این طرح کاملا شکست خورد و رو به شکست‌های بیشتری نیز می‌رود. هنگامی که به عواقب اقتصادی و سیاسی این طرح بر آمریکا نگاه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که امروز آمریکا قادر به جنگ نیست نه از این لحاظ که آنها نمی‌خواهند بجنگند یا نگاه اخلاقی دارد بلکه از این لحاظ که توان اقتصادی روبرو شدن با جنگ دیگری را ندارند. اینها همگی با مقاومت فلسطین، لبنان، سوریه و ایران به دست آمد. ما امروز احساس می‌کنیم که دعوت شده‌ایم این محور مقاومت را ادامه دهیم. احساس می‌کنیم به پیروزی نزدیک شده‌ایم و باید آن را تا به آخر ادامه دهیم.

در نزدیک ترین فاصله به بیت المقدس قرار داریم

وی ادامه داد: آیا اسرائیل 2010 قابل مقایسه با قبل از آن هست؟ هرگز نیست. هرگز اسرائیل قابل مقایسه با شرایط قبل از جنگ 33 روزه و جنگ غزه نیست. در این راه همگی باید از فلسطین دفاع کنیم. در روز قدس و در سال 2010 احساس می‌کنیم که در جایگاه درستی در مقاومت قرار داریم. پس از این همه سال ما فکر می کنیم که در نزدیک ترین فاصله به بیت المقدس قرار داریم و تاریخ نشان می‌دهد که سرنوشت اسرائیل نابودی است و این مسئله قابل کتمان نیست.

معادله طلایی لبنان: ارتش، ملت، مقاومت

نصرالله با تاکید بر اینکه ما در لبنان همواره به معادله ارتش، ملت و مقاومت تاکید داریم گفت: چند روز پیش سالروز ناپدید شدن امام موسی صدر و همراهانش بود. امام صدر، امام مقاومت است. ما همه به عنوان موسس مقاومت و پدر خود به وی می نگریم. امام صدر بود که با چشمان زیبایش راه مبارزه در راه فلسطین و قدس را به ما یاد داد. همه می‌دانیم که ایشان در لیبی ناپدید شد و با توجه به اینکه امام موسی صدر در یک کشور عربی ناپدید شده است ما در این مسئله به دادگاه بین‌المللی نگاهی نخواهیم داشت و تنها خواهان بازگشت وی به لبنان هستیم چرا که نحوه مدیریت این دادگاه‌ها را خود بهتر می‌دانیم. خانواده صدر نیز در همین رابطه به دستگاه قضایی لبنان روی آورده‌اند و در این مسئله باید دولت لبنان هرگونه کنفرانس در لیبی را تحریم کند.

وی تاکید کرد: حرف ما در مسئله امام موسی صدر یکی است و آن این است که امام صدر و همراهانش زنده هستند و در لیبی به سر می‌برند و ما خواهان بازگشت آنان هستیم.

دستگاه قضایی لبنان نقش صندوق پستی را بازی نکند

دبیرکل حزب الله افزود: نکته دیگر در مورد مسئله دادگاه بین‌المللی و مقاومت است. ما اطلاعاتی ارائه دادیم که دادگاه بین‌المللی آنها را ناقص خواند. ما از ابتدا گفته‌ایم با دادگاه بین‌المللی هیچ ارتباطی نخواهیم داشت و آن اطلاعاتی را که داشته‌ایم بنا به درخواست دستگاه قضایی لبنان ارائه کرده‌ایم و اگر دوباره آنها احتیاج داشته باشند این اطلاعات را ارائه خواهیم داد. اما اگر دستگاه قضایی لبنان تنها نقش یک صندوق پستی را برای دادگاه بین‌المللی داشته باشد اطلاعاتی ارائه نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: حال در موضوع دیگر این معادله طلایی که ارتش است باید بگویم که ما بر تجهیز ارتش لبنان تاکید داریم و خواستاریم این مسئله از حرف وارد عمل شود. طرحی را هم در این زمینه درباره کمک کشورهای عربی به لبنان ارائه داده‌ایم که متاسفانه با حملاتی مواجه شد. باید بگویم که اشکال این مسئله چیست که لبنان از کشورهای عربی کمک بگیرد. لبنان کشورهای عربی را سربلند کرده است و آنها باید به لبنان به ارتش این کشور کمک کنند. ما در زمینه تجهیز ارتش به کمک از ایران نیز اشاره کردیم.

نصرالله افزود: در بخش سوم معادله طلایی لبنان که همان ملت است اخیرا شاهد حادثه‌ای بوده‌ایم. حادثه‌ای که در برج ابوحیدر رخ داد. ما در این مسئله بر لزوم تحقیق دولت لبنان و دستگاه قضایی تاکید ورزیدیم اما برخی متاسفانه با کمک رسانه‌ها این حادثه را بزرگ کردند. همانند ترور رفیق حریری که در همان روزهای اول عامل ترور و همگی مسائل پشت پرده آن را در رسانه‌ها مورد تحلیل قرار دادند. ضمنا در این مسئله برخی به دنبال ارتباط آن به تنش ادعایی میان حزب الله و سوریه بودند که باید همگی بدانند که هیچ وقت ارتباط حزب الله با سوریه به این حد خوب نبوده است. برخی نیز این مسئله را متاسفانه به تنش میان سوریه و ایران مرتبط دانستند که من به شما می‌گویم روابط ایران و سوریه هم اکنون در بهترین حالت خود قرار دارد چرا اگر همپیمانی آنها نبود محورهای مقاومت در لبنان فلسطین را از دست می‌دادیم.

دبیر کل حزب الله اضافه کرد: همچنین به مسئله حقوق آوارگان فلسطینی در لبنان که اخیرا شاهد تنش‌‌هایی در آن بوده‌ایم اشاره می‌کنم. ما همواره در 62 سال اخیر درباره حقوق آوارگان فلسطینی در لبنان سخن گفته‌ایم و باید بگویم که هر مسئله‌ای که در آن تنش‌های سیاسی وارد شود سرنوشت حقوق فلسطینیان در لبنان را پیدا می‌کند و من پیشنهاد می‌کنم در این مسئله یک کارگروه لبنانی و یا فلسطینی تشکیل شود.

کد خبر 115315
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز