دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که با وجود هشدارهای گروه‌های مقاومت فلسطین، تشکیلات خودگردان بار دیگر آمادگی خود را برای مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود روز گذشته مقام‌های این رژیم کارشکنی خود در این رابطه را علنی کردند

نشست اسرائیل

به گزارش آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر وزرای ارشد این رژیم در نشست کابینه امنیتی این رژیم تاکید کردند که هیچ پیش شرطی را برای از سرگیری مذاکرات مستقیم نخواهند پذیرفت. اعلام این مسئله در حالی صورت گرفت که مقام‌های آمریکایی مدعی شده بودند که پس از تلاش‌های دیپلماتیک چند ماهه این کشور مذاکرات مستقیم به‌زودی از سر گرفته خواهد شد. قرار بود این مذاکرات در 48 ساعت آینده آغاز شود. یک مقام دولت رژیم صهیونیستی هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: اسرائیل آماده مذاکرات مستقیم است اما هیچ پیش‌شرطی را در این رابطه نمی‌پذیرد.

کابینه رژیم صهیونیستی در حالی این مسئله را اعلام کرد که گفته می‌شود کمیته چهارجانبه (متشکل از اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه و سازمان ملل) قرار است با صدور بیانیه‌ای دو طرف را به مذاکرات مستقیم با تاکید بر بیانیه مسکو فرابخواند. بیانیه مسکو تاکید می‌کند که رژیم صهیونیستی باید شهرک‌سازی‌های خود را متوقف کند تا مذاکرات مستقیم دو طرف ظرف 2 سال به نتیجه برسد.

کابینه رژیم صهیونیستی با رد این بیانیه احتمالی اعلام کرده است که هیچ دعوتی برای ازسرگیری مذاکرات مستقیم جز از سوی آمریکا را نمی‌پذیرد. گفته می‌شود کاخ سفید قرار است در هفته جاری در بیانیه‌‌ای شروط از سرگیری مذاکرات مستقیم را اعلام کند که مقام‌های رژیم صهیونیستی آن را متعادل‌ خوانده‌اند.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان روز گذشته با محکوم کردن مخالفت رژیم صهیونیستی با بیانیه صادر نشده کمیته چهارجانبه این مسئله را نشان‌دهنده جدی نبودن اسرائیل در مذاکرات صلح دانست. وی گفت: این مسئله ثابت می‌کند که اسرائیل به‌دنبال مسائل دیگری به‌جای صلح و ثبات در منطقه است.

درحالی‌که نهادهای بین‌المللی توقف شهرک‌سازی‌ رژیم صهیونیستی را قدمی اولیه برای تحقق صلح می‌دانند این رژیم روز یکشنبه هم با استقرار 23 خانه پیش‌ساخته جدید در شهرک‌های کرانه‌باختری موافقت کرد. صائب عریقات با محکوم کردن این اقدام رژیم صهیونیستی گفت: درحالی‌که تلاش‌های بین‌المللی برای ازسرگیری مذاکرات ادامه دارد، اسرائیل از طریق شهرک‌سازی در 8 شهرک در کرانه باختری اقدام به کارشکنی بیشتر می‌کند.

روز گذشته محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و سلام فیاض، نخست‌وزیر این تشکیلات هم در دیدارهای جداگانه خود با یونانس گار استور، وزیر امور خارجه نروژ بر لزوم توقف شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

گروه‌های مقاومت فلسطین هم در پایان نشست خود در دمشق در بیانیه‌ای ضمن اعلام مخالفت با هر نوع مذاکره با رژیم صهیونیستی بازگشت به میز مذاکرات مستقیم را سرسپردگی در مقابل دیکته‌های صهیونیستی ـ آمریکایی خواندند.

در این بیانیه که «ماهر طاهر»، مسئول برون مرزی جبهه خلق برای آزادی فلسطین آن را خواند آمده است: بازگشت به مذاکرات مستقیم در چارچوب سرسپردگی به دیکته‌های صهیونیستی‌- آمریکایی، تضییع حقوق ملت فلسطین، سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی از جمله شهرک‌سازی و یهودی‌سازی قدس و تداوم محاصره نوار غزه صورت می‌گیرد.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم با اشاره به کیفیت و تعداد بالای گروه‌های شرکت‌کننده در این نشست گفت: این لحظه، لحظه‌ای تاریخی است که می‌توانیم به وسیله آن در برابر دشمنان فلسطین بایستیم.

کد خبر 114052

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز