گروه بین‌الملل: درحالی‌که بسیاری از کشورهای جهان اکنون خواستار رسیدگی به تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی هستند یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار از زمان تصدی این پست راهی سرزمین‌های اشغالی شد

نوستر آدموس

با وجود حساسیت فراوان سفر آمانو، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو در تعطیلات به سر می‌برد و به خاطر کمبود وقت نمی‌تواند با وی طی سفر سه‌روزه‌اش دیدار کند.به گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص، لغو دیدار برنامه‌ریزی شده نتانیاهو و آمانو در حالی صورت گرفت که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ماه‌ها پیش خواستار این نشست شده بود.

به گفته منابع دیپلماتیک قرار بود دیدار دو طرف عصر روز دوشنبه‌صورت بگیرد اما دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌صورت ناگهانی به بهانه تعطیلات نتانیاهو آن‌را لغو کرد. روزنامه هاآرتص نوشت: اقدام مقام‌های رژیم صهیونیستی برای لغو این دیدار باعث تعجب بسیاری شده است.

یکی از دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی پیش از اعلام رسمی این مسئله در مقابل پرسش‌های خبرنگاران اعلام کرد که امیدوار است این موضوع حقیقت نداشته باشد. آمانو پس از لغو این دیدار در سفر خود به سرزمین‌های اشغالی مجبور شد به مذاکره با تعدادی از وزیران مرتبط با مسائل هسته‌ای این رژیم بسنده کند.

وی با شائول هوریف مدیر کمیته انرژی اتمی اسرائیل دیدار کرده و قرار است با موشه یعلون، وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کند. گفته می‌شود در سفر آمانو هیچ برنامه‌ای برای دیدار با وزرای اصلی کابینه رژیم صهیونیستی از جمله ایهود باراک، وزیر جنگ و آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه در نظر گرفته نشده است.

با وجود این، گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمانو احتمالا امروز با شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی دیدار خواهد کرد. رژیم صهیونیستی پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) را امضا نکرده است و بازرسان آژانس به هیچ عنوان تاکنون اجازه نیافته‌اند از زرادخانه‌های هسته‌ای این رژیم بازدید کنند. برای اکثر کشورهای جهان در اختیار داشتن تعداد زیادی کلاهک هسته‌ای توسط این رژیم یک امر مسلم به حساب می‌آید اما با حمایت آمریکا از این رژیم تاکنون اقدامی جدی از سوی نهادهای بین‌المللی در این رابطه صورت نگرفته است.

هفته نامه دفاعی جینز چندی پیش اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با در اختیار داشتن بیش از 300 کلاهک هسته‌‌ای در رده ششم دارندگان تسلیحات هسته‌ای قرار دارد. 189‌کشور عضو ان‌پی‌تی در اجلاس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در ماه می برای نخستین‌بار در بندی جداگانه خواستار پیوستن رژیم صهیونیستی به این پیمان شدند. رژیم صهیونیستی تنها رژیمی است که در منطقه خاورمیانه تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد و تاکنون هیچ نوع همکاری با سازمان‌های بین‌المللی در این رابطه نداشته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بعد از پایان سفر آمانو به تل‌آویو درخواست کشورهای عربی برای بررسی برنامه هسته‌ای اسرائیل را مورد توجه قرار خواهد داد. کشورهای عربی به رهبری مصر با وجود هشدارهای آمریکا از مدتی پیش در تلاش هستند که با تشکیل جبهه‌ای بین‌المللی در جهت خلع سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی گام بردارند.

اتحادیه عرب هم با ابراز نگرانی از برنامه‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی از آمریکا خواسته است که به حمایت خود از رژیم صهیونیستی در این رابطه پایان دهد. کشورهای عربی در تلاش هستند که در نشست ماه سپتامبر شورای حکام آژانس با تصویب قطعنامه‌ای خواستار بازدید بازرسان بین‌المللی از تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی شوند.

در سال 2012 قرار است که اجلاس «خاورمیانه، عاری از تسلیحات هسته‌‌ای» برگزار شود که بدون شک طی آن فشارها بر رژیم صهیونیستی بیشتر خواهد شد. ماه گذشته باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با نتانیاهو متعهد شد تا از مطرح شدن مسئله تسلیحات هسته‌ای این رژیم در این اجلاس جلوگیری کند.

کد خبر 114714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز