گروه سیاسی: درحالی‌که منابع رسمی از بررسی سومین گزارش دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه هفته آینده شورای حکام خبر می‌دهند،

آژانس انرژی اتمی

جمعی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به یوکیا آمانو سفارش کردند تحت‌تأثیر لابی صهیونیسم قرار نگیرد و گره‌های تازه در پرونده هسته‌ای ایران ایجاد نکند.آمانو که به شیوه سلف خود محمد البرادعی در گزارش‌هایش دوپهلو گویی را رسم خود کرده، سومین گزارش فصلی خود را درباره موضوعات مختلف و از جمله موضوع هسته‌ای ایران روز گذشته در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار داد تا در نشست هفته آینده این حکام به بررسی گذاشته شود؛

اگر چه علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس گفته است نشست هفته آینده شورای حکام یک نشست عادی است و اختصاص به موضوع ایران نیز ندارد.در این میان مجلس شورای اسلامی که چندی پیش با تصویب طرح صیانت از دستاوردهای هسته‌ای، دولت را موظف کرده بود در چارچوب قواعد ان‌پی‌تی به غنی‌سازی‌ 20 درصد ادامه دهد، به دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توصیه کرد رسم بی‌طرفی را در پیش گیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آمانو خواست تحت‌تأثیر فشارهای سیاسی آمریکا قرار نگیرد و در ارائه گزارش در موضوع هسته‌ای ایران مستقل عمل کند.

علاءالدین بروجردی با اشاره به همکاری‌های کامل تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی چون به‌عنوان عضو آژانس، تمامی مقررات این نهاد بین‌المللی را پذیرفته و بنابراین طبق مقررات این سازمان عمل کرده، انتظار دارد که با توجه به این همکاری‌های گسترده، آمانو هم به‌عنوان بالاترین مقام مسئول در آژانس براساس ضوابط و مقررات این نهاد عمل کرده و تحت فشارهای سیاسی آمریکا قرار نگیرد. وی در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این پرسش که واکنش مجلس درصورت برآورده نشدن انتظارات جمهوری اسلامی از گزارش مدیرکل آژانس چه خواهد بود، افزود: ما ترجیح می‌دهیم اول گزارش را ببینیم بعد اظهارنظر کنیم.

به سمت غرب حرکت نکن

جواد جهانگیرزاده، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اعلام کرد: انتظار ما از آمانو این است که گزارش واقعی خود را ارائه و به سمت تامین دیدگاه‌های غرب پیش نرود.نماینده ارومیه با اظهار اینکه بدون تردید پشت پرده گزارش آمانو تصمیم‌گیری‌های سیاسی است که نه فقط در چارچوب آژانس بلکه خارج از چارچوب این نهاد بین‌المللی صادر می‌شود، افزود: از این جهت انتظار این است که گزارش آمانو یک تصویر مناسبی از رویکردهای جدید غرب باشد که رفتارهای خودش را مورد اصلاح قرار داده است.

وی با نامناسب ارزیابی کردن گزارش اول آمانو درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: متأسفانه گزارش اول آمانو صلاحیت عمومی آژانس را حداقل از نظر جمهوری اسلامی ایران، گروه نم و کشورهایی که نسبت به استیلای فرهنگی و سیاسی غرب اعتراض دارند، زیر سؤال برد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت تصریح کرد: گزارش آمانو گره‌هایی را در پرونده هسته‌ای ایران ایجاد کرد که تداوم آن گره‌ها باعث تحریم تهران شد و غرب برای ایجاد زمینه‌های تحریم نیازمند آن بود.

گزارش، زیر ذره بین

زهره الهیان نیز با بیان اینکه بازرسان آژانس تا‌کنون هیچگونه خلافی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران گزارش نکرده اند، افزود: انتظار از مدیرکل آژانس این است که به دور از فشارهای لابی صهیونیست، گزارش منصفانه‌ای درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان تهیه و فعالیت‌های شفاف تهران را به‌خوبی بیان کند. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طی سال‌های گذشته جمهوری اسلامی همواره همکاری خوبی با بازرسان آژانس داشته و آنها بارها توانسته‌اند از مراکز هسته‌ای ایران بدون هیچ مشکلی بازدید به عمل آورند.

وی با اشاره به حساسیت مجلس شورای اسلامی نسبت به صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، خاطرنشان کرد: مصوبه اخیر مجلس درباره صیانت از دستاوردهای هسته‌ای آخرین مورد از این تلاش‌هاست که قطعا گزارش جدید آژانس نیز زیر ذره بین مجلس خواهد بود.

چون عمر در گذر است

محمدکریم عابدی، نماینده مردم فردوس و طبس نیز با بیان اینکه چون عمر در گذر است و نام انسان‌های آزاداندیش در تاریخ ثبت می‌شود از آمانو خواست تحت فشارها گزارش خود را منتشر نکند. وی گفت: قطعا اطمینان داریم که مدیرکل آژانس تحت فشارهای زیادی از طرف لابی صهیونیست قرار دارد.

 عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: آمانو اگر تهدید می‌شود باید تهدیدها را رسما به جهانیان اعلام کند تا آنها رسوا شوند.عابدی با بیان اینکه آمانو به‌دلیل تابعیت ژاپنی داشتن هنوز زخم‌های بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی را در بدن دارد،

خاطرنشان کرد: بنابراین وی باید هوشیار باشد که انرژی و چرخه سوخت هسته‌ای حق همه ملت‌ها و از جمله ملت ایران بوده و لازم است که دقیقا طبق مقررات آژانس و پروتکل ان‌پی‌تی عمل کند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان، افزود: جمهوری اسلامی هم این اطمینان را می‌دهد که تاکنون هیچگونه انحرافی از مسیر مقررات آژانس نداشته است.

کد خبر 115607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز