همشهری آنلاین: منوچهر متکی وزیر امور خارجه با تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای کشورمان اظهار داشت: هیچ بخشی از فعالیت های هسته ای ایران خارج از نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار ندارد.

به گزارش ایرنا، منوچهر متکی روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتای ارمنی خود، در پاسخ به سوالی در رابطه اتهامات اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: یکی از شفاف‌ترین پرونده های فعالیت‌های صلح آمیز هسته ‌ای در آژانس، فعالیت‌های صلح آمیز جمهوری اسلامی است.

متکی در عین حال گفت: متاسفانه پرونده‌ ای به این شفافی در گیر و دار بازی های سیاسی چند کشور مدعی قرار گرفته و همواره ادعاهای تکراری‌شان را علیه ایران مطرح می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این مسئله برای همگان روشن شده که هیچ بخشی از فعالیت‌های صلح ‌آمیز هسته‌ای ایران خارج از اطلاع و نظارت آژانس نیست.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ایران در مقایسه با همه کشورهای عضو آژانس بیشترین همکاری را در سال‌های گذشته با آژانس داشته است و حداقل 29 گزارش در طی این سال‌ها منتشر شده که ترجیع بند تمامی آنها عدم انحراف ایران از اهداف صلح آمیز بوده است.

رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان اظهار داشت: این مساله برای همگان روشن شده است که هیچ بخشی از فعالیت های ایران خارج از اطلاع و نظارت آژانس نیست.

وی اظهار داشت: شرایط برای یکی دو ماه آینده به گونه ای است که برخی طرف ها برای رسیدن به اهداف سیاسی خود نیازمند تبلیغات هستند زیرا انتخابات در پیش روی دارند و باید افکار عمومی شان را مدیریت کنند اما این مسائل کما اینکه در گذشته هم نشان داده، نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

وی در رابطه با زمان گفت و گوهای ایران با گروه وین برای تبادل سوخت گفت: هر زمان آژانس به طور قطع و مشخص اعلام کند این مذاکرات می‌تواند آغاز شود و در صورت دستیابی به اطلاع جدیدی به اطلاع می‌رسانیم.

منوچهر متکی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه عده‌ای تلاش دارند برای تضعیف سیاست خارجی کشورمان شایعه استعفای شما را مطرح کنند، تاکید کرد ما معمولا به شایعاتی که در خارج از کشور و در رابطه با منافع ملی است، جواب می دهیم و پاسخگویی به شایعات داخلی در اولویت پاسخگویی ما نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایرنا در رابطه با استعفا و پناهندگی یک دیپلمات و یک رایزن فرهنگی ایران در اروپا گفت: دیپلمات‌ها و مامورین اداری جمهوری اسلامی ایران در ماموریت‌هایی که به خارج از کشور اعزام می‌شوند باید بعد از اتمام آن، به کشور بازگردند.

متکی در این رابطه افزود: این افراد اگر مشکلاتی داشته باشند باید آن را از طریق کارشناسان کنسولی ما مطرح کنند تا به این مسائل رسیدگی شود.

رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با سفر رییس جمهوری به نیویورک برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: رئیس جمهور هفته آینده در راس هیئتی در این اجلاس شرکت می‌کند.

متکی تصریح کرد: رییس‌ جمهور برنامه‌هایی دارد که در راس آن نطق ایشان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل است. اجلاس‌هایی نیز در کنار مجمع عمومی در مورد موضوعات مختلف برگزار خواهد شد که در برخی از آنها رییس‌جمهور شرکت می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ایران ریاست اجلاس وزرای خارجه‌ آسیایی را که به عنوان گفت‌وگوی همکاری‌های آسیایی است برعهده دارد. این نشست در نیویورک در سطح وزرای خارجه برگزار می‌شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین از برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای آسیایی در پاییز امسال در تهران خبر داد.

ادوارد نعلبندیان وزیر امور خارجه ارمنستان نیز در این نشست خبری نقش ایران را در مناقشه قره باغ بسزا توصیف کرد و گفت: طرف ارمنی اطلاعات کاملی را در این رابطه به مقامات ایرانی ارائه کرده است.

وزیر امور خارجه ارمنستان در پاسخ به سوالی در رابطه با منطقه آزاد تجاری و لغو روادید میان دو کشور تصریح کرد: ایجاد منطقه آزاد میان دو کشور قابل بررسی و مذاکره است که پیش بینی می کنیم وزرای تجارت و اقتصاد دو طرف دیداری در آینده نزدیک در این رابطه داشته باشند.

وی تاکید کرد: صدور روادید برای اتباع ایرانی بسیار سهل است و ما دریافت آن را تسهیل کرده و این موضوع از طریق اینترنت و یا در فرودگاه ها و راه های زمینی صورت می گیرد.

نعلبندیان تاکید کرد: برای از میان برداشتن روادید باید میان اداره های کنسولی وزارت خارجه دو کشور مذاکراتی صورت گیرد تا بتوان صدور روادید را سهل تر کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ارزیابی اش از سطح مناسبات دو کشور خاطرنشان کرد: روابط دو کشور در سطح بالا و گرم است و ما در بسیاری از زمینه ها از جمله مسائل اقتصادی همکاری های فراوانی داریم.

وی با اشاره به روابط فرهنگی دو کشور گفت: پیش بینی می کنیم روزهای فرهنگی ارمنستان در ایران در هفته های آینده برگزار شود.

وزیر خارجه ارمنستان گفت: هیچ مقامی در ارمنستان وجود ندارد که به ایران سفر نکرده باشد و حتی وزیر دفاع ما هم به تهران سفر کرده است و رایزنی های سیاسی مکررا در حال انجام است.

کد خبر 116181
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز