همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه با اشاره به موج اسلام ستیزی در کانادا و بی توجهی دولت اتاوا به حقوق اتباع ایرانی به هموطنان هشدار داد که به طور جدی به توصیه‌های این وزارتخانه در سفر به کانادا توجه کنند.

به گزارش ایرنا، در اطلاعیه وزارت امورخارجه آمده است: ‌موج اسلام ستیزی و ایران هراسی در کانادا رفتار مراجع دولتی و غیردولتی این کشور را تحت تاثیر قرار داده و مواردی از بازداشت و اخراج شهروندان ایرانی به بهانه‌های مختلف مشاهده شده است.

این اطلاعیه می افزاید: عملکرد مراجع دولتی کانادا در مواردی مانع از تامین حق دادرسی شهروندان ایرانی قربانی اینگونه رفتارها بوده و عملکرد پلیس کانادا نشان داده پلیس این کشور از اراده یا توان لازم برای پیگیری جرایم انجام شده علیه ایرانیان مقیم برخوردار نیست.

وزارت امور خارجه به مسافران ایرانی به مقصد کانادا هشدار داده است: نرخ جرم و جنایت در این کشور روند فزاینده داشته است لذا به طور طبیعی مسافران ایرانی به عنوان افراد بیگانه ممکن است بیش از شهروندان کانادایی در معرض جرم و جنایت قرار گیرند.

هشدار مسافرتی وزارت خارجه می‌افزاید: در سالهای اخیر ده ها مورد از قتل به وسیله ضربات باتوم برقی پلیس کانادا گزارش شده است و پلیس کانادا غالبا رفتارخشونت آمیزی با تجمعات اعتراضی دارد.

تابستان سال جاری برخورد خشونت آمیز پلیس کانادا با تظاهرات مردم به بازداشت صدها نفر منجر شده که بر اساس گزارش گروه‌های حقوق بشری، بازداشت شدگان در مواردی حتی از ابتدایی ترین حقوق شهروندی محروم بوده اند و دراین میان برخی از بازداشت شدگان به تجاوز جنسی نیز تهدید شده اند.

دراین اطلاعیه آمده است:‌ایرانیانی که از گذرنامه کانادایی نیز استفاده می‌نمایند از برخوردهای تبعیض آمیز در کانادا مستثنی نبوده اند.

وزارت امور خارجه در عین حال تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران از تمام امکانات قانونی برای دفاع از حقوق شهروندان خود در خارج از کشور و از جمله کانادا استفاده می کند اما با توجه به برخورد تبعیض آمیز دولت کانادا با شهروندان ایرانی ، ضروری است هموطنان محترمی که قصد سفر به کانادا دارند، هشدارهای یاد شده را با جدیت مورد توجه قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه 11 آبان ماه سال جاری نیز در خصوص سفر هموطنان به فرانسه هشدار داده بود.

رامین مهمان پرست در نشست خبری هفتگی خود خاطرنشان کرد: ناامنی در فرانسه به دلیل بحران‌های اقتصادی و اجتماعی به حدی است که اتباع ایرانی برای مسافرت به این کشور باید مراقبت‌های لازم را به عمل آورند.

کد خبر 120958
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز