همشهری آنلاین: مجلس شورای اسلامی در واکنش به صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ایران با ارائه یک طرح دو فوریتی دولت را مکلف کرد در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدید نظر کند.

به گزارش ایسنا، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارائه طرحی دوفوریتی خبر داد که در صورت تصویب نهایی آن، دولت مکلف می‌شود در رابطه و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجدیدنظر کند.

اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران اظهار داشت: مجلس قصد دارد اعلام کند که نه تنها این قطعنامه را قبول ندارد، بلکه آن را سیاسی نیز می‌پندارد، لذا در این راستا طرحی دو فوریتی را آماده کرده‌ایم که روز یکشنبه آینده، دو فوریت آن در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، این طرح در خصوص تجدیدنظر در رابطه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که جزئیات آن نیز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آماده شده و به صحن علنی ارائه خواهد شد.

پیش از این نیز مجلس شورای اسلامی در اقدامی، پس از صدور قطعنامه‌های شورای امنیت، دولت را موظف کرد در جهت کاهش سطح همکاری‌های داوطلبانه با آژانس بین‌المللی اقدامات لازم را صورت دهد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم، قطعنامه جدید تحریم‌ها علیه کشورمان را ناشی از فشار آمریکا و اقدامی سیاسی، غیرحقوقی و غیرقابل قبول اعلام کرد.

علاءالدین بروجردی با اشاره به صدور قطعنامه جدید تحریم‌ها علیه کشورمان  از اتخاذ اقدامات و تصمیمات لازم از سوی مجلس شورای اسلامی در مورد این قطعنامه خبر داد که متعاقبا اعلام خواهد شد.

پرویز سروری نماینده تهران نیز، با بیان این که صدور قطعنامه علیه ایران باعث انسجام ملی می‌شود، گفت:‌ جمهوری اسلامی باید بررسی جدی در رابطه با مناسباتش با چین و روسیه انجام دهد واحتیاط بیشتری در ارتباطاتش با این دو کشور به کار گیرد.

سروری در ادامه با تاکید براین که مجلس تغییر سطح روابط ایران را با آژانس بررسی می‌کند، یادآور شد: مجلس مطمئنا با قید دوفوریت موضوع بررسی کاهش سطح روابط با آژانس را به صورت جدی مورد بحث قرار می‌دهد تا اقدامات عملی در این رابطه صورت گیرد، و ارتباط با آژانس به حداقل ممکن قانونی برسد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نیز با تاکید براین که باید مدیریت تازه‌ای در قبال رابطه ایران با چین و روسیه در دستور کار قرار گیرد، تبادل سوخت را در شرایط کنونی به صلاح ندانست و گفت:‌ در شرایط فعلی جمهوری اسلامی باید رونمایی تازه‌ای از دستاوردهای هسته‌یی داشته باشد تا از موضع برتر بتواند به مذاکرات ادامه دهد؛ قطعا مذاکره غیر از این روند از موضع ضعف است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به صدور قطع‌نامه علیه ایران با بیان این که صدور چنین قطع نامه‌ای قابل پیش‌بینی بود، اظهار کرد:‌ با توجه به درک ما از شرایط بین‌المللی کنونی صدور این قطع‌نامه قابل پیش بینی بود. چرا که در سطح کلان، آمریکایی‌ها با قدرت‌های امروز دنیا مسائل و اختلافات فی‌مابین‌شان را به حالت تعلیق درآوردند که نتیجه طبیعی این روند این است که کشورهای کوچک و متوسطی که محل اختلاف و بحران است، زودتر برای تبانی به توافق می‌رسند. این اتفاق در مقابل ایران رخ داد و تبانی قدرت‌ها در سطح بالا بود.

وی ادامه داد: ‌این تبانی به گونه‌ای بود که حتی روابط شبه راهبردی ایران با چین و روسیه نیز نتوانست مانع چنین تبانی شود. بعد از صدور این قطع‌نامه سه مسیر قابل پیش‌بینی است، مسیر اول خط بیانیه تهران می‌باشد. برزیل، ترکیه و غیرمتعهدها با توجه این که بیانیه تهران خط بدون تنش توام با حسن نیت را دنبال می‌کرد تلاش می‌کنند موضوع را کماکان زنده نگه دارند و این موضوع را به صورت نقدی بر قطع‌نامه شورای امنیت دنبال کنند.

فلاحت‌پیشه در توضیح اقدام مجلس در واکنش به صدور این قطع نامه اظهار کرد: ‌اقدام مجلس شبیه قانون‌گذاری صورت گرفته در زمان مجلس هفتم در بحث هسته‌یی است. در آن زمان شرایط همچون امروز بود و تلاش‌هایی برای تصویب قطع نامه علیه ایران انجام می‌شد. مجلس شورای امنیت و آژانس را تهدید کرد که اگر قطع‌نامه تازه‌ای علیه ایران صادر شود قانونی را تصویب می‌کند که طبق آن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاق به حالت تعلیق درآید. در آن دوران دولت به صورت داوطلبانه پیش از مصوبه مجلس به عنوان حسن نیت پروتکل الحاقی را اجرا می‌کرد که با صدور قطع‌نامه مجلس، بلافاصله با تصویب قانونی این پروتکل را به حالت تعلیق درآورد.

وی ادامه داد: اکنون نیز شرایط همانند آن دوران است. پیش از تصویب قطع نامه کمیسیون امنیت ملی و مجلس در چند هفته اخیر خطاب به شورای امنیت و آژانس اعلام کردند که اگر قطع نامه‌ تازه‌ای علیه ایران صادر شود ایران رابطه با آژانس را مورد تجدید نظر قرار می‌دهد. بر این اساس با توجه به رخ دادن چنین امری، مجلس در اولین دستور کاریش روز یکشنبه(23 خرداد) قانونی را با قید دو فوریت تصویب خواهد کرد که به موجب آن، رابطه ایران با آژانس کاهش یافته و یا تجدید نظر در آن صورت می‌گیرد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، تصریح کرد: بر اساس قطعنامه‌ی جدید، اگر کسی مزاحمتی برای کشتی‌های ایرانی ایجاد کند جمهوری اسلامی ایران منافع آنها را به خطر خواهد انداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین ابراهیمی، با اشاره به صدور قطعنامه‌ی جدید تحریم‌ها علیه کشورمان از سوی شورای امنیت که در یکی از بندهای آن بحث بازرسی از کشتی‌های ایرانی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: این کشورها باید بدانند که منافع آنها بیشتر در معرض خطر قرار دارد؛ چرا که ما در نقطه‌ی استراتژیک تنگه‌ی هرمز و خلیج فارس هستیم و در صورتی که یک کشتی ما را بازرسی کنند 10 کشتی آنها را بازرسی خواهیم کرد.

وی با تاکید بر واکنش شدید ایران نسبت به هر گونه بازرسی کشتی‌هایش، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با این مسئله برخورد می‌کند، ضمن این‌که با قدرت و قوت راه خود را بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری ادامه می‌دهد.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم تصریح کرد: اگر تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان اعمال شود خروج از ان‌پی‌تی از اساسی‌ترین کارهایی است که در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

محمد کرمی‌راد ، با تاکید بر این‌که غرب بداند که اگر بخواهد فشار بیشتری به ایران اعمال کند جمهوری اسلامی ایران از هم‌ اکنون اقدامات متقابل را در دستور کار قرار داده است، خاطرنشان کرد: در همین زمینه مجلس کاهش سطح همکاری‌ها و یا حتی خروج از ان‌پی‌تی را در دستور دارد و اگر در دریای عمان و خلیج فارس نیز بخواهند برای ما مزاحمت ایجاد کنند، واکنش شدید ایران را خواهند دید.

وی جو عمومی مجلس را بر این مساله استوار دانست که تشدید تحریم‌ها با بحث خروج از ان‌پی‌تی مواجه خواهد شد.

کد خبر 109496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز