جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

سومین کنفرانس بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب با حضور بیش از 500 متخصص و جراح مغز و اعصاب ایرانی و خارجی از کشورهای آلمان، سوئیس، فنلاند، فرانسه، آمریکا و چین از پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه 89 در بیمارستان میلاد برگزار شد

که در آن بیش از 30سخنرانی علمی، ‌کارگاه آموزشی و علمی و نیز جراحی زنده  برای درمان یک مورد تومور مغزی نادر ارائه شد. پروفسور مجید سمیعی که ریاست سومین سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب ایران را به‌عهده داشت ایجاد‌کننده زیر شاخه‌ای از جراحی مغز،  به نام جراحی قاعده مغز است و در زمینه جراحی میکروسکوپی مغز ابداع‌کننده روش‌های تازه و بی‌نظیری بوده است.

وی مدت‌ها ریاست مجمع جهانی جراحان مغز و اعصاب جهان را داشته و محل کار او در حال حاضر در هانوفر آلمان و در انستیتوی بین‌المللی دانش نورولوژی یا INI است.

در این مؤسسه پیچیده‌ترین جراحی‌های مغز انجام می‌شود.ساختمان این انستیتو از لحاظ معماری،  شاهکار محسوب می‌شود؛   چرا که به پیشنهاد دکتر سمیعی آرشیتکت‌ها آن را به شکل مغز انسان ساخته‌اند.

انجمن جراحان مغز و اعصاب آمریکا اخیرا جایزه طلای افتخار خود را به خاطر نقش مهم و کارآمد پروفسور مجید سمیعی در پیشرفت‌های رشته جراحی مغز و اعصاب، به این دانشمند ایرانی اعطا کرد.

روزنامه همشهری در حاشیه سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب ایران گفت‌وگویی اختصاصی با این دانشمند ایرانی داشت.

  • جناب پروفسور سمیعی امواج  موبایل بر سلامت مغز و ایجاد تومور در آن‌چه تاثیری دارد؟

تا‌کنون هیچ گزارش مستندی در ارتباط با تاثیرامواج  تلفن همراه بر ایجاد یا افزایش تومور ارائه نشده است بنابراین نمی‌توانم در این ارتباط نظری بدهم‌ چون نظرات علمی باید بر پایه مستندات و بر گرفته از پژوهش‌ها و تحقیقات علمی باشد.

  • براساس برخی آمارهای ارائه‌شده تعداد عکسبرداری‌ها و سی‌تی‌اسکن‌ها در ایران بیشتر از نرم معمول کشورهای اروپایی است؛  به‌طوری که هشدار بعضی متخصصان این حوزه را به همراه داشته است.آیا به اعتقاد شما این تصویربرداری‌ها می‌تواند تاثیر سوئی بر انسان داشته باشد وباعث ایجاد تومور ‌ یا بروز بیماری‌ها و مشکلاتی در سر شود؟

ام‌آر‌ای تاثیر زیادی ندارد ولی تجویز سی‌تی‌اسکن باید با احتیاط بیشتری از سوی پزشکان صورت گیرد. فرایندهایی نظیر سی تی اسکن بیشتر از دیگر روش‌ها موجب نگرانی است چرا که در طول انجام سی تی اسکن میزان پرتوهای ایکس بیشتری به بدن بیمار وارد و جذب می‌شود؛  به‌ویژه اگر سی تی اسکن چندین بار بدون ضرورت تکرار شود.

با  یادآوری ارزش فناوری سی تی اسکن و غیرقابل انکار بودن ضرورت بهره‌گیری ازآن در شناسایی برخی بیماری‌ها و سرطان‌ها، ‌ باید تاکید کرد که انجام هر آزمایش و عملی روی بیمار باید به لحاظ پزشکی توجیه و دلیلی داشته باشد و پزشکان بدون رعایت ملاحظات و احتیاط نباید آن را تجویز کنند.

  • آقای دکتر، ما بسیار شنیده‌ایم که امیدواری و خوشبینی و داشتن انرژی مثبت، تاثیر شگرفی بر انسان می‌گذارد و می‌تواند به‌طور معجزه آسایی باعث بهبود بیماری شود. شما که در این زمینه اعمال جراحی زیادی را بر مهم‌ترین عضو بدن یعنی سر انجام داده‌اید چه نظری دارید؟

ضمن خوشحالی از طرح این مسئله،  این پرسشی قابل توجه، کاربردی و مهم است. من نیز به شما می‌گویم انسان‌های خوشبین، امیدوار و باانرژی مثبت یا بیمار نمی‌شوند و یا اگر بیمار شوند و این بیماری تومور نیز باشد دوره نقاهت‌شان پس از جراحی کوتاه‌تر و امکان زنده‌ماندن و به زندگی عادی برگشتن‌شان بیشتر می‌شود ولی افرادی که دائم با خود و دیگران درگیر هستند ناامید هستند و با بروز یک بیماری به‌اصطلاح خود را می‌بازند و مدام می‌گویند خوب نمی‌شوم یا این بیماری مرا از پای در می‌آورد؛  در حقیقت ناخواسته بدن را در مقابل بیماری تضعیف می‌کنند و متأسفانه بیشتر مریض می‌شوند و دوره بیماری‌شان طولانی‌تر است.

  • با توجه به اینکه در اعمال جراحی، مغز را دیده‌اید آیا تفاوتی بین مغز زنان و مردان مشاهده کرده‌اید؟

نه تنها تفاوتی نیست، حتی سیستم مغزی زنان بهتر است.

  • چه توصیه‌ای برای جوانان دارید؟

جوانان هدفشان را باید از ابتدا مشخص کنند و رشته تحصیلی خود را براساس علاقه و توانایی خود انتخاب کنند. من نیز از 17 یا 18 سالگی همین کار را کردم. علاقه باعث تلاش و در نتیجه پیشرفت و موفقیت در کار و زندگی می‌شود. رمز موفقیت من تلاش و پشتکار،  حمایت‌های بی‌دریغ خانواده است.

هدف من سلامت انسان‌ها و کاستن از دردهای آنها و یافتن راه‌هایی برای رسیدن به این هدف بوده است که تا‌کنون توانسته‌ام به آن دست یابم و در این زمینه،  یافته‌های خود را در اختیار متخصصان خارجی و ایرانی قرار داده‌ام.‌ 

کد خبر 106273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز