جمعه ۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

طولانی شدن نوبت جراحی در برخی بیمارستان‌های دولتی باعث شده عده‌ای از این موضوع سوءاستفاده کنند

و با دریافت مبالغی از بیمار، نوبت جراحی‌اش را جلوتر بیندازند؛ معضلی که مراجعان بیمارستانی از آن به‌عنوان پول چای نام می‌برند.

به گزارش مهر، به‌دنبال تغییر شیوه زندگی مردم در جوامع امروزی شاهد افزایش بیماری‌های غیرواگیر چون بیماری‌های قلبی – عروقی و سرطان‌ها هستیم. این موضوع علاوه بر اینکه هزینه‌های جبران‌ناپذیری برای سلامت افراد در پی دارد باعث شده هزینه‌های درمان نیز افزایش چشمگیری پیدا کند و درنتیجه، آن دسته از بیمارانی که تمکن مالی ندارند مجبور می‌شوند درمان بیماری خود را در بخش دولتی دنبال کنند تا هزینه کمتری بپردازند.

گزارش‌ها و آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حدود 80 درصد از موارد بستری بیماران در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود. درواقع با توجه به این آمار بالا از میزان بستری در بخش دولتی، می‌توان نتیجه گرفت که روند انجام اعمال جراحی برخی بیماری‌های سخت و دشوار، به‌کندی و همراه با نوبت‌های تقریبا طولانی انجام شود؛

به‌طوری‌که بیشترین مراجعات بیماران نیازمند عمل جراحی سر و گردن و گوش و حلق و بینی مربوط به بیمارستان امیراعلم است. گزارش‌ها نشان می‌دهد نوبت عمل جراحی در این بیمارستان که قدمت ساخت آن به 95 سال قبل باز می‌گردد، بعضا تا چند ماه طول می‌کشد.

به گفته رئیس بیمارستان امیراعلم، خیل عظیمی از بیماران از اقصی نقاط کشور به این بیمارستان می‌آیند و در نتیجه شاهد نوبت‌های بعضا طولانی برای اعمال جراحی هستیم.
روند رو به افزایش بیماری‌های قلبی - عروقی و سرطان‌ها، یکی از علل اصلی مراجعات زیاد به بیمارستان‌های دولتی است،

زیرا انجام اعمال جراحی مربوط به قلب و عروق در بخش خصوصی، هزینه سنگینی دارد که در نتیجه آن، اغلب بیمارانی که تمکن مالی ندارند ناچار می‌شوند از خدماتی که در بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌شود استفاده کنند. همین موضوع باعث طولانی‌تر شدن نوبت جراحی شده است.

دکتر محمدمهدی قیامت، رئیس انجمن بی‌هوشی و مراقبت‌های ویژه ایران،  موضوع فروش نوبت جراحی در برخی بیمارستان‌ها و همچنین جلوانداختن نوبت ویزیت پزشکان متخصص و فوق‌تخصص توسط منشی مطب‌ها را تأیید می‌کند و می‌گوید: بحث زیرمیزی بلایی است که سلامت جامعه پزشکی را تهدید می‌کند و متأسفانه در حال تبدیل شدن به عرف است.

به تازگی نیز دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در مواجهه با چنین رفتارهای غیراخلاقی در بخش سلامت کشور، خواستار برخورد شدید با این قبیل رفتارها شده و عنوان کرده که برای مقابله با پدیده زشت فروش نوبت جراحی، امسال نوبت رسانی در بیمارستان‌های دولتی به روز می‌شود.

البته دستجردی موضوع فروش نوبت جراحی در بیمارستان‌های دولتی را تایید نمی‌کند ولی در عین حال تاکید می‌کند که فروش نوبت بیمارستانی صددرصد خلاف قانون است و باید به‌شدت با آن برخورد شود.

دکتر سیدحسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت ادعا می‌کند که نوبت جراحی در بیمارستان‌های دولتی تقریبا وجود ندارد. البته او از برخورد جدی با موضوع فروش نوبت جراحی در مراکز درمانی دولتی درصورت ارائه گزارش، خبر می‌دهد و می‌گوید: نوبت جراحی در مراکز درمانی تقریبا به روز شده و کمتر جراحی‌ای است که نیاز به نوبت طولانی داشته باشد.

آنچه مسلم است، مسئولان وزارت بهداشت همگی بر مقابله و برخورد جدی با رواج پدیده مذموم و زشت زیرمیزی در بخش سلامت کشور تاکید دارند اما بنا به دلایل گوناگون که مهم‌ترین آنها، کمبود بازرس برای سرکشی و نظارت بر مراکز درمانی است، بعضا چنین اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد که منجر به تضییع حقوق بیماران و خدشه دار شدن جایگاه و منزلت پزشکان می‌شود.

کد خبر 108417

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز