همشهری آنلاین: رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از تدوین اجباری استانداردهایی در مورد برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که میزان نمک بالایی دارند خبر داد

به گزارش ایسنا دکتر ترابی گفت: این برنامه بویژه در مورد ارتقای کیفیت دوغ‌هاست.

دکتر ترابی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با سازمانهای مسئول در ارتقای کیفیت محصولات غذایی صنعتی طی سال گذشته، گفت: به این ترتیب جلساتی با اداره کل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت و موسسه استاندارد برگزار شد تا مواد غذایی و بویژه دوغ‌هایی که نمک بالایی دارند، کم نمک ارائه شوند و تنقلات کودکان نیز با استاندارد اجباری و طیف سالم آن ارائه شود.

وی افزود: این برنامه در مورد استاندارد کارخانجات مواد غذایی ادامه دارد تا محصولات غذایی سالمتری به جامعه ارائه شود. همچنین با ادامه این برنامه، استاندارد غذاهای رژیمی را نیز داشته باشیم. به این ترتیب امنیت غذایی در جامعه وجود خواهد داشت و امکان انتخاب برای فرد مصرف کننده فراهم می‌شود تا در صورت استفاده از غذاهای آماده و کنسروی بتوانند نوع کم چرب، کم نمک و قند آن را انتخاب کنند.

دکتر ترابی در رابطه با وضعیت کنونی غذاهای رژیمی صنعتی در کشور گفت: اگر قرار باشد کارخانه‌ای ادعا کند، غذای رژیمی ارائه می‌دهد باید مجوز این امر را از وزارت بهداشت داشته باشد. اما به نظر می‌رسد هنوز مجوزی به این نام برای مواد غذایی صادر نشده است.

دکتر ترابی، میزان روغن‌ها و چربی‌ها را در غذاهای آماده بالا عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال، پنیر پیتزا، گوشت‌های چرخ کرده آماده، سس سالاد، سس کچاب و انواع چیپس‌ها حاوی روغن و چربی بالایی هستند که اضافه دریافت آنها می‌تواند به اضافه وزن و چاقی منجر شده و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و ... کند.

وی در ادامه با اشاره به نقش قند و شکر در چاقی و بروز بیماری‌های غیرواگیر نیز گفت: افزایش دریافت قند و شکر همراه با صرف چای می‌تواند به چاقی منجر شود. مصرف بیش از نیاز انواع شیرینی‌ها و برخی از نان‌های سنتی شکردار نیز می‌توانند چاقی را به دنبال داشته باشند.

وی با بیان این که مصرف بالای مواد افزودنی و نگهدارنده نیز بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌های مزمن غیرواگیر می‌کند، افزود: معمولا مواد غذایی بسته‌بندی شده و آماده، حتی کیک و بیسکویت و هر تنقلی که بسته بندی می‌شود حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده است که افزایش مصرف آنها و تجمع در بدن، فرد را مستعد بیماری‌های مزمن غیرواگیر می‌کند.

کد خبر 106200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز