نتایج یک تحقیق در دانشگاه هاروارد بیانگر آن است که انواع گوشت‌های فرآوری‌شده خطر عوارض قلبی و حتی بروز دیابت در افراد را افزایش می‌دهد.

واژه گوشت فرآوری شده به انواع گوشت‌های دودی نمک‌زده شده و جوشانده‌ای اطلاق می‌شود که به آنها نگهدارنده‌های شیمیایی افزوده شده باشد.

رناتا میچا، تحلیلگر ارشد این گروه از محققان آمریکایی و اساتید دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد با اشاره به اینکه گوشت‌‌بیفتک و همبرگر در زمره گوشت‌های فرآوری شده نیستند، می‌گوید: برای کاهش احتمالی سکته‌های قلبی و ابتلا به دیابت، افراد باید از خوردن زیاد گوشت‌های فرآوری شده نظیر سوسیس و کالباس خودداری کنند.

 او می‌افزاید: برپایه یافته‌های ما، خوردن یک وعده گوشت فراوری شده در هفته، خطر چندانی برای قلب و سلامتی ندارد و خطر، زمانی بالا می‌رود که بیش از یک وعده در هفته از گوشت فرآوری شده مصرف شود.

برای انجام این تحقیق، این گروه اطلاعات مربوط به 20 مورد تحقیق را که دربرگیرنده 2/1میلیون مشارکت‌کننده بودند، مورد بررسی قرار دادند. در میان مشارکت‌کنندگان در این تحقیقات 23889 نفر مبتلا به عوارض کرونری قلب بودند، 2280 نفر سوابق سکته‌ قلبی داشتند و 10797 نفر قند داشتند.

برمبنای این تحقیقات محققان به این نتیجه رسیدند که در افرادی که از گوشت‌های غیرفرآوری شده استفاده می‌کنند به‌طور قابل توجهی احتمال بروز عوارض قلبی و ابتلا به دیابت افزایش پیدا نمی‌کند.اما محققان می‌گویند که در ازای هر 50 گرم استفاده از گوشت‌های فرآوری شده، خطر ابتلا به عوارض قلبی 42 درصد و احتمال ابتلا به دیابت 19درصد افزایش می‌یابد.

به گفته میچا، تحلیلگر ارشد این تحقیق، وجود نمک و سایر مواد نگهدارنده در گوشت فرآوری شده سبب‌ساز احتمال وقوع سکته‌های قلبی و بروز دیابت در افراد می‌شود.

کد خبر 103342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز