همشهری آنلاین: دبیر کل حزب الله لبنان در یک سخنرانی تلویزیونی با افشاگری در باره برخی اقدامات دولت لبنان در زمان حمله اسرائیل گفت: همچنان در خیابان‌ها می‌مانیم و یکشنبه تجمع گسترده‌ای را برگزار می کنیم.

سیدحسن نصرالله خطاب به تحصن کنندگان در میادین لبنان و خیابان‌های این کشور در سخنانی که به طور مستقیم از تلویزیون پخش شد، با تشکر و قدردانی از اراده و استواری و ایستادگی معارضان جهت سرنگونی دولت نامشروع و آمریکایی فعلی لبنان اعلام کرد: سلام من بر یکایک شما که در این سرمای زمستانی خود را با روحیه‌ی برادری، همکاری و مقاومت گرم می‌کنید و هم چنان در برابر دشمن ایستاده‌اید.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه‌ تلویزیونی الجزیره، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: شما مردم عزیز که این هوای سرد زمستانی را به جان خریده‌اید و هم چنان بر خواسته‌ی خود اصرار می‌کنید، برای لبنان و سلامتی کشور خود از دست تجاوز‌ها و دخالت‌های بیگانگان اقدام کرده‌اید؛ کاش روزی می‌رسید که خداوند متعال این منت را بر من می‌گذاشت و من خود را در میان شما و در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های لبنان می‌دیدم.

وی همچنین پیش از آن که اظهارات خود را در مورد بسیاری از مسایل سیاسی آغاز کند، از تمامی متحصنین خواست که تحت هیچ عنوانی پس از پایان سخنرانی وی اقدام به شلیک تیرهوایی نکنند.

وی گفت: متاسفانه ما لبنانی‌ها عادت بدی داریم که برای ابراز شادی‌های خود گلوله به هوا شلیک می‌کنیم اما امروز من از تمام دوستان عزیز، از تمام مردمی که تا به امروز با وحدت و برادری صبر پیشه کرده‌اند و بر خواسته‌ی خود همچنان اصرار ورزیده‌اند، می‌خواهم تحت هیچ عنوانی برای ابراز شادی یا خشم خود تیر هوایی شلیک نکنند زیرا تنها جایگاه گلوله در سینه دشمن ما اسراییل است. این گلوله نباید به آسمان شلیک شود بلکه باید مستقیما به سینه‌ی دشمنانمان هدف برود.

سیدحسن نصرالله همچنین با اشاره به درگیری‌های اخیر معارضان و به شهادت رسیدن یکی از متحصنین توسط افراد مسلح ناشناس گفت: بیش از هر چیز من باید به خانواده‌ی این شهید عزیز تسلیت عرض کنم و مراتب بردباری و صبر را از خداوند منان برای این خانواده‌ی بزرگوار طلب کنم. خانواده‌ی محمود احمد باید بدانند فرزندشان در خیابان عادی کشته نشده است، محمود در عرصه‌ی مقاومت و برای حمایت و دفاع از لبنان شهید شده است و باید به شهادت او افتخار کنند.

من از شما، ای عزیز‌ترین، پاک‌ترین و شرافت‌مندترین مردم تشکر می‌کنم که از مناطق مختلف لبنان آمده‌اید و در این جا برای نجات وطن خود از چنگال مزدوران و دشمنان خارجی تحصن کرده‌اید. ملت لبنان به خصوص تمامی معارضانی که امروز برای چندمین روز متوالی حضور به هم رسانده‌اند و برای تحقق خواسته‌ی خود اصرار می‌ورزند، باید بدانند که به شهادت رساندن احمد محمود تنها یک هدف داشته است و آن هدف چیزی جز آن نبوده است که ترس را در دل شما بیفکنند و منجر به سستی اراده‌ی شما شوند اما این قاتلان احمق فراموش کرده‌اند که شما ملتی نترس هستید، ملتی که در بدترین شرایط سیاسی و نظامی ایستادگی کرده‌اند و موشک‌ها و گلوله‌ها و توپ‌های دشمن زمانی که بر خانه‌هایشان فرود می‌آمد نیز نتوانست آن‌ها را بترساند.

دشمنان می‌خواهند میان شما فتنه بیندازند و با ترس و تضعیف اراده‌ی شما صدای تسلیم و خضوع شما را بشنوند اما باز هم این دشمنان فراموش کرده‌اند که شما در بدترین شرایط و در 33 روز جنگ، جنگ نامشروع و ظالمانه، ایستادگی کرده‌اید اما اینان بدانند ما هرگز تسلیم نخواهیم شد و اراده‌مان شکست نخواهد خورد، همه ما برای لبنان هستیم و برای نجات خاک لبنان از دست مزدوران همچنان با اراده ایستادگی خواهیم کرد.

سید حسن نصرالله هم‌چنین تصریح کرد: ملت عزیز و تمامی متحصنان لبنانی برای پاسخ به تمامی فتنه‌گری‌های دشمنان روز جمعه با حضور گسترده در نماز جمعه که در میادین لبنان و در همان مناطقی که متحصنین مستقر هستند، برگزار می‌شود باید پاسخ دندان‌شکنی به آن‌ها دهیم و با برگزاری هر چه باشکوه این نماز جمعه به آن‌ها بگوییم شما بر تسلیم، خضوع و شکست اراده‌ی ما شرط‌بندی کرده‌اید اما ما قوی‌تر از هر چه خستگی، گرسنگی و قوی تر از تمام موشک‌های دشمن هستیم، ما در برابر باران موشک‌های دشمنان ایستادیم، چگونه است که نمی‌توانیم در برابر باران کلمات و اتهامات شما ایستادگی نکنیم؟ ما در نبرد با دشمن پیروز شده‌ایم چگونه در جنگ اراده شکست بخوریم؟

سیدحسن نصر الله همچنین خطاب به ملت لبنان و دیگر ملت‌ها و حکومت‌های اسلامی گفت: آیا این یک اتفاق تصادفی است که امروز تمامی کسانی که در جنگ اسراییل با لبنان در کنار مقاومت ایستاده‌اند و از مقاومت اسلامی لبنان حمایت کرده‌اند امروز نیز در کنار ما ایستاده‌اند و در مخالفت با سیاست‌های این حکومت در حمایت ما و در کنار ما ایستادگی می‌کنند؟ آیا این یک اتفاق تصادفی است که امروز نیز تمامی کسانی که از جنگ اسراییل علیه لبنان حمایت کرده‌اند از حکومت نامشروع لبنان حمایت می‌کنند؟

من از تمام کشورهای عربی که نگران جریان‌های داخلی لبنان هستند می‌خواهم که هیچ گونه دخالتی در امور داخلی لبنان نکنند و به سود و نفع حزب یا گروهی در لبنان علیه حزب یا گروه دیگری اقدام نکنند زیرا تنها برگ برنده‌ی لبنان و تنها برگ رهاننده‌ی لبنان از بحران‌های کنونی در دست تمام لبنان است نه در دست یک حزب. کشورهای عربی باید به لبنان بیایند و بر تمام وقایع و حقایق جاری در این کشور آگاهی یابند و پس از آگاهی از تمام حقایق موجود تلاش‌های خود را برای رهایی لبنان انجام دهند. اما پیام من به حکومت فعلی لبنان، حکومت نامشروع لبنان آن است که بهتر است به حمایت غرب و در راس آن آمریکا دل نبندد زیرا آمریکا زمانی که خود برای خود نمی‌تواند کاری بکند هرگز نمی‌تواند برای این دولت نامشروع کاری انجام دهد.

جورج بوش خود نیازمند کسی است که در حال حاضر حمایتش کند و دستش را بگیرد و از عراق خارجش کند. آیا دولت سنیوره نمی‌بیند که آمریکا در عراق چه کرده است؟ این کشور میلیاردها دلار در عراق خرج می‌کند و به رقم آن که مساله‌ی عراق یک مسئله‌ی ساده نیست و تمامی کشورها برای خروج عراق از بحران میانجی‌گری می‌کنند اما سیاست‌های آمریکا نتوانسته است موفقیتی را در عراق کسب کند و این کشور را تا به امروز به چیزی جز مرگ، جنگ‌های داخلی و درگیری‌های طایفه‌یی برساند. دولت سنیوره امروز بر حمایت بوش و هم‌پیمانان بوش متکی است در حالی که آمریکا و دولت بوش خود در افغانستان و عراق غرق است.

حکومت سنیوره تا به امروز کمک و همکاری آمریکا را دریافت کرده است اما آنچه که برای ما شک‌برانگیزتر است آن است که اسراییل در حمایت، تمجید و تعریف از این دولت نامشروع بی‌پروا وارد شده است. آیا ننگی بزرگتر از این که حکومت اسراییل نشست اضطراری برای بررسی چگونگی خروج دولت سنیوره از بحران فعلی برگزار می‌کند؟ دولت اسراییل در نشست اضطراری خود جهت کمک به دولت سنیوره طرح‌های زیادی را پیشنهاد داده است، از جمله این پیشنهادات خروج از منطقه‌ی الغجر در جنوب لبنان و یا خروج سریع از مناطق شبعا یا مناطق اطراف شبعا بوده است اما این حکومت اسراییلی تا به امروز حتی این کمک کوچک را به دولت سنیوره انجام نداده است و مطمئنا حاضر نخواهد بود حتی کوچکترین کمک معنوی نیز به این دولت بکند. این همه حمایت اسراییلی و آمریکایی نسبت به دولتی در لبنان آیا شک برانگیز نیست؟

دبیرکل حزب‌الله لبنان هم‌چنین گفت: ما هم چنان بر خواسته‌ی خود جهت تشکیل حکومت وحدت ملی در لبنان اصرار می‌ورزیم زیرا معتقدیم حکومت فعلی در لبنان یک حکومت تک رو، مستبد، مزدور و وابسته است و لبنان را در برابر راه رفته قرار می‌دهد. لبنان جز با وحدت و همدلی هرگز نمی‌تواند موفق عمل کند و ما خواهان یک حکومت لبنانی هستیم که تصمیمش لبنانی باشد، رهبرانش لبنانی باشند و بازیچه‌ی دست آمریکا و دیگر کشورهای غربی نباشد. تنها چنین دولتی می‌تواند تمامیت ارضی، امنیت، ‌وحدت و ثبات لبنان را تضمین کند. ما مخالف هر گونه دخالت کشور خارجی چه دوست، چه برادر و چه دشمن هستیم.

وی همچنین گفت: حزب حاکم از ما می‌پرسد اگر روزی اکثریت را در پارلمان لبنان در دست داشتید و ما یا معارضان دیگر با شما مخالفت می‌کردیم آیا حاضر بودید که از حکومت کنار روید و به خواسته‌های معارضان گوش دهید؟ پاسخ ما به آن‌ها این است، مطمئنا این چنین است و ما حتی از تمام حقوق خود در پارلمان و حکومت چشم می‌پوشیدیم زیرا ما معتقد به روح همکاری، اتحاد وهمبستگی هستیم و معتقدیم باید حق هر معارضی در لبنان داده شود.

ما همگی خواهان مصلحت منافع ملی لبنان هستیم و این تنها چیزی است که ما بر آن به صورت کلی اجماع داریم. ما پس از آنکه تمام گفت‌وگوهای سیاسی و تلاش‌های سیاسی به بن بست رسید آخرین مرحله یعنی آمدن به خیابان‌ها را انتخاب کردیم اما به رغم آن هرگز نگفته‌ایم که درهای گفت‌وگو بسته شده است. ما هم چنان اعلام می‌داریم هنوز فرصتی برای حل این بحران وجود دارد و درهای گفت و گو برای هر گونه راهکار و راه حلی جهت حل این بحران باز است اما مطمئنا ما به رغم آن که معتقد به ادامه‌ی گفت و گوها برای حل این بحران هستیم هرگز حاضر نخواهیم شد که بر سر میز مذاکره‌ای که سرتا سر فریب و نیرنگ است، حاضر شویم. ما در خیابان‌ها همچنان باقی خواهیم ماند و هر کس می‌خواهد با ما گفت‌وگو کند، آماده‌ایم.

وی هم‌چنین با اشاره به راهکار پیشنهادی مارونی‌ها در لبنان گفت: این راهکار و راه‌حل مستحق بررسی و ارزیابی است و می‌توان آن را برای حل بحران لبنان مد نظر گرفت. تمامی راهکارها همچنان برای حل بحران فعلی لبنان وجود دارد اما من امروز به نام تمامی کسانی که مدت چند روز است در خیابان‌ها تحصن کرده‌اند اعلام می‌دارم تا زمانی که به هدف خود و تحقق این هدف یعنی تشکیل حکومت وحدت ملی در لبنان دست نیافته‌ایم همچنان در خیابان‌ها باقی خواهیم ماند.

وی هم‌چنین خطاب به متحصنین گفت: برادران و خواهران عزیز باید هم چنان به تحصن مسالمت‌آمیز و متمدن خود تا زمانی که هدف خود را محقق نکرده‌اید، ادامه بدهید و امروز به دشمن و قاتلان خود فریاد زنید، امروز اگر صدها نفر چون احمد محمود را بکشید ما را نمی‌توانید وارد درگیری مسلحانه کنید و من امروز به نام این شهید بزرگوار به تمامی اعضای این حکومت نامشروع و تمامی شبه نظامیان وابسته این حکومت می‌گویم ما با جنگ داخلی مخالفیم و هرگز به اختلافات مذهبی و طوایفی جهت ورود به این جنگ تن در نخواهیم داد.

ما مخالف هرگونه درگیری در خیابان هستیم و به همین مناسبت لازم است به تمامی ملت لبنان و تمامی ملت‌های منطقه بگویم هر کسی که بخواهد لبنان را به سمت و سوی جنگ‌های داخلی سوق دهد باید بداند تنها معارضان لبنانی از این جنگ‌های داخلی ضرر و زیان نخواهند دید بلکه تمامی ما از این جنگ داخلی ضرر و زیان خواهیم دید و همه لبنان در واقع از این جنگ متضرر خواهد شد.

سیدحسن نصرالله با انتقاد از اظهارات برخی از رهبران عربی نسبت به وقوع جنگ در لبنان، فلسطین و عراق گفت: من نسبت به این اظهارات بسیار متاسفم زیرا این جنگ‌ها نه تنها به سود لبنان، فلسطین و عراق نیست بلکه به سود هیچ یک از کشورها و ملت‌های منطقه نمی‌باشد و تنها کسانی که از این جنگ‌ها نفع می‌برند اسراییل و آمریکا هستند.

سید حسن نصرالله با هشدار شدید‌الحنی به احزاب وابسته به حزب حاکم در لبنان گفت: شما همان کسانی هستید که در زمانی نه چندان دور تجمع مردمی جنوب لبنان را هدف قرار دادید و منجر به کشته شدن ده تن در این تجمع و زخمی شدن 50 نفر دیگر شدید. امروز نیز می‌خواهید این سیاست را در برابر ما اتخاذ کنید اما ما با اراده و اصرار خود در برابر سلاح شما ایستادگی خواهیم کرد. شما را شکست خواهیم داد و با خون خود بر شمشیرهایتان پیروز خواهیم شد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین با انتقاد از عملکرد برخی از رهبران مذهبی در لبنان گفت: متاسفانه این شخصیت‌های مذهبی در نطق‌های مذهبی خود به برخی از مردم می‌گویند حزب‌الله لبنان بیش از 30 هزار موشک به سوی خانه‌هایتان نشانه رفته است و می‌خواهد جنگ مذهبی، طایفه‌یی و داخلی را در لبنان برانگیزد، من به شما می‌گویم آیا کسی در لبنان است که حزب‌الله لبنان خانه‌اش را ویران کرده باشد؟ اگر چنین است بیاید و حق خود را از ما مطالبه کند اما شما که بذر فتنه را در مردم می‌کارید چه جان‌ها و چه خانه‌ها را که در لبنان به نام این فتنه‌ها ویران نکرده‌اید. حزب‌الله لبنان هیچ کس را تهدید نمی‌کند به خصوص مردم بیروت باید بدانند تمام این اظهارات شایعه‌ پراکنی‌ای بیش نیست زیرا تمامی مردم لبنان از بیروت تا جنوبی‌ترین منطقه آن برای حزب‌الله لبنان یکی هستند و خون هر لبنانی به عنوان خط سرخ مقاومت اسلامی و حزب‌الله لبنان است و ناموس، جان و مال هر لبنانی ناموس و جان و مال ما به شمار می‌رود.

اگر حزب حاکم بخواهد این خط قرمز را بشکند ما همچنان با جان از این خط قرمز محافظت خواهیم کرد و از آن تجاوز نخواهیم کرد.

سید حسن نصرالله همچنین با تاکید بر این مطلب که لبنان امروز نماد یک ملت متحد را در اختیار دارد، گفت: ارتش لبنان امروز ثابت کرد که یک ارتش ملی است و تمامی احزاب سیاسی لبنان باید از هر گونه سوء استفاده از این ارتش پرهیز کنند زیرا زمانی که ارتش ضعیف و متزلزل می‌شود و یا فرو پاشیده می‌شود این لبنان است که به خطر می‌افتد، ضعیف می‌شود و در مرحله فروپاشی قرار می‌گیرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان هم‌چنین با انتقاد از برخی شخصیت‌های حزب حاکم گفت: ‌برخی از این افراد زمانی که بر میز گفت و گو اصرار به خلع سلاح حزب‌الله داشتند و سلاح حزب‌الله را به عنوان یک خطر جدی برای لبنان تلقی می‌کردند خود در حال توزیع و تقسیم سلاح در مناطق مختلف لبنان هستند و دموکراسی معارضان را تحمل نمی‌کنند و سینه آن‌ها از این دموکراسی به تنگ آمده است و سلاح را برای مقابله با این دموکراسی انتخاب کرده‌اند. آیا این دموکراسی است که ادعایش را می‌کنند؟

دبیرکل حزب‌الله لبنان هم‌چنین با هشدار نسبت به فتنه‌ی مذهبی در لبنان گفت: آنچه که امروز خطرناکتر از هر چیز در لبنان است موضوع فتنه‌گری‌های مذهبی در این کشور است، حزب حاکم باید دست از فتنه‌گری و تحریک طایفی در لبنان بردارد و موضوع اختلافات شیعه و سنی را کنار بگذارد. زمانی که ما در خیابان‌ها تحصن کرده‌ایم اعلام داشتند این تحصن، تحصن شیعیان است و پس از آن اعلام کردند این تحصن برای مقابله با سنی‌هاست و بار دیگر اعلام کردند این تظاهرات، تظاهرات حزب‌الله و هم پیمانان آن است. حزب حاکم می‌خواهد با مطرح ساختن این موضوع‌های متفاوت، دیگر گروه‌های معارض در لبنان را نادیده بگیرد و به حاشیه بکشد و به حمدالله روزهای اخیر پرده از بسیاری از واقعیت‌های موجود را کنار زد و نشان داد که متحصنین و تظاهرکنندگان از تمام طوایف و احزاب لبنانی هستند که خواهان سرنگونی این حکومت نامشروع و تشکیل حکومت وحدت ملی در لبنان می‌باشند.

وی با اظهار به این مطلب که هر گونه تحریک و فتنه‌ی مذهبی بازی کردن با آتش است، گفت: از تمامی کشورهای عربی و اسلامی می‌خواهم که یک کمیته‌ی تحقیق بی‌طرف تشکیل دهند و به لبنان اعزام کنند تا درباره‌ی این موضوع مهم تحقیقاتی را انجام دهند تا مشخص شود چه کسی دست به تحریک مذهبی و فتنه‌های مذهبی می‌زند زیرا من معتقدم هر کسی که این کار را بکند خائن است، هر کسی که هزاران بیانیه برای کشتن افراد از آن طایفه یا از این طایفه صادر کند خائن است.

اگر این کمیته‌ی بی‌طرف تشکیل شد در آن زمان است که مشخص خواهد شد حزب‌الله به چه میزانی نسبت به مسایل مذهبی و فتنه‌های طوایفی حساس است. ما قضایای مهم، مقدس و شریفی را دنبال می‌کنیم و خواهان کرسی و منصب قدرت نیستیم و حتی اگر دولت حکومت وحدت ملی در لبنان تشکیل شود حزب‌الله لبنان تمامی مناصب و کرسی‌های خود را در این حکومت به دیگر احزاب معارض خواهد بخشید و خود هیچ منصبی را برای خود نگه نخواهد داشت. ما برای لبنان قدم برداشته‌ایم و جان و خونمان را در این راه گذاشته‌ایم و هیچ چشم داشتی به منصب و پست و قدرت نداریم و خطاب به تمام مردم لبنان و ملت‌های منطقه می‌گوییم آیا شما راضی هستید که ما در برابر حکومتی که هر روز تعهد و تسلیم خود را به جورج بوش و المرت اعلام می‌کند، ساکت بمانیم؟

آیا شما راضی هستید که حکومتی را حمایت کنیم که تمام خط مشی و سیاست خود را از کاندولیزا رایس و سفیر آمریکا در لبنان می‌گیرد؟ ما خواهان حکومت دست نشانده از سوی هیچ گروه یا کشوری نیستیم، حکومت سنیوره تلاش می‌کند که معارضان لبنان را به گونه‌ای نشان دهد که این معارضان بیشتر هدف سرنگونی یک حکومت سنی را دارند اما من می‌گویم این حکومت یک حکومت سنی نیست. این حکومت حکومت سفیر آمریکا در لبنان است. اگر این حکومت یک حکومت سنی بود من جزو اولین کسانی بودم که اطاعت، تسلیم و دنباله‌روی خود را از این حکومت اعلام می‌داشتم. بهتر است این حکومت از بازی‌های مذهبی و فتنه‌انگیزی‌های مذهبی و طوائفی خود دست بردارد و راهکارهای مناسبی را برای حل بحران فعلی لبنان انتخاب کند.

سیدحسن نصرالله با اشاره به سیاست‌های حزب حاکم مبنی بر متهم ساختن معارضان اظهار داشت: بهتر است که حزب حاکم از این بازی‌های خود دست بردارد. این حزب اگر می‌خواهد ما را در پرونده‌ی فلسطین متهم کند نمی‌تواند زیرا پرونده‌ی ما در زمینه‌ی فلسطین بسیار درخشان‌تر از آن است که این حزب بتواند در این زمینه اتهامی را به ما وارد سازد. اگر در زمینه‌ی عراق می‌خواهد ما را متهم سازد همه می‌دانند که ما از اولین مخالفان این جنگ نامشروع آمریکایی علیه عراق بودیم و براساس اعتقادمان رسما با این جنگ مخالفت کردیم و اتهامات و انتقادات بسیاری از طرفداران داخلی و خارجی این جنگ را به جان خریدیم اما این حزب به خوبی می‌داند که اگر قرار است ما اتهاماتش را متذکر شویم اتهامات کاملا ملموسی خواهد بود از جمله حمایت از اشغالگری‌های آمریکا در عراق و دنباله‌روی و تایید سیاست‌های دولت بوش و المرت در اشغالگری‌های خاک سوریه، فلسطین و دیگر مناطق عربی. بهتر است این حزب مسایل را قاطی نکند و مردم را دچار شبه نکنند زیرا به نفع آنها نیست.

وی تاکید کرد: موضوع اختلاف شیعه و سنی سیاست جدید این حزب برای اختلاف فکنی میان ملت فلسطین است و باید به عزیزان سنی و شیعه بگوییم که هر کشوری از طوایف سنی و شیعه برخوردار است و هر طایفه‌یی از این مذاهب برای خود شیوه و روش متفاوتی با دیگر طوایف مشابه خود در دیگر کشورها و مناطق جهان دارد. آیا ممکن است یک شیعی بخواهد از اهل تسنن انتقاد کند و بگوید من می‌خواهم اهل تسنن را به خاطر آن که یکی از رهبران عربی سنی بوده است و توافق نامه صلح کمپ دیوید را به امضاء رسانده است مورد انتقاد قرار دهم؟ این حرف ابلهانه‌یی است. بهتر است که موضع‌گیری‌های هر شخص و هر طایفه‌ی مذهبی و غیر مذهبی را براساس موضع‌گیری‌های سیاسی‌اش نسنجیم و افراد را براساس موضع‌گیری‌های ملی‌شان ارزیابی کنیم.

سید حسن نصرالله همچنین با اشاره به بسیاری از قانون شکنی‌های دولت سنیوره در زمان جنگ اسراییل با لبنان گفت: بسیار متاسفم که اخیرا این دولت حزب‌الله را مسئول تمامی این جنگ و ویرانی‌ها و پیامدهای منفی اقتصادی این جنگ دانسته است. من پیش از این می‌خواستم در این زمینه با شما ملت عزیز صحبت کنم و از بسیاری از قانون شکنی‌های این دولت در این جنگ نامشروع سخن بگویم اما به دلیل حفظ منافع ملی لبنان سخن نگفتم و بسیاری از مسایل را پنهان کردم اما امروز که این دولت همچنان به سیاست‌های زشت خود ادامه می‌دهد می‌خواهم جزئی از این پرونده را کنار زنم و برخی از حقایق را از این جنگ برای شما مردم عزیز و برای ملت منطقه برملا سازم البته ملت عزیز و تمامی متحصنین و گروه‌های معارض بدانند حتی پس از فاش شدن این حقایق تغییری در موضع‌گیری ما انجام نمی‌گیرد و قصد ما از فاش ساختن این مسایل تنها آن است که به جهان ثابت کنیم که چقدر ما در بسیاری از زمینه‌ها اخلاقی عمل کرده‌ایم و با چه گروه‌ها و احزاب غیر اخلاقی رو به رو هستیم.اولین واقعیت ننگینی که باید از آن پرده بردارم آن است که حکومت سنیوره ما را متهم کرده است که آغازگر این جنگ بوده‌ایم و بهانه لازم برای آغاز این جنگ را به اسراییل داده‌ایم؛ پس بشنوید آن چرا که قابل تحمل نیست. این دولت نامشروع یعنی برخی از مقامات این دولت رسما از آمریکا یعنی جورج بوش و دیک چنی خواستند که این جنگ علیه لبنان و با هدف تسویه ‌حساب و از میان برداشتن کامل حزب‌الله در لبنان را آغاز کنند.

این آقایان در گفت و گوهایی که با مقامات مسئول آمریکایی داشتند این موضوع را این چنین مطرح ساختند که تمام گفت و گوها در زمینه‌ی خلع سلاح حزب‌الله لبنان به بن‌بست رسیده است و تمام راه‌کارهای داخلی برای متقاعد ساختن این حزب جهت کنارگذاشتن سلاح و پیوستن به جریان‌های سیاسی به در بسته خورده است و به دلیل آنکه ارتش لبنان یک ارتش ملی است به هیچ وجه تن به آن نمی‌دهد که مستقیما با حزب‌الله لبنان و مسئله‌ی سلاح مقابله کند.

باید آمریکا با همکاری المرت جنگی را علیه لبنان به خصوص در مناطق جنوبی آغاز کند و به صورت کامل حزب‌الله را از میان بردارد تا بدین صورت مقاومتی در لبنان وجود نداشته باشد. دولت آمریکا نیز این درخواست برخی از مقامات مسئول این دولت را پذیرفتند زیرا می‌خواستند از نتیجه‌ی این جنگ در انتخابات کنگره‌ی آمریکا استفاده کنند و با عنوان ساختن این مطلب که یکی از بزرگترین گروه‌های تروریستی جهان به نام حزب‌الله را نیز از میان برده‌اند، در انتخابات کنگره‌ی آمریکا امتیاز مثبتی برای جمهوری‌خواهان کسب کنند. ملت عزیز باید بدانند این جنگ آن چنان سازمان یافته بود که حتی یک زندان بزرگ در منطقه‌ی شمال فلسطین اشغالی جهت پذیرش از ده‌ها هزار زندانی که قرار بود در این جنگ به اسارت گرفته شوند، ساخته شد. من امروز نام این افراد را برای شما و دیگر روزنامه‌نگاران خارجی از جمله روزنامه‌نگاران آمریکایی که از من خواسته‌اند، فاش نمی‌سازم. من به خوبی این افراد را می‌شناسم و خود به خوبی بر این حقیقت واقفم و روزی فرا خواهد رسید که نام‌هایشان را نیز برای جهان فاش خواهم ساخت.

سید حسن نصرالله گفت: زمانی که ما دو سرباز اسراییلی را به اسارت گرفته‌ایم از حق مسلم خود در زمینه‌ی آزادسازی سرزمین‌های به اشغال رفته‌ی خود توسط اسراییل و نیز آزادسازی اسیران خود استفاده کرده‌ایم اما دولت فعلی لبنان از آمریکا خواست که با استفاده از این بهانه جنگی را که درباره‌ی آن صحبت کرده‌اند و سازماندهی‌های لازم را انجام داده‌اند، آغاز کنند. کسی که مسئول این جنگ و تمامی ویرانی‌ها و پیامدهای منفی آن برای لبنان است همان کسی است که از آمریکا و اسراییل خواست که با استفاده از بهانه‌ی به اسارت گرفتن دو اسیر اسراییلی این جنگ را آغاز کند.

سید حسن نصرالله با اشاره به برخی از اظهارات جان بولتون، نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل اظهار داشت: در آن زمان که فرانسه و آمریکا پیش‌نویس ناعادلانه‌ای را برای حل بحران اسراییل و لبنان به شورای امنیت پیشنهاد داده بودند و بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای عربی نیز با آن مخالفت کرده بودند به یک باره در برابر دوربین‌های رسانه‌های خبری ظاهر شد و گفت‌: "دولت لبنان با این پیش‌نویس به رغم مخالفت‌های برخی از افراد موافقت کرده است" اما دو روز بعد دولت لبنان اعلام کرد که این طرح باید تعدیل شود و ما با بسیاری از مفاد آن مخالفیم. واقعیت آن است که بولتون در آن زمان حقیقت را می‌گفت و دولت لبنان از همان ساعت‌های اولیه نیز موافقت خود را به اربابان فرانسوی و آمریکایی خود داده بود اما با توجه به اصرارها و مخالفت‌های بسیاری از گروه‌های داخلی لبنان این دولت به سرعت از این موضع‌گیری خود عقب‌نشینی کرد.

سید حسن نصرالله خطاب به سنیوره گفت: آقای سنیوره در آن زمانی که در بحبوحه جنگ بودیم در زمانی که صهیونیست‌ها تمام پل‌ها و راه‌های زمینی در لبنان را با هدف قطع کردن امدادرسانی‌ها به نیروهای مقاومت اسلامی هدف قرار داده بودند، شما رسما به ارتش لبنان دستور دادید که از رسیدن هر گونه سلاح و امدادرسانی به جنوب لبنان جلوگیری کند و من امروز رسما خواهان تشکیل یک کمیته‌ی بی‌طرف برای اثبات تمامی این وقایع هستم. در آن زمان ما طرف‌هایی را برای میانجی‌گری به بیروت اعزام کردیم و با سنیوره دیدارهایی را انجام دادند و از وی خواستند که از این دستور خود به ارتش لبنان عقب‌نشینی کند.

شما ملت عزیز، شما کشورهای عربی، آیا قبول می‌کنید در زمانی که حزب‌الله لبنان برای حمایت تمامیت ارضی لبنان زیر باران توپ و گلوله با اسراییلی‌ها می‌جنگید، آقای سنیوره با دشمن همراهی کرد و تمامی امدادرسانی‌ها به نیروهای مقاومت اسلامی را قطع ‌کرد؟ من می‌دانم فردا رییس این حکومت نامشروع بار دیگر در برابر دوربین‌های رسانه‌های خارجی ظاهر خواهد شد و خواهد گفت، تمامی این اتهامات آقای نصرالله کذب است اما من برای تمامی این اتهامات شاهدان عینی دارم کسانی که هنوز زنده‌اند و می‌توانند بر تمامی این حقایق شهادت دهند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: لبنانی‌های عزیز و ملت‌های شریف منطقه همه می‌دانید که ما به دولت مالیات می‌دهیم تا دولت بتواند به واسطه‌ی این مالیات‌ها تجهیزات لازم جهت دفاع از امنیت ما لبنانی‌ها را تامین کند. در زمان جنگ این سازمان‌های امنیتی دولتی موظف بوده‌اند که از مقاومت اسلامی لبنان و از ملت شریف لبنان در برابر هجوم مزدوران داخلی و جاسوسان داخلی حمایت کنند اما متاسفانه یکی از دیگر از حقایقی که باید برای شما آشکار کنم آن است که یکی از سازمان‌های امنیتی رسمی دولت فعلی لبنان در زمان جنگ تمام نیروهای خود را موظف ساخته بود که اماکن و جایگاه‌های استقرار فرماندهی حزب‌الله لبنان از جمله اماکنی که من در آن به سر می‌بردم را شناسایی کند و محل آن را به فرمانده ارتش اسراییل مخابره کند.

 اگر من نسبت به منافع ملی لبنان و حفظ وحدت ملی لبنان و تمامیت ارضی لبنان حساس نبودم در همان 14 آگوست به جای آن که خواستار تشکیل حکومت وحدت ملی در لبنان شوم از خیانت این افراد سخن می‌گفتم و خواستار تشکیل دادگاهی جهت محاکمه‌ی تک تک این خیانتکاران به مملکت می‌شدم. ما فرزندان این ملت هستیم و براساس فرهنگ تسامح و محبت بزرگ شده‌ایم و من امروز به رغم آن که این حقایق کوچک از جنگ را برای شما افشاء کردم اما همه‌ی این افراد را می‌بخشم و به آن‌ها می‌گویم اگر من خطایی کردم برای محاسبه آماده‌ام.

سیدحسن نصرالله اظهار داشت: اخیرا یک گروه سنی اصولگرا برای ترور من برنامه‌ریزی کرده بود و این ترور ناموفق ماند و سازمان امنیتی لبنان این گروه اصول‌گرای سنی را شناسایی کرد و تا به امروز تحقیقات ناقص مانده است و این افراد در زندان‌های دولت لبنان به سرمی‌برند. امروز من می‌خواهم بسیار بخشنده شوم و از دادگاه قضایی لبنان بخواهم این افراد را آزاد کند و بگذارد به خانه‌هایشان در لبنان بازگردند زیرا من از حق خود نسبت به این افراد نیز می‌گذرم.

دبیر کل حزب‌الله لبنان همچنین در ادامه گفت: سخن من با حزب حاکم است به آن‌ها می‌گویم‌ ماهرگز تسلیم نخواهیم شد و هرگز فریاد تسلیم و خستگی را از ما نخواهید شنید اما بهتر است به جای آن که منتظر تسلیم و خضوع ما بنشینید بیایید تا دیر نشده است حکومت وحدت ملی در لبنان را تشکیل دهیم زیرا از دست دادن زمان به سود شما نیست. بهتر است بار دیگر برای تشکیل یک حکومت ملی در لبنان دور هم جمع شویم و تا فرصت را از دست نداده‌اید به این اقدام دست زنید زیرا همچنان فرصت برای گفت و گو وجود دارد. ما نگفتیم که می‌خواهیم حکومت فعلی در لبنان را سرنگون کنیم بلکه گفتیم می‌خواهیم حکومت وحدت ملی در لبنان تشکیل دهیم اما اگر این حکومت بخواهد همچنان سرسختانه با خواسته‌های معارضان مخالفت کند و به سیاست‌های فعلی خود ادامه دهد ما به فکر راهکارهای دیگری خواهیم بود و پس از مدتی دیگر اعلام خواهیم کرد که هدفمان سرنگونی دولت است و به جای سخن از حکومت وحدت ملی موضوع حکومت انتقالی و برگزاری انتخابات زودهنگام را خواهیم گفت.

حزب حاکم به خوبی می‌داند که در انتخابات سابق چه اتفاقی افتاد واین حزب به واسطه‌ی ائتلاف با دیگر احزاب لبنانی توانست اکثریت را در پارلمان به دست آورد اما در انتخابات ‌آینده‌ی لبنان این اتفاق دیگر رخ نخواهد داد و ما بار دیگر فریب آن‌ها را نخواهیم خورد و مطمئنا در این انتخابات اکثریت از آن معارضان خواهد شد.

سید حسن نصرالله با هشدار به دولت سنیوره گفت: پس از سرنگونی حکومت فعلی و تشکیل حکومت انتقالی ریاست این حکومت را به یک فرد سنی شریف با اهداف ملی گرایانه خواهیم داد و لبنان را براساس مشارکت، دموکراسی و همکاری اداره خواهیم کرد.

سید حسن نصرالله در ادامه مجددا بر دعوت مردم جهت شرکت گسترده در نماز جمعه‌ی امروز که به امامت یکی از شخصیت‌های اسلام گرای اهل سنت که در سابق یکی از افراد برجسته‌ی اخوان‌المسلمین بوده است، برگزار می‌شود، تاکید کرد.

وی همچنین از مردم خواست روز یکشنبه نیز تجمع گسترده‌ ای را از ساعت 3 بعدازظهر در میدان‌های اصلی و خیابان‌های اصلی لبنان برگزار کنند و بدین ترتیب با برگزاری این تجمع گسترده تمامی اهداف و تلاش‌های دشمنان لبنان جهت فتنه‌انگیزی میان معارضان را نقش بر آب کنند. 

سیدحسن‌نصرالله در پایان گفت: باید صدای خود را از تمامی مناطق فقیرنشین، متوسط و ثروتمند لبنان بلند کنیم و به حزب حاکم بگوییم هرگز تسلیم نخواهیم شد و همچنان برای تحقق اهداف خود یعنی تشکیل حکومت وحدت ملی در لبنان در خیابان‌ها خواهیم ماند و به تحسن خود ادامه خواهیم داد. ما سرانجام به رغم تمامی هزینه‌ها پیروز خواهیم شد و حزب حاکم همچنان به جنگ خود، علیه ما ادامه خواهد داد و ما نیز در صحنه‌ی جنگ برای حمایت از لبنان و تمامیت ارضی آن حضور خواهیم داشت و مقاومت خواهیم کرد. لبنان هرگز به صحنه‌ای برای جنگ‌های داخلی و درگیری مذهبی بین سنی و شیعه تبدیل نخواهد شد.

کد خبر 10431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز