جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت بزرگ تولیدکننده مواد غذایی کرافت اعلام کرد در پاسخ به درخواست مصرف‌کنندگان نگران سلامت‌شان، میزان نمک فراورده‌هایش را که در آمریکا به فروش می‌رسد،‌ در طول دو سال آینده به طور میانگین 10 درصد کاهش خواهد داد

به گزازش آسوشیتدپرس این تغییرات در کرافت،‌ که بزرگترین تولیدکننده مواد غذایی در آمریکاست، بر بیش از 1000 فراورده غذایی تاثیر خواهد گذاشت و بیش از 5 میلیون تن نمک در این دوره دوساله از این محصولات حذف خواهد شد.

کرافت و سایر تولیدکنندگان مواد غذایی در سال‌های اخیر از میزان نمک فراورده‌های‌شان کاسته‌اند. از جمله کرافت در سه فراورده‌اش میزان نمک را از 10 تا 20 درصد کاهش داده است."

 رئیس بخش سلامت و رفاه در شرکت غذایی کرافت،‌ روندا جانسون، گفت:‌ "ما میزان نمک را به این خطر کاهش می‌دهیم که این اقدام برای مصرف‌‌کنندگان ما خوب است،‌ و اگر به درستی انجام شود، به نفع کسب و کار ما هم هست. شمار فزاینده‌ای از مصرف‌کنندگان در مورد میزان دریافت نمک یا سدیم‌شان نگران هستند،‌و ما می‌خواهیم به آنها کمک کنیم تا اهداف‌شان را به مرحله عمل درآورند."

کارشناسان بهداشتی عموما اتفاق نظر دارند که آمریکاییان بیش از حد نمک می‌خورند و اکثریت عمده این نمک از غذاهای فراوری‌شده کارخانه‌ای حاصل می‌شود. این مصرف زیاد نمک خطرناک است، زیرا با فشار خون بالا مرتبط است که ممکن است به سکته مغزی،بیماری کلیوی، بیماری قلبی یا نارسایی قلبی بینجامد.

بسیاری از رهبران بهداشتی  تولیدکنندگان مواد غذایی را فراخوانده‌اند تا با تغییر ترکیب این فروارده‌ها میزان نمک آنها را کاهش دهند.

دستورالعمل‌های غذایی سازمان غذا و داروی آمریکا معمولا میزان دریافت نمک را در بزرگسالان سالم به یک قاشق چایخوری یا 2300 میلی‌گرم سدیم در روز محدود می‌کنند.

افرادی که بیشترین حساسیت را به دریافت نمک دارند، یعنی سیاه‌پوستان آمریکایی، افراد دچار فشار خون بالا و سایرین- باید این میزان را به 1500 میلی‌گرم سدیم کاهش دهند.

شرکت کرافت همچنین اعلام کرد ترکیب برخی از اقلام دیگرش برای بازارهای بین‌المللی را نیز تغییر خواهد داد،‌از جمله فراورده‌های پنیری‌اش در انگلیس. اما عمده کسب و کار این شرکت در آمریکای شمالی است.

 در میان سایر شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی که به دنبال کاهش نمک یا سدیم محصولات‌شان هستند،می‌شود به شرکت CongAra  اشاره کرد. این شرکت در اکتبر گذشته اعلام کرد در پنج سال آینده 20 درصد از سدیم فراورده‌هایش را خواهد کاست.

شرکت سوپ کمپل هم در بیش از 100 فروارده‌‌های غذایی‌اش در طول چهار سال گذشته میزان نمک را بین 25 تا 45 درصد کاهش داده است. شرکت کمپل همچنین در ماه دسامبر گذشته اعلام کرد که میزان سدیم را در پاستای کنسروشده SpaghettiOs تا 35 درصد کاهش خواهد داد.

کد خبر 103716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز