همشهری آنلاین: دانشمندان هلندی می‌گویند خوردن غذاهایی مانند کرفس و جودوسر که حاوی یک فلاوونوئید طبیعی به نام آپیجنین هستند، ممکن است از سرطان خون پیشگیری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران در دانگشاه گرونیگن در هلند می‌گویند آزمایش‌ها نشان داده‌اند که آپیجنین- یک ماده معمول در میوه‌ها و سبزی‌ها- می‌توواند ایجاد دو نوع سلول‌ها در سرطان خون به تاخیر بیندازد و از میزان بقای آنها بکاهد.

 به گفته‌ها آنها این یافته‌ها نویدبخش این است که بتوان از آپیجنین برای پیشگیری از سرطان خون استفاده کرد.

اما آنها هشدار می‌دهند که بررسی آنها همچنین نشان دد که این ترکیب دارای خواص ایجاد مقاومت در برابر شیمی‌درمانی است، بنابراین در افرادی که از قبل تشخیص سرطان خون در آنها داده شده است،‌ممکن است با درمان استاندارد شیمی‌درمانی تداخل کند.

 به گفته این پژوهشگران آپیجنین  ممکن است یک عامل پیشگیری‌کننده مفید برای سرطان خون باشد، اما نباید آن در افراد مبتلا به بیماری مستقر هم‌زمان با شیمی‌درمانی به کار برد، زیرا ممکن است با اثرات مثبت این درمان تداخل کند.

نتایح این بررسی در ژورنال علمی Cell Death and Disease منتشر شده است.

فلاوونوئیدها ترکیباتی با خواص آنتی‌اکسیدان هستند که سلول‌ها را از آسیب حاصل از مولکول‌های اکسیژن (رادیکال‌های آزاد ناشی از واکنش‌های شیمیایی در سلول‌ها) حفاظت می‌کنند.

بررسی‌های قبلی نشان داده بود که آپیجنین که در کرفس، جو دوسر، سس گوجه فرنگی و سایر غذاهای گیاهی وجود دارد، ممکن است در محافظت از سرطان تخمدان هم مفید باشد.

کد خبر 100478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز