همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی از پیشنهاد جدیدی از سوی آمریکا، روسیه و فرانسه به ایران در دو، سه روز گذشته خبر داد.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:  پیشنهاد مشترکی از سوی سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه تحت نظارت آژانس در دو، سه روز گذشته پس از آن که ایران اقدام به غنی‌سازی تا سقف 20 درصد کرد، ارائه شده است.

وی از بیان محتوای این پیشنهاد خودداری کرد و گفت: این پیشنهاد درحال بررسی است.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ایران هم‌چنان آماده تبادل سوخت بدون شرط و شروط است.

صالحی هم‌چنین در پاسخ به این سوال  مبنی بر این که برخی خبرگزاری‌های غربی از انجام تزریق گاز یک روز قبل از تزریق گاز به طور رسمی در سایت نطنز بر اساس سند محرمانه‌ آژانس خبر داده‌اند، با تکذیب این اخبار خاطرنشان کرد: بهتر است این رسانه‌ها به دنبال اخبار و مسائل محرمانه نگردند چرا که بازرسان آژانس در زمان تزریق گاز در سایت نطنز حضور داشتند و گزارش خود را به آژانس ارائه کرده‌اند.

او گفت: بهتر است این خبرگزاری‌ها منتظر گزارش رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بمانند.

رئیس سازمان انرژی اتمی هم‌چنین با اعلام این که اولین محصول اورانیوم با غنای 20 درصد تولید شده است، خاطرنشان کرد: زنجیره 164 تایی سانتریفیوژها که برای این منظور به کار گرفته شده است به خوبی کار می‌کنند و بدون هیچ مشکلی امر تولید اورانیوم با غنای 20 درصد به طور مستمر ادامه دارد.

صالحی ادامه داد: مصرف ماهانه راکتور تهران یک‌ونیم کیلوگرم است و ما به اندازه همان یک کیلو و نیم صفحه سوخت در اصفهان تولید می‌کنیم.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر روند کار نظارت دارد خاطرنشان کرد: ما به تعهدات‌مان با آژانس‌ پایبندیم اما نسبت به دریافت و تامین حقوق‌مان مسر هستیم و ازحقوقمان دست بر نمی‌داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: تا چند ماه دیگر در آینده‌ای نه چندان دور بحث انتقال سوخت با غنای 20 درصد را به اصفهان خواهیم داشت و نیز بحث تبدیل آن به صفحه سوخت را خواهیم داشت. 

صالحی گفت: این که قبلا گفته‌ایم تا سقف 5 درصد غنی‌سازی می‌کنیم به خاطر این است که فعالیت اصلی غنی‌سازی ما برای تامین نیروگاه بوشهر است و ما داوطلبانه فعالیت خود را درحد پنج درصد اعلام کردیم، اما ما تا سقف 100 درصد هم حق غنی‌سازی داریم؛ نه تنها ما بلکه هر عضو آژانس انرژی اتمی که توانایی انجام فرایند غنی‌سازی را داشته باشد می‌تواند تا 100 درصد غنی کند اما ما براساس تعهداتمان عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما بارها اعلام کرده‌ایم تامین سوخت از خارج، اولویت ماست، اما متاسفانه آن‌ها فکر کردند که ایران قادر به تولید سوخت با غنای 20 درصد نیست و به تازگی گفتند که ایران قادر به تولید صفحه سوخت نیست؛ اما ملت ایران برای چندمین بار ادعاهای دروغین غرب برایشان مکشوف شد و ادعای صادق مسولان ایران هم برایشان روشن شد. ما قبلا هم گفته بودیم توانایی بالقوه تولید سوخت با غنای 20 درصد را داریم و الان هم این فرایند تحت نظر بازرسان انجام می‌شود و آن‌ها که باور ندارند بعدا می‌توانند از گزارش آژانس آن را دریافت کنند.

صالحی گفت: مقدمات کار برای تبدیل اورانیوم با غنای 20 درصد به صفحه سوخت هم انجام شده است و این پروسه هم در زمان خودش شروع می‌شود. تلاش می‌کنیم به گونه‌ای عمل کنیم که هیچ گاه راکتور تهران خاموش نشود.

کد خبر 101595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز