چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش از موافقت ایران با پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره خروج اورانیوم کم غنی به کشورهای سوم برای استفاده در نیروگاه اتمی استقبال می‌کند

به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، "سرگئی لاوروف" طی کنفرانسی مطبوعاتی گفت: از آمادگی ایران برای بازگشت به توافق‌های قبلی استقبال می‌کنیم.

بنا بر این گزارش، رسانه‌های غربی امروز (چهارشنبه 14 بهمن) به نقل از شبکه تلویزیونی دولتی ایران گزارش دادند که به گفته محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری این کشور تهران مشکلی با خروج اورانیوم کم غنای خود به خارج از کشور ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست 21 اکتبر در وین که با حضور ایران، فرانسه، روسیه و آمریکا برگزار شد، بسته پیشنهادی را ارائه داد که بر اساس آن نحوه ارائه سوخت هسته‌ای برای راکتور تحقیقاتی تهران در نظر گرفته شده است.

در پیش‌نویس توافق‌نامه آمده است که ماده اولیه برای عرضه سوخت به ایران 1.2 تن اورانیوم با غنای پایین باشد که در مرکز غنی سازی نطنز به دست آمده است. این اورانیوم در روسیه به‌طور تکمیلی غنی می‌شود و سپس در فرانسه میله‌های سوختی آماده می‌شوند.

در این راستا تهران برای خرید اورانیوم غنی‌شده از سایر کشورها اعلام آمادگی کرده و همچنین مقام‌های این کشور تاکید کردند که می‌توانند تنها با ارسال بخشی از ذخایر اورانیومی خود به خارج از کشور موافقت کنند و اعلام کردند که اگر مذاکرات درباره عرضه بی‌نتیجه پایان یابد، غنی‌سازی مستقلانه را آغاز خواهند کرد.

بعد از آن، مدیر کل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهادی ارائه کرد که بر اساس آن اورانیوم با غنای پایین برای حفظ و ارتقای خلوص به کشور ثالثی از جمله ترکیه که ایران روابط خوبی با آن دارد، انتقال می‌یابد. این پیشنهاد بعد از آن مطرح شد که مقام‌های ایرانی پیشنهاد گروه 1+5 برای انتقال اورانیوم به روسیه را رد کردند.

18 ماه نوامبر  وزیر خارجه ایران اعلام کرد که تهران تمایل چندانی ندارد که اورانیوم خود را برای تحویل سوخت به خارج از کشور منتقل کند. وی تاکید کرد که ایران زمانی این معامله را بررسی می‌کند که اورانیوم را با سوخت آماده در خاک خود تعویض کند.

پیش از این محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده بود که کشورش تصمیم دارد به‌زودی تولید اورانیوم با غنای 20درصد را آغاز کند. به گفته وی، این مسئله خبری در زمینه پیشرفت‌های علمی است. تهران اوائل ماه ژانویه به کشورهای غربی هشدار داد که تا اواخر این ماه فرصت دارند به پیشنهادهای اخیر تهران درباره تبادل اورانیوم کم غنا با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران موافقت کنند در غیر این‌صورت تهران تولید مستقل سوخت لازم را برای این رآکتور آغاز خواهد کرد.

کد خبر 100937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز