همشهری آنلاین: یک مقام‌ ارشد روس گفت که کشورش از اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران حمایت نکرده و به قرارداد تحویل سامانه‌های دفع هوایی S-300 به این کشور پایبند است.

به گزارش ایلنا"سرگئی ریابکف"، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: اعمال تحریم‌های سنگین (علیه ایران) از دیدگاه مسکو غیرقابل قبول است. تحریم‌ها باید در راستای تقویت رژیم منع اشاعه باشند.

وی که با خبرگزاری "اینترفکس" گفت‌وگو می‌کرد، افزود: از چنین موضعی حمایت نمی‌کنیم.

ریابکف تاکید کرد که کشورش از ممنوعیت صدور فرآورده‌های نفتی به ایران حمایت نمی‌کند.

این مقام روس همچنین گفت که چنانچه کشور‌های عضو گروه 1+5 انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان داده و برای توافق درباره محل معاوضه اورانیوم اعلام آمادگی کنند، این مسئله به راحتی حل و فصل می‌شود.

وی تاکید کرد که کشورش همچنان به تحویل سیستم دفاعی S-300 به ایران متعهد است.
ریابکف در این‌باره گفت: ما برای تحویل این سیستم‌ها با ایران قرارداد امضا کرده‌ایم و به این توافق‌نامه احترام می‌گذاریم.

این مقام روس تاکید کرد که تاخیر در ارسال پدافندهای هوایی S-300 به ایران دلایل فنی داشته است.

قرارداد عرضه سیستم‌های S-300 به ایران ماه دسامبر سال 2005 میلادی امضا شده بود اما به‌طور رسمی از اجرایی شدن این قرارداد گزارشی منتشر نشده است.

مقام‌های روس تاکید می‌کنند که عرضه سیستم‌های رهگیری موشکی به ایران جنبه‌ای کاملا دفاعی داشته و با هیچ‌کدام از قوانین بین‌المللی تناقضی ندارد.

سامانه دفاع هوایی S-300 ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن است.

این سیستم قادر به نابود کردن اهداف بالستیک بوده و از قابلیت وارد کردن ضربه به اهداف زمینی نیز برخوردار است. جدیدترین مدل سیستم S-300 می‌تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.

پیش از این روسیه مجموعه‌های ضدهوایی موشکی تور-ام1 را با برد شلیک 12 کیلومتر و ارتفاع پرواز موشک 6 کیلومتر به ایران عرضه کرده بود.

کد خبر 102085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز