سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: تا پایان دهه فجر 3هزار و ‌٨٥٠ پروژه با ‌١٦ هزار و ‌٣٠٠ کلاس درس با زیربنای ٢ میلیون و 600 هزار متر‌مربع در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: هم‌اکنون 6هزار و ‌٣٢٨ پروژه نیمه‌تمام با ‌٢٨ هزار و ‌٢٨٨ کلاس درس و زیربنای 6 میلیون و 200هزار میلیون متر‌مربع در کشور در دست اجراست.

مرتضی رئیسی با اشاره به ساخت سالن‌های چندمنظوره در مدارس ابتدایی 5 کلاسه  به بالا و در مدارس راهنمایی 3‌کلاسه به بالا گفت: طی 4 سال گذشته ‌١٨ استخر ساخته شده و ساخت ‌٢٨ استخر دیگر نیز در دست اجراست.

به گفته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش، استانداردهای آموزشی در ساخت‌و‌ساز مدارس افزایش یافته است و به‌طور متوسط هر کلاس درس، ‌١٥٠‌مترمربع زیربنا دارد و فضای مدارسی که در حال ساخت است نیز استاندارد است که شامل نمازخانه، سالن چندمنظوره، کتابخانه و آزمایشگاه می‌شود.

نگهداری مدارس، متولی ندارد

رئیسی در باره هزینه نگهداری مدارس نیز گفت: بین 7 تا 8 درصد از اعتبارات استانی صرف نگهداری و تعمیر مدارس می‌شود که به‌نظر من کافی نیست و باید افزایش یابد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به‌وجود50 میلیون متر مربع فضای آموزشی در کشور تصریح کرد: یکی از خلأهای کنونی آموزش و پرورش، نبود متولی برای نگهداری از فضاهای آموزشی است و نبود متولی هزینه‌های زیادی را به آموزش و پرورش تحمیل می‌کند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عمر مفید ساختمان‌های مدارس 50 سال تعریف شده، اعلام کرد: سازمان نوسازی مدارس متولی ساخت مدرسه است و پس از تحویل پروژه‌های آموزشی وظیفه‌ای در قبال آنها ندارد و دستگاه بهره‌بردار مسئول نگهداری است.

به گفته وی، نیازی به ایجاد مرکز و استخدام افراد جدید نیست بلکه می‌توان با اختصاص بودجه‌ای جداگانه این مشکل را رفع کرد و با شرکت‌های خصوصی که توانایی انجام این امور را دارند، قرارداد بست  به‌صورت دوره 6 ماهه یا یکساله ساختمان آموزشی و تجهیزات آنها را بررسی کنند تا آسیب جدی به مدارس وارد‌ نشود.

26 هزار مدرسه، نیازمند مقاوم‌سازی

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: روند بهسازی لرزه‌ای مدارس تا اجرای کامل قانون بهسازی لرزه‌ای مدارس ادامه خواهد داشت.رئیسی گفت: تاکنون مطالعات بهسازی 5 هزار و 275 کلاس درس انجام شده و 300 مدرسه با انجام این مطالعات، بهسازی لرزه‌ای شده‌اند.

وی با بیان اینکه 26 هزار مدرسه در قالب 126هزار کلاس درس و براساس شناسنامه مدارس و مطالعات انجام شده، نیازمند مقاوم‌سازی هستند، تصریح کرد: روند بهسازی لرزه‌ای مدارس تا اجرای کامل قانون بهسازی لرزه‌ای مدارس ادامه خواهد داشت.

کد خبر 100344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز