گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ زیر ساخت‌های تولید علم جز در دستگاه آموزش و پرورش در جای دیگری شکل نمی‌گیرد و برای پیشرفت همه‌جانبه کشور هیچ راهی جز قوی‌تر کردن زیر ساخت‌های علمی وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش در آیین نمادین نواخته شدن زنگ شوراهای آموزش و پرورش تأکید کرد: زیر ساخت‌های علم را باید در آموزش و پرورش بنا کنیم و اگر در کشوری والدین به این نتیجه برسند که سرمایه‌گذاری روی فرزندان و تحصیل آنها ارزشمندتر از هر چیز دیگری است، آن کشور پیشرفت می‌کند. یقینا این سرمایه‌گذاری در آینده به تولید علم و ثروت برای کشور مبدل می‌شود.

به گفته حمید‌رضا حاجی‌بابایی، در گذشته درصورتی که کشوری دارای منابع مالی و نیروهای انسانی فراوان بود، ثروتمند و سرمایه‌دار محسوب می‌شد ولی براساس معیارهای جدید کشورهایی که دارای منابع غنی مانند نفت و طلا و نیروی انسانی فراوان باشند در شمار کشورهای ثروتمند محسوب نمی‌شوند.

به گفته وی، امروز کشوری قدرتمند است که منابع غنی، نیروی انسانی فراوان، فکور و متخصص با زیر ساخت‌های تولید علم داشته باشد، پیشرفت برخی از کشورها در نتیجه تولید علم در آن کشورهاست.

وی اظهار کرد: امروز در دنیا کشوری که دارای سلاح‌های جنگی باشد قدرتمند نیست بلکه کشورهایی که جایگاه محکم علمی داشته باشند قدرتمند محسوب می‌شوند.

حاجی‌بابایی بر این باور است که طی 3 دهه گذشته قدم‌های خوبی برای تغییر نگاه والدین به تعلیم و تربیت فرزندان‌شان بر‌داشته شده است و تا حد زیادی نیز در این کار موفق شده‌ایم، ولی مسیری طولانی را باید طی کنیم. اگر در این مسیر بر سرعت‌مان اضافه نکنیم با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

درآمد 600 دلاری هر بشکه نفت

وزیر آموزش و پرورش در باره تأثیر علم بر درآمد کشورهای پیشرفته اظهار کرد: ما در بهترین شرایط هر بشکه نفت را 140 دلار فروختیم، ولی کشورهای پیشرفته و دارای علوم و تکنولوژی نوین، از هر بشکه نفت 600 دلار درآمد داشتند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: لابه‌لای همه اندیشه‌های سیاستمداران دنیا این است که نمی‌خواهند جوانان ما به‌عنوان شهروند درجه یک محسوب شوند.

جهان بپذیرد که ایرانیان شهروند درجه یک هستند

حاجی‌بابایی در ادامه گفت: جوانان ایرانی استعداد و توان رقابت با جوانان سایر کشورها را دارند و اگر جهانیان بپذیرند که ایرانیان شهروند درجه یک هستند، ما مشکلی با هیچ کشوری نخواهیم داشت.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: پیش از انقلاب، هیچ کشوری برای ایران در سطح بین‌المللی، جایگاه بالایی را درنظر نمی‌گرفت ولی امروز میدان برای همه انسان‌ها باز و شرایط نیز آماده است.

دانش‌آموزان ایرانی استعداد و توانمندی‌های بالایی دارند، المپیادها و مسابقات ملی و بین‌المللی این موضوع را ثابت می‌کند که ما توانسته‌ایم راهی که دیگران در یک یا  2قرن رفته‌اند در  2دهه طی کنیم. 

وی گفت: امروز به همت جوانان توانسته‌ایم جزو 8 کشور اول دنیا از لحاظ علمی باشیم اما آنها به‌دلیل حسادت و کینه‌توزی و برای اینکه رقیب جدیدی وارد گود نشود همه امکانات خود را برای کنار زدن کشور ما به‌کار گرفته‌اند.

حاجی‌بابایی در باره نقش شوراهای مدارس اظهار کرد: شوراها باید محل پیوند مسئولان با مردم و مدرسه با محله و جامعه باشند به شکلی که همه فعالیت‌های فرهنگی در مدرسه دنبال شود.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، مسئولیت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان به‌عهده همه است و مدرسه، خانواده و جامعه همگی باید برای تحقق اهداف بلند آموزش و پرورش تلاش کنند. سیاست آموزش و پرورش این است که مدرسه، کانون پیوند و محبت بین محله، اولیا، مربیان و معتمدان محلی باشد به‌گونه‌ای که همه امور فرهنگی در مدرسه متمرکز شود.

کد خبر 99856

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز