گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: طی 4 سال آینده با مشارکت آموزش و پرورش، استانداری‌ها و خیرین، 20 هزار نمازخانه و 4 هزار سالن ورزشی در مدارس کشور ساخته می‌شود.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در این باره به همشهری گفت: برای تکمیل فرایند تعلیم و تربیت نیاز به سالن‌های ورزشی چند منظوره و نمازخانه است. به همین دلیل 20 هزار نمازخانه در مدارس ساخته می‌شود که از این تعداد 8 هزار نمازخانه در دل پروژه‌ها و 12 هزار نمازخانه نیز به‌طور مستقل خواهد بود.

مرتضی رئیسی اظهار کرد: ساخت نمازخانه در مدارس با در نظر گرفتن جمعیت دانش‌آموزی، محرومیت استان از امکانات، تراکم دانش‌آموزی در شهرها و روستاها با اولویت مدارس دخترانه است. همچنین در طراحی و ساخت تمامی پروژه‌های آتی، نمازخانه و سالن ورزشی چند منظوره گنجانده می‌شود.

ساخت 4 هزار سالن ورزشی

وزیر آموزش و پرورش یکی دیگر از اولویت‌های کاری خود را در همایش خیرین مدرسه‌ساز کشور، تجهیز مدارس به امکانات ورزشی اعلام کرد و گفت: پس از تدوین برنامه‌های لازم و هماهنگی با سازمان تربیت بدنی جزئیات این طرح اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس نیز با تاکید بر تامین نیازهای تربیت بدنی و پرورشی دانش‌آموزان دختر اعلام کرد: ساخت سالن‌های چندمنظوره از مهم‌ترین نیازهای مدارس محسوب می‌شود.

رئیسی اظهار کرد: برای تامین نیاز دانش‌آموزان به فضای ورزشی، 4 هزار سالن ورزشی طی 4 سال ساخته می‌شود. اکنون بیش از 7 هزار پروژه با زیر بنای 7 میلیون متر‌مربع در کشور در دست اجراست.

وی اعلام کرد: اکنون 727 سالن ورزشی با زیربنای 410 هزار متر مربع در دست ساخت است که بیشترین پروژه مربوط به استان خوزستان است. این پروژه‌ها سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، تهیه زمین را عمده‌‌ترین مشکل ساخت سالن ورزشی و نمازخانه در مدارس شهرهای بزرگ دانست و گفت: برای رفع این مشکل مطالعاتی برای ساخت سالن ورزشی در ارتفاع در 2 استان در حال انجام است. همچنین در مدارس مناطقی که امکان ورزش در محوطه روباز وجود دارد سعی در توسعه امکانات ورزشی است.

براساس اعلام معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش، 360 میلیارد تومان برای ساخت 12 هزار مدرسه نیاز است. برای ساخت 2 هزار سالن ورزشی مستقل نیز به 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که نیمی از آن را استانداری‌ها و نیمی دیگر را آموزش و پرورش تامین خواهد کرد.

وی در تعریف فضای مناسب ورزشی اظهار کرد: از نظر ما ساخت سالن ورزشی در مدارس دخترانه برای تامین نیازهای دانش‌آموزان در زمینه ورزشی و پرورشی بوده که براساس قوانین مربوط اگر تعداد کلاس‌های مدرسه از حد خاصی بالاتر و تعداد دانش‌آموزان نیز بیشتر باشد، نوسازی با توجه به سن و جنسیت دانش‌آموزان ملزم به ساخت سالن چند منظوره است.

کد خبر 99346

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز