همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: اتوبوس‌های دو طبقه برقی چینی در راه هستند.

 

اتوبوس‌های جدید قرار است در آینده نزدیک جای اتوبوس های سنتی را بگیرند. وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس معمولا بزرگ و کند هستند. در صورت استفاده از این اتوبوس‌ها یا باید یک مسیر ویژه برای آنها طراحی شود یا اینکه ماشین‌های جمع شده پشت سر آنها باید صبر و حوصله بسیار داشته باشند.

برای حل این مشکل و نیز کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوای شهرها طرح جالبی از سوی شرکت "سازنده تجهیزات آینده هوشی" در شهر "شین زین" چین ارائه و بکار گرفته شده است.

بر اساس گفته کارشناسان و طراحان؛ با اجرای طرح جدید، بار ترافیکی و آلودگی هوای شهر های شلوغ به مقدار زیاد کاسته خواهد شد.

این طرح جدید، "اتوبوس محاط" یا همان اتوبوس های برقی دو طبقه، بسیار عریض و بلند هستند. عرض این اتوبوس ها حدود 6 متر است و گنجایش بیش از 1200 مسافر را دارند.

بلندی این اتوبوس ها به حدی است که از طبقه زیرین آنها، سایر ماشین های سواری به راحتی می توانند رفت و آمد کنند.
رفت و آمد مسافرین این اتوبوس ها نیز از طبقه ی دوم این وسیله نقلیه، توسط پل ها و ایستگاه های که برای این کار در نظر گرفته شده است، انجام می شود.

این اتوبوس‌ها بیشتر شبیه قطار است و برای حرکت از برق شهری توسط پنل هایی که بر روی سقف آن کار گذاشته شده است، استفاده می کنند.

شرکت هوشی سرعت متوسط این اتوبوس را 40 کیلومتر در ساعت اعلام کرده است و معتقد است که با شروع فعالیت آنها در سطح شهر، بار ترافیکی حدود 25 تا 30 درصد در خیابانهای اصلی، کاهش خواهد یافت.

آقای سونگ طراح این اتوبوس برقی می گوید: "هر یک از این اتوبوس ها می تواند به جای 40 اتوبوس معمولی و سنتی کار کند.

اتوبوس های معمولی، حدود 860 تن سوخت برای تردد و جابجایی مسافرین نیاز دارند و در این راستا حدود 2640 کربن حاصل از این سوخت را در هوا منتشر می کنند.

بنابراین، ما با حذف 40 اتوبوس سنتی از سطح شهر از طرفی حدود 860 تن سوخت برای آینده ذخیره خواهیم کرد و از طرف دیگر، هوای تمیز و خیابان هایی کم ترافیک خواهیم داشت."

با وجود این اتوبوس ها، ماشین های سواری می توانند بدون در نظر گرفتن آنها به راحتی از زیر آن رفت و آمد کنند. نیازی هم به انتظار در پشت آنها برای تخلیه ی مسافرین یا حرکت کندشان نیست.

همچنین، طراحی این اتوبوس ها به گونه ی است که می توانند با ارسال علائم هشدار دهنده و چراغ های احتیاط با سایر ماشین ها، ارتباط برقرار کنند.

علائمی مانند؛ هشدار و احتیاط ، با دیواره داخلی اتوبوس برخورد نکنید یا اینکه احتیاط، ارتفاع ماشین شما مناسب گذر از زیر این اتوبوس نیست و موارد دیگر.

مردم چین به طرح آزمایشی این وسیله نقلیه که در پکن و چند شهر بزرگ دیگر اجرا شده است، علاقه بسیار نشان داده‌اند.


http://www.nytimes.com

 

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز