همشهری آنلاین: این اتوبوس با پیمودن مسافت پنج کیلومتری در سازمان تحقیقات هوا فضای هند مورد آزمایش قرار گرفت.

هند نخستین اتوبوس هیدروژنی ساخت این کشور را آزمایش کرد

دهلی نو - هند نخستین اتوبوس هیدروژنی ساخت این کشور را که در آن از موتور الکترو-شیمیایی بهره گیری شد آزمایش کرد.

به گزارش ایرنا، این اتوبوس که با همکاری سازمان تحقیقات فضایی هند ایسرو و شرکت خودرو سازی تاتا موتور در این کشور تولید شده از گاز هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می‌کند و گاز هیدروژن در باطری‌های فشار بالا بر روی سقف اتوبوس ذخیره می‌شود.

وی گانا گاندی طراح این پروژه گفت: موتور الکترو- شیمیایی این اتوبوس تحت فرایند معکوس الکترولیز عمل می‌کند.

گاز هیدروژن فشرده در سیلندرهای واقع بر روی سقف اتوبوس با رسیدن به سلول‌ها سوختی به جریان مستقیم تبدیل می‌شود و سپس نیروی به دست آمده با تبدیل به جریانی دیگر برای به حرکت در آوردن موتور الکتریکی استفاده می‌شود.

این اصولا یک عملیات الکتریکی با استفاده از سوخت هیدروژن است و از آنجا که محصول فرعی این فرایند آب است، بنابر این هیچگونه آلودگی وجود ندارد.

منابع وابسته به سازمان ایسرو در بنگلور اعلام کردند: هند با بهره‌برداری از سوخت هیدروژن می‌تواند، گام بزرگی در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی بردارد.

استفاده از هیدروژن مایع در وسایل نقلیه حمل‌ونقل عمومی می‌تواند در تولید ناخالص کشور و واردات نفت خام نیز تاثیر زیادی بگذارد.

گام بعدی، آزمایش روزانه این اتوبوس با پیمودن مسافت‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتری است.

شرکت تاتا موتورز نیز اقدامات لازم جهت استفاده این اتوبوس در جاده را به عمل خواهد آورد و ایمنی استفاده از سوخت هیدروژن نگرانی اصلی این پروژه است.

چالش پیش رو، در دسترس نبودن هیدروژن بر خلاف اکسیژن و نیتروژن است و راه ساده برای تولید هیدروژن، تقسیم آب به هیدروژن و اکسیژن است.

همچنین از صنایعی که محصول فرعی آنها هیدروژن است برای تامین سوخت استفاده خواهد شد.

توسعه این تکنولوژی به آلودگی ناشی از خودروها پایان خواهد داد.

گفتنی است شرکت تاتا موتورز و سازمان تحقیقات فضایی هند از سال ۲۰۰۶ با آغاز یک پروژه مشترک به دنبال تولید اتوبوس هیدروژنی بودند.

سازمان تحقیقات فضایی هند در سه دهه گذشته به توانایی‌های بالایی در تولید، ذخیره و استفاده از گاز و هیدروژن مایع دست یافته است. 

کد خبر 225308
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز