مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: الون ماسک کارافرین مشهور و بنیان‌گذار شرکت‌های مشهوری از قبیل تسلا موتورز، Paypal و SpaceX قصد دارد صنعت حمل و نقل جهان را با تحولی بزرگ مواجه سازد.

براساس گزارش CNN، این کارآفرین بزرگ آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن قطار‌های مغناطیسی داخل تونل‌های باد مسافران را در عرض 45 دقیقه از لس‌آنجلس به نیویورک می‌برند. سفر از لس‌آنجلس تا پکن نیز با کمک این قطارها دو ساعت به طول خواهد انجامید.

ماسک در حقیقت در تلاش است تا طرحی که از دهه 1900 مطرح بوده‌است را تکمیل کند،‌اما مشارکت وی در این پروژه به اندازه مشارکت‌هایش در تسلا و SpaceX نخواهد بود.

مهندسی این تکنولوژی که Hyperloop نام دارد مشابه سیستم تونل بادی است اما از ساختاری پیچیده‌تر برخوردار است. براساس این طرح تونلی بزرگ که رد آن شرایط خلا‌ء حاکم است بر سطح زمین یا آب قرار گرفته و می‌تواند به سیستم شناوری مغناطیسی نیز مجهز باشد، به این شکل اصطکاک،‌ مقاومت در برابر باد و احتمال برخورد از بین رفته و سرعت به حداکثر خود خواهد رسید.

تونل باد

ماسک در کنفرانس D11 این تکنولوژی را تقاطعی میان یک کنکورد، پرتاب‌کننده‌های مغناطیسی (Railgun) و میز هاکی فضایی معرفی کرد! تکنولوژی که می‌تواند به عنوان پنجمین پایه سیستم حمل و نقل عمومی، پس از خودروها، هواپیما، قطار و کشتی، مورد استفاده قرار گیرد و از آنجایی که کم مصرف است و انرژی خود را از نور خورشید تامین می‌کند، می‌تواند نسبت به مصرفش انرژی بیشتری تولید کند.

ماسک علاقه خود به این پروژه را زمانی آشکار کرد که نسبت به پروژه ریل‌های پرسرعت کالیفرنیا توجه نشان داد و دریافت که این سیستم با هزینه‌ای 70 میلیارد دلاری، کند‌ترین سیستم ریلی در جهان است. از این رو راه‌حلی بهتر به نام Hyperloop را معرفی کرد،‌ تکنولوژی که توسط شرکتی به نام ET3 و با مشارکت ماسک درحال تکمیل است.

تونل باد

این شرکت درحال کار بروی لوله‌های حمل و نقل خلاء است که آن را به سفر فضایی بروی زمین توصیف می‌کند. در این سیستم از دو لوله استفاده می‌شود که هریک در یکی از مسیرهای رفت و برگشت قرار دارد و درون آنها کپسول‌هایی 400 پاوندی با گنجایش 6 نفر افراد را در خود حمل کرده و انرژی خود را از موتورهای برقی خطی تامین می‌کنند. سفر با این سیستم در میان شهر‌های یک کشور با سرعت 595 کیلومتر بر ساعت و در میان کشورهای جهان با سرعت بیش از 6 هزار کیلومتر بر ساعت انجام خواهد شد!

این شرکت مدعی است که با شرکایی چینی همکاری دارد و تاکنون 100 مجوز برای این تکنولوژی دریافت کرده‌است،‌اما هنوز ارتباط میان بنیان‌گذار تسلا موتورز و شرکت ET3 به صورت رسمی مشخص نشده‌است.

کد خبر 226684
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز