گروه شهری: تهران برای۲۰۰میلیون سفر شهری در مهر ماه، ناوگان حمل‌ونقل عمومی خود را آماده می‌کند.

حمل و نقل

ناوگان مترو و اتوبوسرانی به‌عنوان 2پایه جابه‌جایی‌ها در پایتخت در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند با ارتقای ظرفیت‌های کمی و کیفی، خود را برای فصل بازگشایی مدارس آماده کنند.

قطارهای مترو هرروز توانایی جابه‌جایی 3میلیون نفر و اتوبوس‌های تندرو و عادی ظرفیت جابه‌جایی4.5میلیون نفر را در تهران دارند که برای مهرماه سال‌جاری، همه پتانسیل خود را به‌کار گرفته‌اند. بدین‌ترتیب پیش‌بینی می‌شود در مهرماه امسال حدود 70میلیون سفر با مترو صورت بگیرد. همچنین با آغاز مهرماه و بازگشایی مدارس شاهد افزایش ترددها در شهر خواهیم بود که پیش‌بینی می‌شود تعداد سفرهای مترو نیز حدود 25درصد افزایش یابد. در

مهرماه سال 90متروی تهران 50میلیون سفر را تحت پوشش قرار داد و در مهرماه سال 91نیز 59میلیون سفر با مترو صورت گرفت، که پیش‌بینی می‌شود در مهرماه سال‌جاری تعداد سفرهای مترو به 70میلیون سفر افزایش یابد. در بخش اتوبوسرانی نیز با افزایش خطوط بی‌آر تی بزرگراه امام علی(ع) در خط 9، ظرفیت جابه‌جایی‌ها به روزانه 4.5میلیون نفر خواهد رسید.

1.2میلیون دانش‌آموز، یک میلیون دانشجو و نیز حدود 200هزار کادر آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها و در مجموع حدود2.5میلیون مسافر جدید از اول مهر به جابه‌جایی‌های روزانه پایتخت اضافه می‌شوند. به این ترتیب از اول مهر شاهد 25تا 30درصد افزایش در جابه‌جایی‌های روزانه تهران در قالب سفرهای آموزشی خواهیم بود که در مسیر رفت وبرگشت، 5میلیون به سفرهای درون شهری می‌افزایند. چنین افزایشی در حجم جابه‌جایی‌ها چنانچه با برنامه‌ریزی قبلی و تدارک مناسب همراه نباشد می‌تواند به تهدید جدی در جریان ترافیک تبدیل شود.

علی محمد قلی‌ها مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در این‌باره تصریح کرد: متروی تهران توانسته جایگاه و سهم قابل توجهی از سفرهای پایتخت را تحت پوشش خود قرار دهد و خوشبختانه هرچه خطوط مترو گسترده‌تر و ناوگان افزایش می‌یابد استقبال شهروندان از مترو نیز بیشتر و بیشتر می‌شود.براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تعداد سفرهای مترو در مهرماه حدود 25درصد افزایش خواهد یافت که با بهره‌برداری از 12کیلومتر نیمه‌جنوبی خط 3مترو بازهم بر این تعداد افزوده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از نیمه جنوبی خط3، در همان ابتدا حداقل 300هزار سفر به تعداد سفرهای متروی تهران افزوده شود.

همچنین 16قطار فوق‌العاده برای اول مهر در آماده‌باش خواهند بود و با افزایش 15تا 20درصدی میزان سفرهای روزانه در مهرماه به بیش از 3میلیون سفر افزایش خواهد یافت. به گفته مسئولان مترو، چنانچه قطارهای فعلی پاسخگوی جابه‌جایی‌ها نباشند برای هر خط 2یا 3قطار فوق‌العاده اعزام خواهند کرد. مدت زمان حرکت قطارها تغییر نخواهد کرد و با ورود قطارهای فوق العاده تعداد این قطارها از 85به 100قطار افزایش خواهد یافت.

بدین‌ترتیب همزمان با آغاز مهرماه، متروی تهران با تمام ظرفیت و توان به شهروندان خدمات رسانی خواهد کرد، چنانچه در هر خط 2قطار و در مجموع 10قطار به مجموع ناوگان مترو افزوده می‌شود تا بتواند در ساعات اوج ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی یعنی از ساعت6:30 صبح تا 10صبح و از ساعت 3تا 7بعد از ظهر نسبت به اعزام قطارهای کمکی و فوق العاده اقدام می‌شود. براین اساس سرفاصله حرکت قطارها در ساعات اوج ترافیک کاهش خواهد یافت و افزایش ظرفیت مترو در تمام خطوط انجام می‌شود. همچنین ورود 20رام قطار یک‌طبقه و 2رام قطار دوطبقه به شبکه متروی تهران در ابتدای مهر‌ماه می‌تواند کمیت سفرهای مترو محور را ارتقا دهد.

خط 9اتوبوسرانی تندرو نیز به مناسبت آغاز سال تحصیلی در مسیر 37کیلومتری بزرگراه ارتش، بزرگراه امام علی تا دولت‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد و ورود 140دستگاه اتوبوس دوکابین جدید برای به کار‌گیری در این خط افزایش خیره‌کننده‌ای در سفرهای مهرماه به‌وجود خواهد آورد. بدین‌ترتیب با افزایش ظرفیت حمل‌ونقل عمومی پایتخت، 70میلیون سفر با مترو و 130میلیون سفر در مهر‌ماه به وسیله مترو و اتوبوسرانی ممکن خواهد شد که این رقم در مجموع حدود 200میلیون سفر برای‌ماه نخست پاییز برآورد می‌شود.
مهرماه؛ نقطه اوج تلفات حوادث رانندگی خودروهای شخصی

افزایش ظرفیت‌ها در حمل‌ونقل عمومی درحالی است که به‌طور میانگین در سال گذشته هر‌ماه 82نفر بر اثر حوادث رانندگی وسایل شخصی در تهران کشته شدند که فروردین و آبان شاهد کمترین و مهر شاهد بیشترین تعداد تلفات بوده‌اند. به گفته قائم‌مقام معاونت حمل و نقل وترافیک شهرداری تهران در سال گذشته در هر منطقه تهران 45نفر بر اثر حوادث رانندگی کشته شدند که تعداد کشته‌های مناطق 20و 4بیش از دو برابر سایر مناطق بوده و پس از این دو منطقه پرتلفات، منطقه 15بیشترین کشته را داشته است. علیرضا سلیمانی افزود:

در مقابل، مناطق 9و 10کمترین کشته‌ را داشته‌اند و پس از این دو منطقه نسبتاً کم تلفات، منطقه یک کمترین کشته را داشته است. از مجموع 982کشته حوادث رانندگی تهران در سال گذشته، 527نفر را عابران پیاده تشکیل می‌دهند و ‌299نفر از کشته‌شدگان نیز رانندگان وسایل نقلیه شخصی و راکبان موتورسیکلت و 156نفر سرنشینان وسایل نقلیه شخصی یا ترک‌نشینان موتورسیکلت‌ها بوده‌اند.

کد خبر 231754
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز