مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان کره‌ای با استفاده از گرافن، شیوه نوینی برای افزایش استحکام فلزات ارائه کرده‌اند که امکان ساخت خودرو و هواپیماهای سبک و ابر مستحکم را فراهم می‌کند.

خودروهای سبک و ابرمستحکم در راهند

به گزارش خبرگزاری مهر، این دانش‌پژوهان با استفاده از کامپوزیتی از مس و نیکل، استحکام کششی گرافن را به بوته آزمایش قرار دادند.

این آزمایش‌ها نشان داد گرافن می‌تواند استحکام مس را 500 برابر و نیکل را 180 برابر بیش از حالت اولیه فلز افزایش دهد.

گرافن ورقه‌ای دو بعدی از اتم‌های کربن در یک پیکربندی شش ضلعی (لانه زنبوری) است که به علت داشتن خواص فوق‌العاده در رسانندگی الکتریکی و رسانندگی گرمایی، چگالی بالا و تحرک‌پذیری حامل‌های بار، رسانندگی اپتیکی و خواص مکانیکی به ماده‌ای منحصر به فرد تبدیل شده است.

محققان موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی از رسوبات بخار شیمیایی (CVD) برای رشد دادن یک لایه از گرافن بر روی شالوده ته‌نشین شده فلز استفاده کرده و سپس یک لایه فلزی دیگر را بر روی آن رشد دادند.

این لایه‌ها دوباره آن قدر تکرار شدند تا در نهایت یک ماده کامپوزیتی فلزی- گرافنی چندین لایه شکل گرفت.

پروفسور "سونگ مین هان" مجری این طرح گفت: نتایج بسیار شگفت‌انگیز بود. ماده که 0.00004 درصد از وزن آن را گرافن تشکیل می‌داد استحکام این فلزات را صدها برابر افزایش داده است.

وی افزود: بهبود در این مواد می‌تواند به تولید خودروها و هواپیماهای سبک وزنی منجر شود که قطعات ابرمستحکم دارند.

به اعتقاد پروفسور هان از این کامپوزیت فلزی- گرافنی می‌توان در پوشش‌دهی ساختار راکتورهای هسته‌ای و دیگر کاربردهای ساختاری استفاده کرد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

کد خبر 229622
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز