همشهری آنلاین: یک ماشین حفاری غول‌آسا آخرین بخش مسیرش در زیر کوه‌های آلپ را روز جمعه 15 اکتبر را پیمود و به این ترتیب طولانی‌ترین تونل جهان پس از 15 سال کار گاهی مرگبار گشوده شد.

swiss alps

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این آخرین مرحله تکمیل تونل که در طی مراسمی که حدود 200 از مقامات در 30 کیلومتری درون تونل در آن حضور داشتند و به طور زنده از تلویزیون سوئیس پخش می‌شد، مهندسان از دو طرف تونل پس از آنکه آخرین 1.5 متری تونل حفر شد، به دست زدن پرداختند.

وزیر حمل و نقل سوئیس، موریتس لونبرگر گفت: "در اینجا‌، در قلب کوه‌های آلپ سوئیس، یکی از بزرگترین طرح‌های زیست‌محیطی قاره اروپا به تحقق پیوست."

کارگران تونل به همکاران‌شان که در این طول ساخت این تونل جان خود را از دست دادند، در حالیکه نام‌های هشت نفر این قربانیان در طول این مراسم احساسی خوانده می‌شد، با یک دقیقه سکوت ادای احترام کردند.

لوزی گروبر، از شرکت ساختمانی Implenia گفت: "کارگران، متشکرم، متشکرم. ما تنها یک تونل نساخته‌ایم، ما تاریخ را نوشته‌ایم."

این تونل57 کیلومتری برای راه‌آهن سریع‌السیر، که در سال 2017 گشایش خواهد یافت، محور اصلی یک شبکه راه‌آهن جدید بین اروپای شمالی و اروپای جنوب‌‌شرقی را تشکیل خواهد داد و به برطرف کردن ازدحام ترافیکی و آلودگی در آلپ سوئیس کمک خواهد کرد.

این تونل سومین تونلی است که در منطقه برفی سن گوتارد سوئیس ساخته می‌شود،‌ اما بسیار طولانی‌تر از این دو تونل دیگر است و سه کیلومتر طولانی از تونل راه‌آهن میان دو جزیره ژاپنی است که رکورددار طولانی‌ترین تونل با دارازای 53.8 کیلومتر بود.

پیتر فوگلیستر، رئیس اداره حمل و نقل فدرال سوئیس، به روزنامه‌نگارانی که در این مراسم جمع شده‌ بودند، گفت: "اسطوره گوتارد برای برای بار سوم شکسته شد. نیاکان ما از سده‌های میانه به بعد تلاش کردند تا این کوه‌ها را قابل‌عبور کنند."

مسافران نهایتا خواهد توانست از شهر ایتالیایی میلان تا زوریخ در سوئیس را در کمتر از سه ساعت بپیمایند و بعد به سوی شمال به آلمان بروند،‌ و زمان مسافرت حدود یک ساعت کوتاه می‌شود.

اما این تونل 7 میلیارد یورویی که 9.5 متر قطر دارد،‌همچنین نتیجه نگرانی‌ها قوی عمومی زیست‌محیطی در مورد آلودگی در کوه‌های آلپ سوئیس است.

سوئیس در تلاش بوده است که حمایت همسایه‌های مردد اروپایی‌اش برای حمایت از طرح‌های گران‌قیمت راه‌آهن‌های زیرآلپ جلب کند.
اما این طرح هنگامی توانست حمایت بیشتری را جلب کند که در یک رفراندوم 1994 سوئیسی‌ها از یک اقدام بوم‌شناختی برای توقف حرکت کامیون‌های سنگین از آلپ- از جمله جریان در حال گسترش ترافیک ترانزیت کالا‌های اتحادیه اروپا- حمایت کردند.

در سال‌های اخیر، اتریش، فرانسه و ایتالیا نیز دو طرح تونل راه‌آهن از طریق بخش‌های غربی و شرقی کوه‌های آلپ را در دست اجرا داشته‌‌اند‌ که هر دوی آنها با طول‌های بیش از 50 کیلومتری در دهه 2020 گشایش خواهند یافت.

تونل‌‌‌های دوگانه گوتارد پس از تکمیل می‌تواند محل عبور 300 قطار باشند که در مورد قطارهای مسافری سرعتی بیش از 250 کیلومتر در هر ساعت خواهند داشت.

جدا از تاثیرات اقتصادی و زیست‌محیطی این تونل، مسئله مورد توجه دیگر تلاش بیش از حد 2000 کارگر تونل است.

این کارگران، که بیش از 13 میلیون متر مکعب سنگ را منفجر و سوراخ کردند، در دهکده مه‌آلود "سدرون" درست در بالای به هم رسیدن دو طرف تونل جشن گرفتند.

کد خبر 118446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز