یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

اظهارات آقای عبدالعلی صاحب‌محمدی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلویزیونی یکشنبه 22/1/89 نه‌فقط بینندگان را قانع نکرد بلکه مایه تأسف بسیاری از بینندگان ازجمله نگارنده این نامه شد.

بجاست فیلم گفت‌وگو را اگر ندیده‌اید، حتما ملاحظه کنید.  گفت‌وگوی خبرنگاران صداوسیما که در چند مقطع پخش شد، با پرسش‌ها و تذکراتی از این‌دست، از سوی مردم، همراه بود: غذای قطار مناسب نیست، قیمت بلیت گران است، سرویس‌های بهداشتی قطار کثیف است، در واگن‌های درجه3 نظافت رعایت نمی‌شود. تأخیرها زیاد است و تهیه بلیت برای آنهایی که آشنا ندارند مدت‌ها طول می‌کشد درحالی که در  اطراف  راه‌آهن می‌توانید بلیت را به‌راحتی از واسطه‌ها خریداری کنید! و...

آقای صاحب محمدی در پاسخ به اظهارات و پرسش‌های مردم، به حاشیه رفت و از مشارکت بخش خصوصی سخن به‌میان آورد. توضیحات ایشان برای بینندگان جالب نبود.

مصاحبه‌کننده هم که با ظرافت پرسش‌های خو د را دنبال می‌کرد قانع نشد و نتوانست جواب درستی دریافت کند! از سوی دیگر مدیرعامل راه‌آهن ایران پس از این گفت‌وگو می‌توانست به‌سرعت به‌نسبت نیاز، 20نفر کمتر یا بیشتر از کارکنان راه‌آهن را انتخاب کند، خود شخصا آنها را هدایت و توجیه کند که به‌صورت ناشناس و به‌عنوان مسافر در مسیرهای مختلف با قطار سفر کنند، نوع رفتار کارکنان قطارها، نوع غذا و نظافت سرویس‌های بهداشتی را از نزدیک ببینند، با مسافران گفت‌وگو کنند، حاصل مشاهدات خود را گزارش کنند، گزارش‌ها را جدی بگیرند و هر 3ماه کار رؤسای قطارهای کشور را ارزیابی کنند، نمره بدهند، عملکرد خوب را پاداش بدهند و عملکرد ضعیف را با تذکر هدایت کنند، اگر رئیس قطاری مجددا کم‌کاری کرد تغییرش دهند. با این شکل می‌توان به وضع قطارها سروسامان داد، قبول دارید تا انگیزه نباشد کار به‌سامان نمی‌رسد؟

برای جلب رضایت مردم باید در قیمت بلیت تجدید‌نظر شود، بلیت درجه یک با بلیت درجه3 باید خیلی تفاوت داشته باشد. درباره بازار سیاه بلیت‌، دلال‌ها را شناسایی کنند، ریشه را بخشکانند، متخلف یا متخلفین را به دست عدالت بسپارند. این اقدامات را نباید به توسعه شبکه ریلی کشور ارتباط داد، احداث شبکه ریلی یک مقوله جداگانه است. سرویس‌دهی، نوع غذا، بازار سیاه بلیت، کثیفی سرویس‌های بهداشتی و تأخیر قطارها مقوله‌ای دیگر است که این دو را با هم نباید قاطی کرد. اگر این موارد جدی گرفته شود، می‌توان به رفع کاستی‌های فاحش و جلب رضایت مسافران امیدوار بود.

سید احمد قمی- رشت
* اصل نامه به‌عنوان دکتر بهبهانی وزیر راه و ترابری نوشته شده و رونوشت آن برای «سخنگاه»‌ ارسال شده است.

کد خبر 105898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز