همشهری آنلاین: رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت بعد از 80 سال هنوز 9 هزار کیلومتر راه آهن داریم و نیازمند 25 هزار کیلومتر راه آهن هستیم.

به گزارش ایسنا، سردار محمد رویانیان در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی گفتدر سیاست‌های بلند مدت در بخش برون شهری تصمیمات بزرگی اتخاذ شده است که شبکه ریلی دو برابر شود و سالی دو هزار کیلومتر یعنی ظرف 5 سال 10 هزار کیلومتر ریل بسازیم و حداقل ظرفیت ناوگان بار مسافر ریلی باید چهار برابر شود که باعث صرفه‌جویی های عظیمی در سوخت و هزینه‌ها می شود و حمل و نقل کشور پایدار خواهد شد.

وی افزود:: خط قطار سریع السیر تهران - مشهد، دو خطه کردن، برقی کردن، توسعه شبکه بزرگراه‌ها و ایجاد شرکت‌های حمل و نقل روستایی در دستورکار قرار دارد. 


 رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت:در وضعیتی قرار داریم که اگر روند فعلی ادامه پیدا کند چه بسا محتاج به واردات نفت شویم.

وی با اشاره به  قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، با بیان این که مصرف بی‌رویه در کشور را به یک فرهنگ تبدیل کرده‌ایم، ادامه داد: به سبب حمایت یارانه‌ای، مصرف بی‌رویه و مدیریت ضعیف بر مصرف هفت حامل انرژی، محتاج تر و وابسته‌تر خواهیم شد و این سرمایه‌ای است که دارد از دست می‌رود.

وی از تولید 95 میلیون لیتر گازوئیل در سال خبر داد و گفت: از سال آینده می توانیم در بخش گازوئیل خودکفا باشیم.

سردار رویانیان هزینه تولید هر لیتر گازوییل را معادل 500 تومان ذکر کرد و اظهار داشت: فقط هزینه حمل و گازوئیل از محل پالایشگاه تا پمپ بنزین لیتری 50 تومان است.

وی افزود: حدود 245 هزاردستگاه کامیون در کشور مسوولیت جابه‌جایی 500 میلیون تن بار را بر عهده دارند که 100 هزار دستگاه بین 50 تا 70 لیتر گازوئیل در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کنند و متاسفانه بار، نصف ظرفیت کامیون است.

سردار رویانیان ادامه داد: از این تعداد 100 هزار دستگاه کامیون فرسوده است یعنی در هر هزار کیلومتر 700 لیتر گازوئیل مصرف دارند این یعنی سامانه حمل و جابجایی بار در کشور و مدیریت بار بسیار ضعیف است و باید نمره پایینی به مدیریت ناوگان بار در کشور بدهیم.

وی با اشاره به این که پیمایش هر کامیون در ایران 50 هزار کیلومتر است، گفت: پیمایش هر کامیون در اروپا 300 هزار کیلومتر است و در کشور ما 50 درصد پیمایش کامیون‌ها بدون بار است و فقط مصرف می‌کنند.

سردار رویانیان هزینه سوخت سالیانه خودروها در حوزه حمل و نقل را 30 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بیش از 30 هزار میلیارد تومان هزینه تصادف و ترافیک و آلودگی زیست‌محیطی می‌شود و ما چنین وضعیت و خسارتی را در حوزه حمل و نقل می‌دهیم.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور از وجود 100 هزار دستگاه تاکسی در شهر تهران خبر داد و گفت: تنها 40 هزار دستگاه تاکسی در اختیار تاکسیرانی قرار دارد و 60 هزار دستگاه دیگر زیر نظر تاکسیرانی نیستند و سیستمی برای کنترل آنها نیست.

رویانیان با بیان این که در مشهد تقریبا از تاکسیمتر استفاده می‌شود ولی در تهران استفاده‌ای از تاکسیمتر نمی‌شود، تصریح کرد: قانون استفاده از تاکسیمتر به 37 سال پیش ‌بر می‌گردد تا براساس پیمایش، پول از مردم گرفته شود اما نتوانسته‌ایم این قانون را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به این که در مدیریت حمل و نقل کشور از سال های بسیار طولانی تاکنون سرمایه‌گذاری نشده است، اذعان کرد: به عنوان نمونه در سال 1352 تعداد پمپ بنزین در شهر تهران 107 بوده است که این تعداد در سال 1386 به 105 رسید بعد از 32 سال با رشد 10 برابری ماشین‌ها چرا باید از تعداد پمپ بنزین به عنوان یکی از نقاط مهم جذب ماشین وترافیک کاسته شود؟

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور اظهار کرد: سرمایه گذار به دلیل پایین بودن در‌آمد پمپ بنزین وجایگاه CNG علاقه‌ای به این بخش ندارد و مشکل قیمت حامل‌های انرژی است.

وی اساسی‌ترین مشکلات مدیریتی را ناشی از قیمت پایین انرژی در کشور دانست و گفت: مساله هدفمند کردن یارانه‌ها یک جراحی عظیم اقتصادی و یک نیاز حیاتی در کشور است.

رویانیان افزود: با هدفمندسازی یارانه‌ها تولید اصلاح می شود، کشاورزی رونق می گیرد و مدیریت وبهره وری در حوزه حمل و نقل سامان و ارتقا می یابد و ما به انقلاب بزرگ مدیریتی در عرصه‌های مختلف می رسیم.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با اشاره به این که اولین بسته‌ای که در کارگروه تحول اقتصادی تصویب شد بسته‌ی حمل و نقل بود، خاطرنشان کرد: در چهار بخش عمده، یارانه در نظر گرفته شده است که به ترتیب میزان یارانه پرداختی، 42 درصد حمل و نقل، حدود 16 تا 17 درصد صنعت، حدود 8 درصد کشاورزی و مابقی مصارف تجاری و خانگی یارانه انرژی است.

سردار رویانیان ادامه داد: به ترتیب نسبت یارانه به مصرف کننده، حمل و نقل 27 درصد مصرف کننده، صنعت 20 درصد،‌کشاورزی 5/3 درصد مصرف کننده دارد.

وی افزود: 9 بسته سیاستی در اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه مقرر شده است که چهاربسته محوری و اصلی عبارتند از بسته حمل و نقل، بسته صنعت، بسته کشاورزی و بسته بازرگانی و نظام توزیع و نظارت بر کالا در کشور است.

سردار رویانیان با اشاره به این که دوسناریو اولیه برای قیمت بنزین، گازوییل و CNG در نظر داریم که هر دو مورد تایید قرار گرفته‌اند، گفت: درکارگروه تحول اقتصادی به تفاهمی در خصوص قیمت‌های این بخش رسیده ایم که رسما توسط دولت اعلام خواهد شد ولی زمان آن معلوم نیست.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور در خصوص گمانه‌زنی‌های قیمت حامل‌های انرژی خاطرنشان کرد: هر کس اظهار نظر در این مورد می‌کند غیر واقعی است و قابل تایید نیست. سیاست دولت این است که بسیار شفاف و به صورت گسترده، فراگیر و تحلیلی و مورد به مورد مسایل را به مردم بگوید و در این خصوص دو کمیته اطلاع رسانی به ریاست وزیر ارشاد و کمیته اجتماعی به ریاست وزیر کشور تشکیل شده است.

سردار رویانیان با اشاره به این که در بررسی بسته حمل و نقل تمام وسایل نقلیه درون شهری و برون شهری در نظر گرفته شده است گفت: در این بسته ذکر شده است که به کدام نوع حمل و نقل باید یارانه‌ای تعلق گیرد و حمایت شود تا حمل و نقل بار و مسافر گران نشود.

وی درخصوص اقدامات کوتاه مدت بسته حمل و نقل اظهار کرد: در اقدامات برون شهری بازرگاه الکترونیکی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و باید تمام کالاها پایانه‌ها و خروجی های کشور در سیستم قرار بگیرد تا راننده سرگردان نباشد، نظام بار در کشور به صورت الکترونیکی طراحی و کنترل شود.

وی با بیان اینکه یک میلیون و 700 هزار وانت در کشور شناسایی شده اند که روزی 15 لیتر سهمیه بنزین می‌گیرند، گفت: از این تعداد فقط 100 هزار دستگاه مسوولیت جابه‌جایی کالا را دارند و یک میلیون و 600 هزار دستگاه دیگر فقط سهمیه می‌گیرند ولی نمی‌دانیم کجا کار می‌کنند.

سردار رویانیان افزود: ساماندهی و نوسازی ناوگان، تغییر مالکیت از خصوصی به شرکتی، سازمان محوری به جای فرد محوری و توسعه و اصلاح نظام بار در دستورکار قرار دارد که با این کار مشکل بخش عمده‌ای از نظام بار کشور حل خواهد شد و پیمایش کامیون‌ها به 150 تا 200 هزار کیلومتر در سال خواهد رسید.

وی در خصوص اقدامات درون شهری گفت: تمام تاکسی‌ها باید به سیستم کنترل هوشمند مجهز شود و سامانه مدیریتی هوشمند بر روی آنها نصب شود.

سردار رویانیان در جواب به یک روزنامه خارجی که نوشته بود بزرگترین شرکت صادر کننده بنزین به ایران بنزین خود را به این کشور قطع کرده است، گفت: به سرعت می توانیم صادر کننده بنزین و گازوئیل شویم.

وی در خصوص سیاست بلند مدت در بخش درون شهری اظهار کرد: توسعه سامانه قطار شهری شهرهای تهران،‌ مشهد، تبریز و اصفهان در دستورکار است.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور فرصت‌ها را در جامعه نابرابر دانست و گفت: باید عدالت اجتماعی محقق شود وبا توسعه دولت الکترونیک و دفتر خدمات دولت در تمام روستاها عدالت را برقرار کنیم تا همه در هر جای ایران بتوانند از فرصت‌های مساوی استفاده کنند.

کد خبر 103266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز