گرگان- منیره پسرک‌لی- خبرنگار همشهری: بازسازی راه‌آهن و اجرای تعمیرات ریلی در مسیر بهشهر - گلوگاه در مازندران مسافران را تا آخر سال از سفر در این مسیر با قطار محروم کرده است.

به‌دلیل بازسازی  راه‌آهن و انجام تعمیرات ریلی در مسیر  بهشهر – گلوگاه مسافران تا عید نوروز از قطار مسافربری گرگان محروم شدند. بازسازی و تعمیرات خطوط ریلی بهشهر – گرگان به مسافت 100 کیلومتر 3 سال پیش با عقد قرارداد بین اداره کل خط و  ابنیه راه‌آهن با شرکت پیمانکاری تراورس‌ باید آغاز می‌شد،

اما به دلایلی از جمله تحریم در تهیه ریل وارداتی، ضعف در جذب اعتبار، مشکل تامین مصالح و اولویت نداشتن از نظر درجه اهمیت راه‌آهن شمال در نزد مسئولان به فراموشی سپرده شد!

زمزمه اجرای این عملیات سال پیش مجدداً به گوش رسید، اما به‌دلیل بی‌توجهی‌های مکرر، یک‌بار دیگر زمان اجرای آن به تعویق افتاد. پیمانکار شرکت یاد شده پس از فراز و نشیب‌های فراوان و با  اعلام  اینکه دچار ضرر و زیان شده است، فعالیت خود را بر خلاف انتظار از 11 مهرماه سال‌جاری در خطوط بهشهر- گلوگاه به مسافت 26 کیلومتر آغاز کرد، این در حالی است که قرار بود بازسازی و تعمیرات در مسیر 100 کیلومتری خطوط راه‌آهن بهشهر – گرگان انجام گیرد.

گفته می‌شود ریل‌ها   از کشورهای هند، اوکراین و آلمان وارد شده و در حال حاضر به رغم اینکه 3 ماه و نیم از آغاز عملیات بازسازی می‌گذرد، تنها 8 کیلومتر ریل زیرسازی و 5 پل هم تعویض شده است.

در پی این اقدام، مسیر راه‌آهن گرگان- ساری مسدود شده است و مسافران قطار تنها بر خلاف گذشته که طی 2 نوبت از تهران به گرگان و بالعکس تردد می‌کردند هم‌اینک در این مسیر روزانه یک‌بار و در ساعت 21 و 20 دقیقه  از ساری به تهران و بالعکس رفت‌وآمد می‌کنند.

در این زمینه مسئولان اداره کل راه‌آهن شمال ایران 30 دی‌ماه گذشته در جلسه‌ای با حضور وزیر راه و ترابری، بازسازی سریع خطوط ریلی بهشهر - گلوگاه را بررسی کردند و حمید بهبهانی تاکید  کرد که باید تا نوروز سال آینده کار بازسازی این مسیر به پایان برسد،

اما با گذشت 3 ماه و نیم از فعالیت بازسازی خط مذکور، این پرسش مطرح است که چرا در این مدت تنها 8 کیلومتر مسیر زیرسازی شده است. در پاسخ این پرسش گفته می‌شود که مشکل تامین مصالح، بارندگی و نامساعد بودن آب و هوا در مازندران، مشکل تامین اعتبار و پی‌گیری نکردن جدی از دلایل تاخیر در بازسازی خطوط ریلی در مسیر ذکر شده است.

دست‌اندرکاران فنی راه‌آهن می‌گویند بازسازی و تعمیرات ریلی در این مسیر 26 کیلومتری طی 60 روز انجام شدنی است. اگر چه مسئولان امر اعلام می‌کنند تعللی در اجرای برنامه  نشده،  اما در عین حال روشن است که بارندگی‌های فصل زمستان در مازندران مانعی برای ادامه کار در آینده خواهد بود. 

و  اگرچه مسئولان و مدیرانی که به‌صورت مستقیم در جریان عملیات هستند، بر پایان کار تا نوروز تاکید کرده اند،  اما بدیهی است که تا پایان فروردین سال 89 هم به‌دلیل بارندگی‌های این ماه، امکان بهره‌برداری از خطوط جدید راه‌آهن بهشهر – گلوگاه وجود ندارد.

کارشناسان فنی راه‌آهن در شمال ایران و تهران به یاد دارند که در سال‌های 75 تا 76 عملیات بازسازی خطوط ریلی گرمسار – سمنان نیز انجام شد، اما شهروندان در جریان عملیات بازسازی از سوار شدن به قطار در این مسیر محروم نشدند، در حالی که در خطوط ریلی بهشهر - گلوگاه گفته می‌شود عملیات خاکبرداری عامل تعطیل و برداشتن ریل‌ها  از این مسیر شده است !

با وضعیت پیش آمده، هم‌اکنون مسافرانی که قصد عزیمت از تهران به گرگان دارند به ناچار در ایستگاه راه‌آهن ساری پیاده می‌شوند و با وسیله دیگری خود را به گرگان می‌رسانند. همچنین مسافرانی که قصد عزیمت از گرگان به تهران دارند باید به ایستگاه ساری بروند.

شرایط پیش آمده از نظر روحی و روانی و تلف شدن وقت مسافران، فشار مضاعفی را بر شهروندان وارد  کرده و لازم است برای دسترسی سریع شهروندان به این وسیله نقلیه، گام‌های عملی جدی‌تری برداشته شود.

اگر چه اداره کل راه‌آهن شمال ایران موضوع مسدود کردن مسیر قطار گرگان – ساری را به اطلاع استانداری‌های مازندران و گلستان رسانده است، اما اخبار دریافتی حاکی از آن است که مسئولان گلستانی از تعطیلی فعالیت ایستگاه راه‌آهن گرگان به‌دلیل تاخیر عملیات اجرایی گله‌مندند. حل مشکلاتی از این دست نیاز به همدلی بیشتر مسئولان دارد.

کد خبر 100239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز