یزد- محمد خادمی: تعداد زیادی از بناهای تاریخی کشور در یزد به‌عنوان دومین شهر خشتی جهان، جای گرفته است.

یزد - آثار تاریخی

به‌همین دلیل هرساله گردشگران داخلی و خارجی به دیدن این شهر می‌آیند. علاوه بر این، سربازان وظیفه غیربومی زیادی در یزد مشغول به خدمت هستند و دانشجویان غیربومی زیادی نیز در مراکز آموزش عالی آن تحصیل می‌کنند. اما قطار مسیر یزد به تهران که یکی از مهم‌ترین وسایل جابه‌جایی مسافران به‌حساب می‌آید، مدتی است از 6قطار به 4قطار کاهش یافته است. به‌همین خاطر مسافران ریلی این مسیر از یک‌‌طرف با کمبود بلیت مواجه شده‌‌اند و از طرف دیگر گاهی باید تاخیر‌های طولانی مدت را تحمل کنند. با این حال روزانه بیش از 4هزار مسافر با قطار‌های از رده خارج شده به شهر یزد سفر می‌کند ولی آیا واقعا این قطارها می‌توانند پاسخگوی نیاز مسافران این شهر باشند.

محمدرضا دهقانی، کارشناس مسئول روابط عمومی اداره‌کل راه‌آهن یزد در این باره گفت: روزانه بیش از 4هزار مسافر در یزد با قطار به سایر شهرها مسافرت می‌کنند و با این حجم نیازمند تعداد واگن بیشتر برای جابه‌جایی مسافر هستیم. دهقانی درباره کاهش تعداد قطارها گفت: به‌دلیل حجم بالای مسافران خط یزد- بندرعباس یکی از قطارهای مسیرتهران - یزد را به خط یزد - بندرعباس انتقال داده‌ایم و یکی دیگر از قطارها هم به‌دلیل تعمیر هنوز به خط مسیر تهران- یزد بازنگشته است.

وی افزود: اگر روزانه 10قطار در خط یزد به تهران مسافر جابه‌جا کند، بازهم در این خط تقاضای مسافرت وجود دارد و کمبود قطار احساس می‌شود. وی درخصوص کمبود بلیت قطار نیز گفت: به‌دلیل اینکه ماهانه بلیت قطار پیش‌فروش می‌شود، به سختی می‌شود بلیت برای همان روز تهیه کرد. دهقانی خاطرنشان کرد: با توجه به ازدحام مسافر، بلیت‌های مسیر یزد در سراسر کشور پیش‌فروش می‌شود و مسافران می‌توانند با برنامه‌ریزی بموقع بلیت خود را تهیه کنند. دهقان در پاسخ به سؤالی درخصوص اینکه مدیرکل شرکت راه‌آهن کشور اعلام کرده است، شرکت راه‌آهن می‌خواهد روی پای خود بایستد، بنابراین از قطار‌های ساخت کشورهای خارجی استفاده نمی‌کنیم، گفت: در حال حاضر به‌دلیل نیاز هموطنان برای مسافرت ریلی و تامین نشدن واگن مورد نیاز از سوی واگن‌سازی پارس، باید همت صورت بگیرد؛ البته با برنامه‌ریزی‌هایی که از سوی وزارت راه درنظر گرفته شده، مشکلات کمبود واگن برطرف خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: اداره‌کل راه‌آهن یزد پس از مشهد دومین استانی است که از 2رام قطار تندرو پردیس برای مسیر یزد به تهران به شکل رفت و برگشت استفاده می‌کند. دهقانی زمان حرکت این قطارها به تهران را هر روز ساعت 6صبح و 4بعدازظهر بیان کرد و گفت: قطارهای یادشده مسافت یزد به تهران و بالعکس را نزدیک به 5ساعت طی می‌کنند. وی یاد‌آور شد: همچنین از این استان قطارهای مسیر تهران- بندرعباس‌ و اصفهان- بندرعباس به شکل رفت و برگشت عبور می‌کند و به‌همین خاطر تعدادی از مسافران از طریق این قطارها به استان یزد سفر می‌کنند.

با وجود این، علی اکبر اولیا، نمایند مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: یکی از نیازهای اساسی شهروندان یزدی و گردشگران داخلی و خارجی به شهر یزد کمبود ظرفیت ناوگان ریلی است. وی افزود: به‌منظور بررسی مشکلات و اقدامات صورت گرفته در حوزه راه‌آهن یزد و مصوبات دولت در استان، جلسه‌ای با حضور صاحب محمدی، مدیرعامل راه‌آهن کشوری، معاون عمرانی استانداری و شهردار یزد در هفته گذشته برگزار کردیم که انشاءالله این جلسه دستاورد خوبی به شکل اجرایی داشته باشد. پیش از این ‌معاون اول رئیس‌جمهور، استان یزد را از قطب‌های صنعتی کشور دانسته و برقراری ارتباط ریلی این استان با دیگر استان‌های کشور را امری مهم و ضروری عنوان کرده بود. محمد‌رضا رحیمی در جلسه کارگروه تخصصی این استان در سال گذشته توسعه راه‌آهن استان یزد را از اساسی‌ترین نیازهای مردم این استان برشمرد و خواستار تحول و رفع مشکلات در این بخش شده بود.

انتظار روی صندلی‌های سرد

طبق بررسی‌های خبرنگار همشهری، زمان پیش‌فروش قطارهای استان یزد در 6آذر از ساعت 8:30 در شرکت‌های فروش بلیت آغاز شد اما ظرف مدت یک‌ساعت تمامی بلیت‌های مسیر تهران - یزد و برعکس تا تاریخ 18آذر به فروش رفت. 4 آذر نیز قطارهای شماره 821، 721، 823 و... با تاخیر حدود 4ساعته و 10آذر قطار‌هایی به شماره 821 و 823 مسافران خود را از مقصد یزد به تهران با تاخیر بیش از این جابه‌جا کردند که نارضایتی مسافران را در راه‌آهن یزد در پی داشت. در این بین، هنگام تاخیر قطارها که از حدود ساعت 11شب تا 5صبح به‌طول انجامید، هیچ مسئولی جز یک‌نفر به‌عنوان مسئول اطلاعات در ایستگاه راه‌آهن یزد حضور نداشت و همچنین نمازخانه این ایستگاه هم بسته بود و مسافران روی صندلی‌های سرد، شب را تا صبح سپری کردند.

کد خبر 152821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز