مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: طراحان دست یه ساخت یک طرح مفهومی حمل و نقل عمومی زده‌اند که می‌تواند در آینده طی 45 دقیقه، مسافران را از لندن به نیویورک منتقل کند

حمل و نقل در مسیر خلا

به گزارش ایسنا، طرح "حمل‌ونقل از طریق لوله دارای خلأ" (ETT)،‌ یک شیوه بدون هوا و بدون اصطکاک است که به گفته طراحان آن بسیار ایمن‌تر، ارزان‌تر و بی‌صداتر از قطارها و هواپیماهای امروزی است.

این خودروهای مسافربری 183 کیلوگرمی با استفاده از لوله‌های خلأ بدون هوا می‌توانند به سرعت 6500 کیلومتر در ساعت دست یافته و از انرژی بسیار کمتری نسبت به شیوه‌های حمل‌ونقل کنونی استفاده کنند.

طراحان انگلیسی ادعا کرده‌اند که مسافران می‌توانند با این سرعت، مسیر بین نیویورک و لس‌آنجلس را در 45 دقیقه، از نیویورک تا چین را در دو ساعت و دور دنیا را در شش ساعت بپیماینند.

آنها براین باورند که سیستم طراحی شده می‌تواند با حذف هوا یا مقاومت نورد به 50 برابر حمل و نقل در هر کیلووات بر ساعت بیشتر از خودروهای الکتریکی یا قطارها دست یابد.

محققان انتظار دارند که بتوان از این سیستم به عنوان یک شکل انتقال سریع شخصی استفاده کرد و بر همین اساس برای آنها شبکه‌هایی مانند بزرگراه‌ها با دستگاه‌هایی به اندازه خودرو ایجاد کرد که به طور خودکار مانند ترافیک اینترنتی مسیریابی کنند.

به ادعای این طراحان، ساخت چنین طرحی ارزان و تنها یک چهارم هزینه بزرگراه‌ها و یک دهم هزینه راه‌آهن خواهد بود.

دور دنیا در شش ساعت با سیستم حمل‌ونقل در مسیر خلاء

جالب این که به گفته آنها، با وجود سرعت بسیار بالای این خودروها، مسافران با حداقل نیروهای گرانشی روبرو خواهند بود. البته فیزیک پشت این ادعا هنوز مشخص نیست.

نام تجاری ETT در اوایل دهه 1990 توسط یک مهندس مکانیک با نام داریل اوستر ابداع شد که در سال 1997 این طرح را به نام خود ثبت کرد. از آن زمان اوستر به دنبال مجوز برای ساخت این سیستم است.

این در حالیست که با وجود مناقصاتی برای چند پروژه زیرساخت عمومی از آن زمان که آخرین آن در کره بوده، این فناوری هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.

کد خبر 167097
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز