همشهری آنلاین: موسسه استاندارد بر آلودگی 13 نوع برنج هندی به آرسنیک و فلزات سنگین تاکید کرد

حسین علی شهریاری در گفت‌و‌گو با فارس با بیان این خبر همچنین از استفاده از مواد و قسمتهای غیر مجاز احشام از جمله کله گاو به جای گوشت قرمز یا مرغ در سوسیس و کالباس خبر داد.

وی با بیان این اخبار افزود: بر اساس قانون، آزمایشگاه مرجع تعیین استاندارد بودن برنج‌ها و سوسیس و کالباس‌ها در موسسه استاندارد است، در جلسه‌ای که با حضور برزه‌گری، رئیس موسسه استاندارد و شیبانی، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در کمیسیون بهداشت مجلس تشکیل شد. به بررسی این موضوع پرداختیم.

وی ادامه داد: در این جلسه رئیس موسسه استاندارد اعلام کرد که آزمایش‌های دقیقی بر روی 13 نوع برنج هندی نشان داده است که این برنج ها آلوده به آرسنیک و فلزات سنگین بیش از حد مجاز بوده‌اند و تأکید کرد که این آزمایش‌ها به وسیله دستگاه‌های دقیق انجام شده است.

وی گفت: معاون غدا و داروی وزارت بهداشت در این جلسه گزارش مستندی برای رد ادعای موسسه استاندارد ارائه نکرد اما اعلام کرد که بیش از 100 نوع برنج خارجی در کشور وجود دارد که ممکن است برخی از آنها تحت آزمایش و کنترل وزارت بهداشت قرار نگرفته باشند.

وی افزود: درباره غیر بهداشتی بودن سوسیس و کالباس‌ها نیز موضوع مشابه بود، موسسه استاندارد اعلام کرد که از بین 200 کارخانه تولید کننده این محصولات، مشخص شده که در حدود 18 محصول اعلام شده به جای گوشت قرمز از پوست مرغ، چربی مرغ یا حتی گوشت کله گاو استفاده شده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: در سوسیس یا کالباس‌های مرغ نیز به جای گوشت سفید مرغ در مواردی از پوست و چربی استفاده شده است، با این وجود وزارت بهداشت اعلام کرد که بر این محصولات نظارت دارد و تاکنون مجوز 10 تولیدکننده متخلف سوسیس و کالباس را باطل کرده است.

وی افزود: با وجود این قرار بر این شد که وزارت بهداشت و موسسه استاندارد، جلساتی با هم داشته باشد و تا هفته آینده به جمع بندی برسند و گزارش نهایی را هفته آینده برای تصمیم گیری به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه کنند.

کد خبر 91467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز